Partner serwisu

Katowice Airport: Terminal cargo pracuje siedem dni w tygodniu

Red. ed 29.04.2020

Katowice Airport: Terminal cargo pracuje siedem dni w tygodniu
fot. Katowice Airport
Trwa największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa komunikacyjnego. W przypadku Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice, obecna sytuacja zastoju dotyka części z około 4 tys. osób, które pracują w prawie 50 firmach i instytucjach państwowych funkcjonujących na terenie portu. W terminalu cargo prace trwają nieustannie.
Decyzją Rządu RP, w związku z pandemią koronawirusa, od 15 marca br. został wprowadzony zakaz wykonywania lotów pasażerskich, który dotyczy zarówno rejsów regularnych, jak i tych wykonywanych na zlecenie biur podróży. Pasażerski ruch lotniczy wstrzymany jest aktualnie do 9 maja br.

Pomimo zakazu lotów, port lotniczy w Pyrzowicach utrzymuje cały czas zdolności operacyjne. Wynika to z faktu, że zakaz lotów nie obejmuje m.in. rejsów cargo oraz tych, które są związane np. z przebazowaniami samolotów na przeglądy techniczne. W Katowice Airport cały czas realizowane są regularne rejsy towarowe na czterech kierunkach, więc terminal cargo pracuje siedem dni w tygodniu, praktycznie bez przerw. Funkcjonuje także baza techniczna do obsługi samolotów.

– Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, w obecnej sytuacji braku ruchu pasażerskiego, odcięte jest od najważniejszego źródła przychodów. Jednocześnie ponosimy koszty utrzymania zdolności operacyjnych lotniska, które wynoszą kilkaset tysięcy złotych na dobę, po to, żeby bez przeszkód mogły funkcjonować firmy związane z transportem towarów i obsługą techniczną samolotów. W ten sposób, w trakcie kryzysu, pomagamy chronić miejsca pracy. Ponadto dzięki funkcjonowaniu pyrzowickiego terminalu cargo do województwa śląskiego może przybywać drogą lotniczą m.in. asortyment medyczny, który jest niezbędnych do walki z pandemią koronawirusa – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL, zarządcy Katowice Airport.

GTL od 2007 roku, w ramach największego w historii portu programu inwestycyjnego, konsekwentnie rozbudowuje infrastrukturę Katowice Airport. Do 2019 roku powstały ponad 24 hektary nowych płyt postojowych, a kolejne 6,6 hektara jest w trakcie budowy. W trakcie pandemii, kiedy większość samolotów jest uziemiona, Pyrzowice mogą zaoferować przewoźnikom korzystanie z deficytowej infrastruktury, jaką w obecnej sytuacji są stanowiska postojowe.

– Szacuje się, że na Starym Kontynencie uziemionych jest obecnie około 75 proc. samolotów z flot europejskich przewoźników. W Katowice Airport parkują aktualnie 23 samoloty, głównie z rodziny Boeing 737 i Airbus A320, które należą do naszych największych kontrahentów. Wśród nich są również statki powietrzne, które przyleciały na przeglądy do pyrzowickiej bazy technicznej firmy Linetech Aircraft Maintenance. Na płycie postojowej cargo zarezerwowaliśmy 4 stanowiska dla regularnych rejsów towarowych, które cały czas są realizowane. Kilka stanowisk postojowych mamy przygotowanych dla rejsów ad hoc – podkreśla Tomasik.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL, przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln podróżnych. Bezprecedensowy kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 roku.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Lotniska regionalne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony