Partner serwisu

Izrael wznawia dopłaty dla linii lotniczych. Mają wrócić rejsy do Ejlatu

Mateusz Kieruzal 14.04.2022

Izrael wznawia dopłaty dla linii lotniczych. Mają wrócić rejsy do Ejlatu
fot. Scandinavian Airlines (SAS)
Izraelskie Ministerstwo Turystyki opublikowało zaproszenie dla linii lotniczych do otrzymania dotacji za obsługę lotów z Europy na lotnisko Ramon w Ejlacie, kurorcie położnym na wybrzeżu Morzea Czerwonego na południu Izraela. Wsparcie finansowe wypłacane za każdego lądującego pasażera będzie obowiązywać w nadchodzącym sezonie zimowym. Władze Izraela chcą w ten sposób przyciągnąć do Ejlatu setki tysięcy zagranicznych turystów. Jest szansa, że wrócą loty z Krakowa i Warszawy.
Na początku stycznia Izrael zezwolił na wjazd pasażerów zaszczepionych i tych co przechorowali COVID-19, a następnie na początku marca wszystkich pasażerów, w tym tych nieszczepionych. Teraz, kiedy granice Izraela są otwarte dla turystów, lokalne ministerstwo wydało dyrektywę, zgodnie z którą każdy przewoźnik lotniczy obsługujący bezpośrednie połączenie z portem lotniczym Ejlat-Ramon otrzyma dotację w wysokości 60 euro na pasażera.

Linie lotnicze są uprawnione do dofinansowania maksymalnie 75 lotów tygodniowo z tego samego lotniska w okresie od 1 września 2022 do końca maja 2023 roku. Wyjątkiem będą okresy od 9 do 16 października 2022 i od 5 do 13 kwietnia 2023 roku. Termin składania wniosków o dotacje upływa 1 września 2022 r.

Dyrektywa lotnicza dotyczy pomocy finansowej udzielanej przez izraelskie Ministerstwo Turystyki w celu wsparcia linii lotniczych i operatorów, którzy chcą obsługiwać loty w sezonie zimowym z Europy do Ejlatu. Ośrodek, który w dużej mierze opiera się na turystyce przyjazdowej, został poważnie dotknięty przez pandemię COVID-19. Ministerstwo promuje Ejlat i południowy Izrael jako miejsce wypoczynku z praktycznie całoroczną ciepłą pogodą. Ministerstwo wraz z Gminą Ejlat inicjuje w sezonie działalność kulturalną dla turystów. Jednocześnie ministerstwo pracuje nad promocją turystyki pustynnej, wzmocnieniem Negewu i Arawy, jednocześnie rozwijając infrastrukturę turystyczną na tym obszarze.

– Przywrócenie turystyki do Izraela w miesiącach zimowych, w szczególności do Ejlatu i Południa, jest ważnym celem Ministerstwa Turystyki. Widzę wielką wagę w przekształceniu Izraela w atrakcyjny kierunek dla turystów z całego świata, z naciskiem na te kraje, które są „zamrożone” w miesiącach zimowych – powiedział Joel Razwozow, Minister Turystyki Izraela.

Rejsy z Krakowa i Warszawy

Wsparcie finansowe na linii latających do Ejlatu odniosło sukces w ostatnich latach. Liczba turystów lądujących w Ejlacie w sezonie zimowym 2019-2020 (do całkowitego zaprzestania turystyki przyjazdowej w marcu 2020 roku w związku z pandemią) osiągnęła rekordową wartość około 150 tys. W przeszłości dyrektywa, mająca na celu zachęcenie linii lotniczych do organizowania rejsów do Ejlatu, sprowadzała turystów z 17 nowych miejsc docelowych do kurortu. Przewoźnicy oferowali do 45 lotów tygodniowo. Przed wprowadzeniem dotacji do Ejlatu, wtedy jeszcze na lotnisko Ovda, przylatywało tylko około czterech samolotów tygodniowo.

Przed wybuchem pandemii koronawirusa z Polski do Ejlatu można było rockowy z Krakowa oraz Warszawy – Lotniska Chopina oraz Modlina. Ze stolicy Małopolski irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair wykonywały loty dwa razy w tygodniu, we wtorki i soboty. Z Warszawy-Modlina przewoźnik latał również w te same dni. Natomiast z Lotniska Chopina Wizz Air latał we wtorki, czwartki i soboty.

Nowe lotnisko w Ejlacie

Ilan and Asaf Ramon Airport – lotnisko położone 18 km od kurortu nad Morzem Czerwonym – Ejlatu – zostało oficjalnie otwarte w środę, 23 stycznia 2019 roku. Lotnisko zostało nazwane na cześć izraelskiego astronauty, który zginął w katastrofie promu kosmicznego w 2003 roku i jego syna, zmarłego w wypadku lotniczym w 2009 roku. Koszt budowy portu to 500 mln dolarów. Ramon Airport pełni rolę zarówno lotniska miejskiego, jak i lotniczej bazy pustynnej, a jego przepustowość szacuje się na 2,5 mln pasażerów rocznie.

Port przejął starzejące się lotnisko Jozman w Ejlacie, które było przeznaczone dla mniejszych lotów krajowych i lotnisko wojskowe Ovda, obsługujące większe samoloty wykonujące loty międzynarodowe, ale położone około 60 km od centrum miasta. Urząd ds. Międzynarodowych Portów Lotniczych Izraela (IAA) określił Ramon jako "wyjątkowy projekt krajowy", który ma zasadniczo poprawić rozwój miasta.

Po rozbudowie, do roku 2030, lotnisko będzie mogło obsługiwać nawet do 4,2 mln pasażerów w ciągu roku. Po otwarciu portu, wszystkie krajowe loty ze starego lotniska w Ejlacie, zostały przekierowane na nowy obiekt. Ramon Airport zaczął także obsługiwać tanie linie lotnicze i czarterowe połączenia z Europy, które przed inauguracją nowego portu obsługiwał port lotniczy w Ovdzie. Przewoźnikami, którzy lądowali na nowym lotnisku byli Ryanair, Wizz Air, easyJet, Transavia, SAS, Finnair, Edelweiss czy Ural Airlines.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Nowe połączenia lotnicze
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony