Partner serwisu

Jak komponent kolejowy CPK wpłynie na lotniska regionalne?

Roman Czubiński 02.10.2019

Jak komponent kolejowy CPK wpłynie na lotniska regionalne?
mat. pras.
Otwarcie CPK i inwestycje komunikacyjne mające skrócić czas dojazdu do niego spoza Mazowsza stworzą nowe możliwości do zmiany przyzwyczajeń klientów polskich lotnisk. Decyzje, jakie mogą podjąć poszczególni pasażerowie, to: pozostanie przy dotychczasowym porcie, częściowa lub całkowita rezygnacja z korzystania z niego na rzecz CPK albo rezygnacja z podróżowania samolotami w ogóle. To, który wybór będzie najczęstszy, zależy przede wszystkim od sprawności budowy nowych linii kolejowych – uznali uczestnicy debaty podczas II Kongresu Rynku Lotniczego.
– Konieczność zamknięcia całego lotniska Chopina w momencie otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego jest dla mnie oczywista. Nie należy poddawać się terrorowi kalendarza wyborczego ani logice wyborczego oportunizmu. Brońmy zdrowego rozsądku i jasno komunikujmy to wyborcom – powiedział partner w BBSG Sebastian Gościniarek.

Zdaniem eksperta główną zmianą będzie po prostu przeniesienie dotychczasowego podstawowego lotniska dla Warszawy w inne miejsce. – Nie demonizujmy komponentu lotniskowego. Nie wiemy, jak dokładnie wpłynie on na sytuację lotnisk regionalnych, ale na pewno nie przejmie całego ruchu – przekonywał Gościniarek. Jego zdaniem większe znaczenie może tu mieć komponent kolejowy, o ile uda się spełnić zapowiedzi dotyczące czasu dojazdu do CPK (dla największych metropolii ma on wynosić mniej niż 2,5 godziny). – Pewna część pasażerów lotów krajowych przesiądzie się do pociągów – przewidywał przedstawiciel BBSG.

– Te decyzje nie należą do spółki CPK i zostaną podjęte na poziomie rządowym. Niemniej zapisy koncepcji CPK są jasne: przeniesienie ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do CPK jest jednym z kluczowych warunków projektu – powiedział dyrektor Biura Prawnego Komponentu Lotniskowego CPK dr Piotr Kasprzyk.

Znaczenie komponentu kolejowego, choć w innym kontekście, akcentował też partner Kwieciński Business Advisory Krzysztof Kwieciński. – Tylko część pasażerów samolotów korzysta z przesiadek. Udział bezpośrednich podróży lotniczych wciąż rośnie. Przeniesienie lotniska nie oznacza więc, że automatycznie przeniosą się też pasażerowie – zwrócił uwagę. Jak podkreślił, klienci podejmują decyzje komunikacyjne, kierując się własną wygodą i interesem, nie można ich więc do niczego zmusić. Część z nich – jeśli ich droga i czas dojazdu na lotnisko w stosunku do obecnego stanu ulegnie znacznemu wydłużeniu – może zacząć latać z portu innego niż CPK lub zrezygnować z latania w ogóle. – To właśnie od komponentu kolejowego zależy, jakie wybory podejmą – podsumował.

Spółka CPK podkreśla, że w ramach tzw. etapu zero – czyli wraz z budową lotniska – powstanie odcinek linii dużych prędkości łączący Warszawę, CPK i Łódź. Zakładany czas przejazdu do CPK to 15 minut z Warszawy i 25 minut z Łodzi.

Komponent kolejowy CPK to program modernizacji 889 km istniejących i budowy 1720 km nowych linii kolejowych (zarówno konwencjonalnych, jak i dużych prędkości) na terenie całej Polski. Kompleksowy program uzupełniania i podnoszenia parametrów sieci kolejowej podzielono na 10 tzw. „szprych” – linii oraz ich odcinków, mających pozwolić na jak najszybszy dojazd do CPK i tym samym do Warszawy z większości regionów kraju. Jak już wspomniano, według założeń czas dojazdu z największych metropolii do CMK ma nie przekraczać 2 godzin. Częścią przedsięwzięcia jest oczywiście także budowa samego – obsługującego CPK – węzła kolejowego, w którym po zakończeniu inwestycji mają zbiegać się najważniejsze linie polskiej sieci kolejowej.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Rynku Lotniczego 2019
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony