Partner serwisu

IATA: Wojna w Ukrainie nie wpływa na popyt na loty, cierpi krajowy ruch w Chinach

Rafał Dybiński 11.05.2022

IATA: Wojna w Ukrainie nie wpływa na popyt na loty, cierpi krajowy ruch w Chinach
fot. China Southern Airlines
Trwa proces ożywienia w podróżach lotniczych. Taki szybki wniosek płynie z International Air Transport Association (IATA), po publikacji statystyk pasażerskich za marzec 2022 roku. Wpływ wojny w Ukrainie na popyt był ogólnie dość ograniczony. Omikron przyczynił się z kolei do spadków głównie na krajowych rynkach Azji.
Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) wzrosły o 76 proc. w porównaniu z marcem 2021 roku, niemniej osiągnęły poziom o 41 proc. niższy aniżeli w tym samym miesiącu 2019 roku. Ruch krajowy w marcu bieżącego roku był wyższy o 11,7 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku. Blokady związane z omikronem w Chinach przyczyniły się jednak do niższych o 23,2 proc., aniżeli w tym samym miesiącu sprzed trzech lat, wartości RPK w sektorze krajowym. Międzynarodowe były wyższe o 285,3 proc. w porównaniu z marcem 2021 roku, ale mniejsze o 51,9 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca z 2019 roku.

Opóźnienia i problemy z personelem na lotniskach

– Dzięki temu, że znikają bariery w podróżowaniu, to możemy zauważyć długo oczekiwany wzrost stłumionego popytu. Niestety obserwujemy również duże opóźnienia na wielu lotniskach, które nie dysponują wystarczającym personelem, aby obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów. Należy pilnie zająć się tym problemem – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł o 425,4 proc. w porównaniu z marcem 2021 roku. Oferowanie było wyższe o 224,5 proc. aniżeli w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 27,8 punktów do 72,7 proc.

Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w marcu wzrost ruchu o 197,1 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku, pomimo utrzymujących się ograniczeń w Chinach i Japonii. Oferowanie było wyższe o 70,7 proc. aniżeli w marcu 2021 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 24,1 punktu do 56,6 proc. To był najsłabszy wynik spośród analizowanych regionów.



Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu zanotowali w marcu wzrost ruchu o 245,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 96,6 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 31,1 punktu do 72,1 proc.

Linie lotnicze z Ameryki Północnej odnotowały w marcu wzrost ruchu o 227,8 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 91,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 31,2 punktu do 75,4 proc.

Przewoźnicy z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowali w marcu wzrost ruchu o 239,9 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 173,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 15,8 punktu do 80,3 proc. To był najlepszy wynik spośród analizowanych regionów. Warto jeszcze podkreślić, że osiemnasty miesiąc z rzędu.

Linie lotnicze z Afryki odnotowały w marcu wzrost ruchu o 91,8 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 49,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 14,1 punktu do 64,5 proc.

Ruch krajowy w Chinach spadł w marcu o 59,1 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. To efekt drastycznych restrykcji oraz ograniczeń w podróżowaniu po rozprzestrzenieniu się wariantu omikron w Państwie Środka. W przypadku Australii odnotowano z kolei wzrost o 26,3 proc., natomiast Indii o 32,3 proc. Najlepiej pod tym względem prezentowała się Brazylia. Podróże w Kraju Kawy osiągnęły wzrost aż o 99,1 proc. 



Apel Walsha do rządów krajowych  

– Postępujące ożywienie w podróżach lotniczych jest doskonałą wiadomością nie tylko dla światowej gospodarki, ale także dla przyjaciół i rodzin, których przymusowe separacje dobiegają końca. Ponadto ważne jest również dla milionów osób, których środki utrzymania zależą od transportu lotniczego. Pilnym priorytetem dla rządów jest teraz opracowanie planów, które zaspokoją spodziewany popyt tego lata. Wiele osób czekało dwa lata na takie letnie wakacje. Nie można im tego zrujnować – dodał Walsh.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Statystyki pasażerskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony