Partner serwisu

Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)

Avgeek 16.12.2020

arrow
arrow
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)
Irkut MC-21-310 Fot. Irkut Corporation
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)
Rosyjska Irkut Corporation poinformowała, że ostatni z testowych samolotów MC-21-310 o oznaczeniu MC0012 dołączył we wtorek (15 grudnia) w Irkucku do programu testowego programu MC-21. Jest to także pierwsza maszyna tego programu wyposażona w rosyjskie silniki Aviadvigatel PD-14.
Irkut potwierdził, że wyniki zebrane podczas testów w locie innych prototypów zostały „uwzględnione” podczas produkcji piątego odrzutowca. Samolot o numerze seryjnym MC0012 i rejestracji 73055, przeprowadził 1,5 godzinny lot techniczny, osiągając wysokość około 10 tys. stóp (3000 m) i prędkość 250 węzłów (450 km/h). Za sterami zasiadło dwóch pilotów doświadczalnych Wasilij Sewastjanow i Andriej Woropajew, na pokładzie znajdował się także inżynier pokładowy Aleksander Sołowjew.

Nowy wariant, oznaczony jako MC-21-310 i wyposażony w rosyjskie silniki Aviadvigatel PD-14, jest alternatywą dla MC-21-300, w którym zastosowano zachodnie silniki Pratt & Whitney PW1400G.


Aviadvigatel PD-14 (wcześniej znany jako PS-14) to turbowentylator silnik opracowywany przez firmę Aviadvigatel do napędzania nowego samolotu Irkut MC-21. W grudniu 2009 r. PD-14 został opracowany tak, aby był o 15 proc. wydajniejszy i oszczędniejszy od swojego poprzednika PS-90A2, który miał być zainstalowany na MS-21 i Iljuszynie Ił-276. Silniki PD-14 posiadają ciąg do 31000 lbf, a ich średnica mierzy 190 cm.

Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji

MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.

Warto dodać, że według rosyjskiego ministra handlu i przemysłu Denisa Manturowa, pierwsze dostawy Irkuta MC-21 do pierwszego odbiorcy - linii Aerofłot (launch customer) odbędą się do końca 2021 r. Przy okazji warto także dodać, że w sierpniu br. Irkut podsumował wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej. Więcej na ten temat w artykule "Irkut zakończył testy wodne nowego MC-21-300 (Zdjęcia)".

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony