Partner serwisu

IATA: Testowanie musi zastępować, a nie skracać kwarantannę

Rafał Dybiński 22.10.2020

IATA: Testowanie musi zastępować, a nie skracać kwarantannę
fot. Piotr Bożyk
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) zaapelowało ponownie o finansowe wsparcie dla całej branży i pilną potrzebę ponownego otwarcia granic, co ułatwić mają testy na obecność wirusa COVID-19.
Według IATA rządowe restrykcje, a zwłaszcza obowiązkowe kwarantanny, podważyły jeden z kamieni węgielnych rozwoju Europy czyli swobodę przemieszczenia się. Efektem tego był gwałtowny spadek popytu na podróże powietrzne. Przewidywania szacują, że liczba pasażerów spadnie w 2020 roku aż o 70 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Analizując tylko Europę, od stycznia do końca grudnia, poleci w sumie jedynie 340 mln podróżnych. 2019 rok przyniósł natomiast 1,2 mld pasażerów na Starym Kontynencie. Załamanie ruchu lotniczego wywarło druzgocący wpływ na miliony pracowników branży na całym świecie. Air Transport Action Group (ATAG) szacuje, że zatrudnienie może stracić bliski 4,8 mln osób z całego sektora. Zagrożonych jest również wiele miejsc pracy w branży turystycznej.

300 tys. dolarów linie tracą w każdej minucie

Według IATA konieczna jest współpraca krajowych rządów w procesie odnowy. Niezbędne jest także dodatkowe finansowe wsparcie, aby sektor w ogóle przetrwał sezon zimowy. – Linie lotnicze tracą w każdej minucie 300 tys. dolarów w drugiej połowie bieżącego roku. Wyczerpuje się większość rządowego wsparcia, umożliwiającego utrzymanie rentowności. Perspektywa masowych zwolnień jest bardzo realna. Dalsze finansowe wsparcie jest więc rozpaczliwie potrzebne, dopóki branża będzie stanie na nogi – podkreślił Rafael Schvartzman, regionalny wiceprezes IATA na Europę.

Decydenci z Europy i na całym świecie muszą przyjąć zharmonizowane i skoordynowane podejście do bezpiecznego ponownego otwierania granic bez konieczności kwarantanny. Kluczowe mogą być testy na obecność wirusa COVID-19. Branża lotnicza przedstawiła już jasną wizję tego podejścia, ale ma stosownych zaleceń pod tym względem Rady Unii Europejskiej.

Niezbędne szybkie i konsekwentne działanie

– Testowanie musi zastępować, a nie skracać kwarantannę. Koszty testów powinny być ponoszone przez rządy, zgodnie z międzynarodowymi przepisami WHO. Szybkie i konsekwentne działanie ze strony europejskich rządów jest niezbędne, jeśli chcemy uratować przyszły sezon w jakiejkolwiek formie – dodał Schvartzman, przemawiający podczas Portugal Air Summit.

Aż 83 proc. ankietowanych podróżnych deklaruje rezygnację z lotu w przypadku konieczności poddania się kwarantannie. 88 proc. pasażerów przewoźników powietrznych jest jednak gotowa poddać się sugerowanym testom. 65 proc. ankietowanych zgodziła się również, że kwarantanna nie jest konieczna, jeśli dana osoba ma negatywny wynik na obecność wirusa COVID-19.

– Dążeniem do bardziej ekologicznej planety i branży transportu lotniczego należy zająć się zbiorowo, przestrzegając w pełni światowych standardów i zobowiązań. Liczymy na współpracę w realizacji naszych celów. Pragniemy, aby lotnictwo przynosiło nadal korzyści zarówno społeczeństwom, jak i ich gospodarkom – podsumował Schvartzman.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo