Partner serwisu

IATA: Europa dużo mówi o zrównoważonym rozwoju, ale czas na działanie

Rafał Dybiński 21.04.2021

IATA: Europa dużo mówi o zrównoważonym rozwoju, ale czas na działanie
fot. Frankfurt Airport
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ostrzegło, że projekt Jednolitego Europejskiego Nieba (SES), którego celem jest reforma systemu zarządzania ruchem lotniczym na Starym Kontynencie, grozi fiaskiem, jeśli krajowi decydenci nie poprą propozycji Komisji Europejskiej, dotyczącej wdrożenia wstrzymanej inicjatywy.
– Bezczynność państw oznacza, że ​​żaden z celów projektu nie został jeszcze osiągnięty. Nowe prawodawstwo, zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej, jest jedynym sposobem na wymuszenie reform, które są rozpaczliwie potrzebne. Egoizm i nieustępliwość kluczowych krajów UE oraz dostawców usług nawigacji lotniczej (ANSP) grozi zniweczeniem ostatnich wysiłków KE – nie kryje rozczarowania Willie Walsh, prezes IATA.

Według zrzeszenia SES ma zasadnicze znaczenie dla bezpiecznego, zrównoważonego i wydajnego europejskiego sektora transportu lotniczego. Wśród jego zalet są:
  • Dziesięciokrotna poprawa wyników w zakresie bezpieczeństwa
  • Większe oferowanie i mniej opóźnień, co zapewni wzrost PKB Europy o 245 mld euro i milion dodatkowych miejsc pracy rocznie od 2035 roku
  • Zmniejszenie emisji lotniczych w UE o 10 proc.

    – Kryzys wywołany wirusem COVID-19 sprawia, że ​​wzrost efektywności SES jest bardziej pilny niż kiedykolwiek. Kryzys klimatyczny z kolei sprawia, że ​​niezbędne są również korzyści związane ze zrównoważonym rozwojem. Europa dużo mówi o jego znaczeniu. Nadszedł jednak czas, aby za tymi słowami poprzeć działanie w ramach SES. Jeśli bieżące kryzysy nie są wystarczająco przekonującymi czynnikami do wdrożenia SES, to trudno powiedzieć, co musi się stać, żeby tak było – podkreślił Walsh.

    Wniosek KE to środek zaradczy, przyznający organom regulacyjnym uprawnienia do egzekwowania celów w zakresie wydajności. IATA wspiera wysiłki KE i niektórych państw nastawionych na reformy, obejmujące:
  • Utworzenie niezależnych krajowych organów regulacyjnych oraz ogólnounijnej agencji regulacyjnej
  • Wzmocnienie zarządzania sieci w celu poprawy wydajności, co pomoże zmniejszyć opóźnienia i emisje.

    – Kontrola ruchu lotniczego to działalność monopolistyczna. W każdym innym sektorze biznesowym monopoliści podlegają silnym niezależnym regulacjom. Państwa europejskie wygłaszają wspaniałe oświadczenia na temat działań w dziedzinie klimatu, ale odmawiają poparcia zdroworozsądkowych reform, które zmusiłyby ANSP do zwiększenia wydajności tras. Nie zważając na straty w wysokości 27 mld euro, jakie europejskie linie lotnicze poniosły w zeszłym roku, europejskie ANSP domagają się dalszych podwyżek, dysponując co najmniej 2,5 mld euro w gotówce. To jest czyste szaleństwo. Zamiast wprowadzać rozwiązania w tym krytycznym momencie, wiele państw przygotowuje się do zablokowania reform i grozi nam poważne niebezpieczeństwo cofnięcia się w rozwoju – ostrzegł Walsh.

    Wiele państw europejskich rozważa nawet zablokowanie reform na rzecz alternatywnej wizji, która osłabi cele i nadzór regulacyjny w stosunku do obecnego. Według zrzeszenia jest to całkowicie nie do przyjęcia i może spowodować załamanie całego pakietu reform.

    – Naprawienie takiej katastrofalnej porażki zajęłoby lata. Stracilibyśmy prawdziwą okazję do zmiany, kiedy jest to niezwykle potrzebne. Środowisko i gospodarka europejska zapłacą za to wysoką cenę, podobnie jak podróżni i linie lotnicze. Nadszedł czas, aby państwa położyły kres latom krótkowzrocznych manewrów politycznych oraz paraliżu administracyjnego i poparły propozycję KE, dotyczącą stworzenia Jednolitego Europejskiego Nieba – podsumował Walsh.
  • Podziel się ze znajomymi:
    Komentarze:
    Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
    Zobacz też
    Najnowsze wiadomości
    Polecane wiadomości
    Praca
    Bądź na bieżąco:
    © 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
    Pełna wersja strony