Partner serwisu

Katowice: Kolejna bariera pękła. 50 mln odprawionych pasażerów

Redakcja/inf. pras. 25.04.2022

Katowice: Kolejna bariera pękła. 50 mln odprawionych pasażerów
fot. Piotr Adamczyk/Katowice Airport
W środę 20 kwietnia 2022 roku w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach obsłużono 50 milionowego pasażera w historii lotniska.
Od 1948 roku do połowy lat sześćdziesiątych lotnisko w Pyrzowicach służyło wyłącznie Wojsku Polskiemu, było bazą 39. pułku lotnictwa myśliwskiego. Przewozy pasażerskie trafiły do Pyrzowic ze względu na brak innego lotniska w regionie, które mogłoby obsługiwać lotniczy ruch komunikacyjny. Od listopada 1957 roku ówczesne województwo katowickie nie miało lotniczego połączenia z Warszawą. Ze względu na postępujące i niemożliwe do zahamowania szkody górnicze, LOT musiał zawiesić latanie z katowickiego Muchowca do stolicy. Po licznych interwencjach Wojsko Polskie zgodziło się na wydzielenie na lotnisku w
Mierzęcicach (Pyrzowicach) niewielkiej strefy do obsługi cywili. Historia obsługi regularnych rejsów pasażerskich w Pyrzowicach zaczęła się 6 października 1966 roku. Tego dnia zainaugurowano regularne
połączenie Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. Pierwszy rejs obsłużono samolotem Iljuszyn Ił-14 o znakach rejestracyjnych SP-LNC, na czele załogi stał kpt. Szczepan Sidorczuk. Z Warszawy do Pyrzowic
przyleciało 24 podróżnych, a w rejs powrotny wyruszyły 23 osoby.

W 1966 roku w Pyrzowicach odprawiono 3 837 podróżnych. W 1967, czyli pierwszym pełnym roku obsługi, było ich 42 735. W czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, czyli do końca 1989 roku, na pyrzowickim
lotnisku obsłużono w sumie 1,56 mln pasażerów. W trakcie pierwszych trzynastu lat funkcjonowania III Rzeczypospolitej odnotowano tu 1,49 mln pasażerów. Lotniczy przełom nastąpił wraz ze wstąpieniem Polski
do Unii Europejskiej, co nastąpiło w maju 2004. Przewozy pasażerskie gwałtownie przyspieszyły. W Pyrzowicach pojawiły się niskokosztowe linie lotnicze, które zrewolucjonizowały latanie i dzięki którym stało
się ono o wiele bardziej dostępne. W 2004 roku w Pyrzowicach jako pierwszy pojawił się Wizz Air, a trzy lata później Ryanair. W międzyczasie dynamicznie zaczęły rosnąć przewozy czarterowe.

Rozwój ruchu pasażerskiego na lotnisku im. Wojciecha Korfantego znakomicie obrazują statystyki. Licząc od października 1966 roku dziesięciomilionowy pasażer został obsłużony we wrześniu 2008 roku, czyli po ponad 42 latach realizacji lotów cywilnych. Dwudziestomilionowy podróżny skorzystał z lotniska we wrześniu 2012 roku, trzydziestomilionowy w czerwcu 2016 roku, a czterdziestomilionowy w październiku 2018 roku. W trakcie ponad 55 lat obsługi przewozów pasażerskich najlepszym rokiem był 2019 – odnotowano wtedy 4 843 889 podróżnych. Jeśli chodzi o najlepszy miesiąc, to jest nim lipiec 2018 z wynikiem 694 tysięcy pasażerów, a najlepsza doba to czwartek 28 czerwca 2018 r. z liczbą 25 476 odprawionych osób.

 – Od wejście Polski do Unii Europejskiej z Katowice Airport skorzystało prawie 47 milionów pasażerów. Obsłużenie takiej liczby podróżnych nie byłoby możliwe bez dynamicznego i konsekwentnego rozwoju infrastruktury. Od 2007 roku, kiedy to rozpoczął się największy w historii portu program inwestycyjny, w rozbudowę pyrzowickiego lotniska zainwestowaliśmy ponad miliard złotych – skomentował Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Statystyki pasażerskie
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony