Partner serwisu

Irkut: MC-21-300 zakończył testy w warunkach naturalnego oblodzenia

Avgeek 11.04.2021

Irkut: MC-21-300 zakończył testy w warunkach naturalnego oblodzenia
Fot. Irkut Corporation
Irkut poinformował, że pomyślnie przeprowadził testy samolotu MC-21-300 w warunkach naturalnego oblodzenia. Dzięki temu potwierdzono osiągi projektowe samolotu nawet przy 8-centymetrowej warstwie lodu, co jest w pełni zgodne z rosyjskimi i europejskimi normami lotniczymi: gdzie zgodnie z zasadami certyfikacji, wydajność projektowa musi być utrzymana z warstwą lodu o grubości 7,6 cm.
MC-21 wykonał 14 lotów technicznych trwających od 3 do 5 godzin nad wybrzeżem Morza Białego, Zatoką Peczorską Morza Barentsa, na południe od Nowej Ziemi, a także w rejonie Podbiegunowego Uralu. W mijającym tygodniu samolot powrócił z lotniska w Archangielsku na lotnisko Żukowskij.

Wiosną pod wpływem Morza Białego i Morza Barentsa, wielowarstwowych chmur, częstych opadów atmosferycznych i przegrody czołowej powstają w tym rejonie warunki do wystąpienia oblodzenia samolotów. Głównym zagrożeniem związanym z oblodzeniem jest zniekształcenie dokładnie obliczonego kształtu skrzydła i innych powierzchni samolotu, w wyniku czego jego osiągi w locie mogą ulec znacznemu pogorszeniu.

Loty techniczne samolotu MC-21-300 z lotniska w Archangielsku odbywały się w kilku etapach. W pierwszym, na podstawie danych służby meteorologicznej, załoga poszukiwała chmur, których oblodzenie odpowiada warunkom podstawy certyfikacji statków powietrznych. Podczas lotu w takich chmurach załoga za pomocą specjalnych przyrządów monitorowała tworzenie się lodu na powierzchniach samolotu. Po osiągnięciu wymaganej grubości lodu samolot zajął ustaloną wysokość, na której sprawdzono zachowanie maszyny w warunkach naturalnego oblodzenia. Grubość warstwy lodu zwiększała się w kolejnych lotach.

Oprócz stabilności i sterowalności samolotu przetestowano także działanie systemów przeciwoblodzeniowych MC-21-300. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w celu zwiększenia bezpieczeństwa, testy potwierdzają zdolność samolotu do kontynuowania lotu, gdy system przeciwoblodzeniowy nie działa. Ponadto w warunkach oblodzenia przetestowano działanie szeregu systemów samolotu, w szczególności oświetlenia zewnętrznego, sprzętu łączności radiowej i podwozia.

Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji

Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.

Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu, ale ta liczba wkrótce wzrośnie, ponieważ podczas tegorocznego MAKS-a w Moskwie Yakutia zdecydowała, że będzie miała 10 takich samolotów w swojej flocie.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony