Partner serwisu

KE zatwierdziła ponad mld euro wsparcia dla SAS od Danii i Szwecji

Rafał Dybiński 19.08.2020

KE zatwierdziła ponad mld euro wsparcia dla SAS od Danii i Szwecji
Fot. Airbus Media
Komisja Europejska poinformowała w oficjalnym komunikacie o zatwierdzeniu rządowych pakietów ratunkowych dla Scandinavian Airlines System. Dania podwyższy kapitał linii lotniczych o 583 mln euro, natomiast Szwecja doda 485 mln euro.
Ponad miliard euro wsparcia dla przewoźnika z północy Europy ma oczywiście swoją cenę. Kadra kierownicza SAS nie będzie mogła uzyskać premii do czasu spłacenia 75 proc. kwoty pochodzącej z pakietu ratunkowego. Ponadto dokapitalizowanie zostało objęte zakazem wypłacania dywidend dla akcjonariuszy.

- SAS odgrywa kluczową rolę w komunikacji i gospodarce krajów Skandynawii. Podobnie jak wiele innych linii lotniczych zostały poważnie dotknięte kryzysem wywołanym wirusem COVID-19 - podkreśliła Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komitetu Wykonawczego KE.

- Dania i Szwecja wniosły ponad miliard euro dokapitalizowania i pomogą SAS przetrwać obecny kryzys. Wsparcie będzie wiązało się z koniecznością ograniczenia zakłóceń działań konkurencji. Udział inwestorów prywatnych w planie ratunkowym przyjmuje z radością. Dzięki temu pomoc państwa będzie bowiem mniejsza - dodała była posłanka do duńskiego Folketingetu.

KE zaznaczyła także, że wygospodarowana kwota dla linii lotniczych, którym groziła niewypłacalność, ​​nie przekroczy minimum niezbędnego do zapewnienia rentowności przewoźnika oraz przywrócenia jego pozycji do sytuacji przed wybuchu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.

SAS to największe linie lotnicze działające w Danii, Szwecji oraz Norwegii, obsługujące dwie trzecie połączeń w obrębie Skandynawii oraz blisko 30 proc. międzynarodowego ruchu w krajach nordyckich. Głównymi portami przewoźnika są Sztokholm-Arlanda, Oslo-Gardermoen oraz Kopenhaga-Kastrup. Linie powstały w 1946 roku jako konsorcjum Det Danske Luftfartselskab, Svensk Interkontinental Lufttrafik i Det Norske Luftfartselskap, operujące na trasach transatlantyckich. Na trasach europejskich oraz w krajach nordyckich Starego Kontynentu współpracę rozpoczęto dwa lata później. SAS jest również członkiem-założycielem największego na świecie sojuszu lotniczego Star Alliance. Flota przewoźnika liczyła przed wybuchem pandemii 153 samoloty i obsługiwała 123 destynacje, w tym trasy do Polski.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo