Partner serwisu

Katowice Airport i Tauron stawiają na elektromobilność

Aleksander Domański 21.06.2020

Katowice Airport i Tauron stawiają na elektromobilność
fot. Marek Barciewicz, Port Lotniczy Katowice
Zarządzająca portem lotniczym Katowickie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) oraz koncern Tauron przygotowują się do budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Korzystać z nich mają nie tylko pasażerowie, ale i pojazdy służb lotniskowych. 
– List intencyjny ws. budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych" podpisali w czwartek w Chorzowie wiceprezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Norbert Henzel oraz prezes spółki Tauron Nowe Technologie Michał Koszałka.

Jak wyjaśniał Henzel, GTL chce wspierać elektromobilność i od pewnego czasu spółka rozmawia o tym z Tauronem. – Na lotniskach koncentruje się wiele pojazdów – to samochody pasażerów i firm zajmujących się ich wynajmem czy autobusy wielu przewoźników, ale też po stronie airside wiele pojazdów pomagających w obsłudze statków powietrznych – mówił wiceprezes.

Jak zapewnił, GTL chce m.in. wspomóc przyjazd pasażerów samochodami elektrycznymi na lotnisko, dlatego jest zainteresowane wybudowaniem stacji ładowania samochodów elektrycznych na ogólnodostępnych parkingach. Dostrzega jednocześnie, że zasilana elektrycznie jest już część pojazdów obsługi naziemnej – na razie firmy, do których należą, ładują je na własną rękę. – Chcemy to usystematyzować. Obecnie pracujemy nad koncepcją. Nasze potrzeby zaczynają się zmieniać, plany zweryfikuje też zapewne koronawirus, natomiast jest to globalna tendencja, przed którą nie uciekniemy i przed którą nie chcemy uciekać. Według pierwszych analiz miało to być kilka punktów ładowania po stronie landside i dwa-trzy po stronie airside – dodał Henzel.

Przedstawiciele Katowice Airport wskazują, że elektrycznych pojazdów handlingowych używa m.in. linia Ryanair, która w ubiegłym roku utworzyła na lotnisku swoją bazę. Z kolei pod kątem zapewnienia miejsca dla punktów ładowania zaprojektowano zrealizowaną już w rok temu rozbudowę przestrzeni parkingowej przed terminalami portu.

Prezes Tauronu Nowych Technologii zaznaczył, że koncern prócz samej infrastruktury ładowania rozwinął możliwości zarządzania nią, zapewniając kompleksową usługę. Dodał, że Tauron zbudował już ładowarki do samochodów elektrycznych na krakowskim lotnisku, a w swoim obszarze dystrybucji energii elektrycznej m.in. buduje punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

W samych Katowicach Tauron zbudował 86 punktów ładowania, które stały się trzonem sieci liczącej 115 punktów - dzięki czemu miasto stało się pierwszym w kraju, które wypełniło zapisy ustawy o elektromobilności. Dla lotniska inwestycja w stacje ładowania to wyjście naprzeciw dekarbonizacji lotnictwa. Zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych szuka się w wielu miejscach. To nie tylko nowe silniki i rozwiązania techniczne mające na celu zmniejszenie zużycia paliwa. Innymi pomysłami na walkę z globalnym ociepleniem są usprawnienie działań kontroli ruchu lotniczego, tak by samoloty leciały optymalnymi trasami oraz by nie musiały kołować nad lotniskiem w kolejce do lądowania. Również przejście na silniki elektryczne w służbach naziemnych portów ma pomóc zrealizować cel porozumienia paryskiego, jakim jest osiągniecie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flygskam czyli wstyd przed lataniem
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony