Partner serwisu

Jak będzie wyglądał dworzec kolejowy na CPK? Wild: Wybierzemy właściwy wariant

Emilia Derewienko 26.11.2020

Jak będzie wyglądał dworzec kolejowy na CPK? Wild: Wybierzemy właściwy wariant
mat. pras.
– Gdyby tabor dla Centralnego Portu Komunikacyjnego był kupowany jednym zamówieniem, to byłoby to największe zamówienie na tabor na świecie – powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej Mikołaj Wild, prezes spółki, zajmującej się budową największego lotniska w Polsce.
W ramach realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, z którego w 2027 roku ma wystartować pierwszy samolot, ma powstać 1600 km nowych linii kolejowych, przystosowanych do obsługi kolei dużych prędkości. Komponent kolejowy jest istotnym składnikiem całego projektu infrastrukturalnego, a wraz z przedstawianiem przez spółkę propozycji wizualizacji CPK jako hubu transportowego, pojawiają się pytania o konkretny wygląd obiektu.

Jedną z nurtujących kwestii jest kształt samego dworca kolejowego oraz to, ile będzie miał poziomów. – To pochodna tego, jak będzie wyglądał węzeł kolejowy, oraz w jaki sposób chcemy realizować relacje kolejową z północy na południe – tłumaczył Mikołaj Wild, prezes spółki CPK, nadzorującej całą inwestycje.

Jak dodał, właściwy wariant zostanie wybrany na podstawie masterplanu. Spółka jest obecnie w trakcie postępowania na realizację tego dokumentu. Od niego w dużym stopniu będzie zależał wygląd techniczny CPK. – Na dzisiaj zakładamy różne możliwości, bo mówimy o głównym punkcie na kolejowej mapie kraju. Zostanie przetrasowana większość pociągów. Podstawowym kryterium jest obsługa w jednym miejscu kolei regionalnej, aglomeracyjnej i dalekobieżnej, przyjeżdzających do CPK z różnych stron świata – podkreślił Wild.

Prowadzące do CPK linie mają być obsługiwane nowym, wysokiej jakości taborem. Potrzeby są szacowane na sto kilkadziesiąt nowych składów. Należy zastosować rozwiązania, które pozwolą w jak największym stopniu rozwinąć się polskiej gospodarce i myśli technicznej. – Chodzi o to, aby zarówno dworzec kolejowy, jak i infrastruktura, zawierała cogodzinne pociągi, a ich zakres został ustalony przez Instytut Kolejnictwa. Gdyby tabor potrzebny do CPK był kupowany w jednym zamówieniu, to byłoby największe zamówienie na tabor na świecie – podsumował prezes firmy.

Warto wspomnieć, że CPK poszukuje obecnie członka zarządu ds. kolei. Wcześniej za ten segment odpowiadał Piotr Malepszak, który w wakacje zakończył współpracę ze spółką. Zgłoszenia od kandydatów będą przyjmowane do końca listopada.

Prace budowlane przy realizacji lotniska mają rozpocząć się nie wcześniej niż w 2023 roku, po zakończeniu prac projektowych. We wtorek (24 listopada) CPK ogłosiło wybór partnera strategicznego projektu, który będzie się dzielił swoją wiedzą w zakresie portu lotniczego – zostało nim południowokoreańskie lotnisko Seul-Inczon.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony