Partner serwisu

Jak dojechać koleją do CPK

mt 08.12.2017

Jak dojechać koleją do CPK
fot. Pexels
Niezwykle ambitnie prezentuje się rządowy załącznik do koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, podejmujący tematykę rozbudowy sieci kolejowej związanej z usprawnieniem dojazdów do CPK. Postulowana jest budowa praktycznie całkowicie nowej sieci magistralnej, umożliwiającej dotarcie do centralnego lotniska, z większości miejsc Polski, w czasie nieprzekraczającym 120-150 minut.
Rząd zakłada, że prace będą podzielone na dwa zasadnicze etapy:

• W pierwszym, trwającym do 2025-27 r. i współfinansowanym najpierw przy współudziale obecnej, a później następnej perspektywy finansowej UE, podejmowane będą działania, które będą służyć uzupełnianiu głównych luk sieci PKP PLK, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.

• W drugim etapie, działania będą ukierunkowane na budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości. Ma to nie tylko poprawić atrakcyjność kolei w przejazdach wewnątrz kraju, ale również w relacjach międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w ramach projektu „Trójmorza”.

W tym artykule opiszemy podstawowe założenia prac dla etapu I.
Główny nacisk w I etapie miałby zostać położony na budowę brakujących fragmentów sieci, tak aby „przybliżyć” do CPK zwłaszcza obszary położone z dala od centrum Polski, które, wskutek mało atrakcyjnego układu sieci, mają nieracjonalnie wydłużone trasy. W dokumencie wskazano, iż takimi obszarami są zwłaszcza Dolny Śląsk, Mazury, Pomorze środkowe, województwo kujawsko-pomorskie i Roztocze. – W etapie tym zakłada się budowę nowych linii o charakterze łączników-„spinaczy” istniejącej sieci o parametrach umożliwiających osiąganie prędkości co najmniej 250 km/h oraz poprawę parametrów istniejących linii kolejowych wykorzystywanych w systemie przewozów dalekobieżnych (między innymi dostosowanie do prędkości 250 km/h CMK i osiągnięcie prędkości powyżej 200 km/h dla linii nr 6 Warszawa-Białystok) – czytamy w dokumencie.

Do tych „spinaczy” zaliczono następujące odcinki:
• Warszawa – Łódź Kaliska (nowy przebieg, przez CPK);
• Sieradz – Wieruszów (skrócenie czasu przejazdu również m.in. z Warszawy do Wrocławia);
• CMK – Baranów/CPK – Płock – Włocławek (wyprowadzenie ruchu w kierunku północnej Polski);
• Łącznica Warszawa Wsch. – Marki (nowy wyjazd z Warszawy w kierunku m.in. Białegostoku);
• Warszawa Choszczówka – Nasielsk (nowy przebieg, omijający m.in. „wąskie gardło” w Nowym Dworze Maz./Modlinie);
• Kalisz – Pleszew (skrócenie czasu jazdy m.in. pomiędzy Łodzią i Poznaniem);
• Szczecin Główny/Port Centralny – Szczecin Dąbie (ułatwienie wyjazdu z portu w Szczecinie);
• Wąsocz Konecki – Tumlin (skrócenie czasu jazdy m.in. pomiędzy Kielcami i Łodzią oraz CMK);
• Czernica Wrocławska – Ligota (łącznica omijająca węzeł wrocławski od wschodu);
• Zbydniów – Zalesie Gorzyckie (skrócenie drogi przejazdu pomiędzy Stalową Wolą i Sandomierzem);
• Rzeszów – Łętownia (nowa linia skracająca drogę z Rzeszowa do Lublina);
• Ostrołęka – Pisz – Giżycko (skrócenie drogi z Warszawy na Mazury);
• Nakło n. Notecią – Okonek (skrócenie przejazdu z Bydgoszczy m.in. do Kołobrzegu i Koszalina);
• Podłęże – Piekiełko (inwestycja skracająca czas przejazdu z Krakowa m.in. do Zakopanego, Nowego Sącza, a także na Słowację);
• Busko-Zdrój – Żabno (skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Kielecczyzną i wschodnią Małopolską/Tarnowem, a pośrednio również między Warszawą i Podkarpaciem);
• Świdnik – Zamość – Tomaszów Lubelski (skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Lubelszczyzną i Roztoczem);
• Fronołów – Biała Podlaska – Milanów (połączenie Podlasia z Lubelszczyzną, celem utworzenia „wschodniej magistrali”);
• Nowy przebieg linii kolejowej nr 68 (w rejonie Kraśnik – Zaklików).

Prawie wszędzie nie dłużej niż 2 godziny

Jak stwierdzają autorzy dokumentu, w wyniku realizacji ww. działań wszystkie regiony Polski zostaną objęte wzajemną dostępnością transportową i otrzymają połączenia kolejowe z CPK o parametrach konkurencyjnych w stosunku do transportu drogowego, a główne ośrodki miejskie kraju (poza Szczecinem i Rzeszowem) otrzymają połączenia z CPK w czasie maksymalnym 120-150 minut. Dodatkowo, jak wskazują autorzy dokumentu, w większości przypadków budowane elementy infrastruktury znacząco poprawią możliwości organizacji transportu.

Tu należy podkreślić, że na ww. liście znajdują się zarówno postulaty funkcjonujące od dawna w – przynajmniej branżowej – przestrzeni publicznej (takie jak budowa linii Sieradz – Wieruszów, Busko-Zdrój – Żabno czy naturalnie Podłęże – Piekiełko), jak i propozycje całkiem nowe.

Samo CPK ma zyskać nową linię kolejową – wspomnianą już trasę z Warszawy do Łodzi w nowym przebiegu – jak również ma zostać połączony z istniejącymi liniami kolejowymi przebiegającymi w jego rejonie, tj. z liniami 1/447 (trasa biegnąca przez Pruszków, Grodzisk Maz. w kierunku Łodzi), 3 (trasa Warszawa – Poznań) i 4 (CMK). Czas przejazdu nową trasą z Warszawy do Łodzi miałby wynieść 39 minut, a z Warszawy do CPK – 24 minuty.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony