Partner serwisu

IAG przejmuje Air Europa za 500 mln euro. Konsolidacja zwiększy znaczenie Madrytu

Emilia Derewienko 22.01.2021

IAG przejmuje Air Europa za 500 mln euro. Konsolidacja zwiększy znaczenie Madrytu
fot. Alan Wilson
Holding International Airlines Group (IAG), właściciel m.in. British Airways i Iberii, uzgodnił z hiszpańską firmą Globalią warunki przejęcia madryckiego przewoźnika, Air Europa. Jak wynika z umowy, brytyjsko-hiszpańska grupa opłaci transakcję dopiero za 6 lat.
IAG jeszcze w listopadzie 2019 roku, kiedy dopiero zapowiadano transakcję, zgodziła się zapłacić za kupno hiszpańskich linii Air Europa 1 mld euro. Pandemia koronawirusa spowodowała jednak, że wartość transakcji spadła o połowę, do zaledwie 500 mln euro. Płatność za linie z Madrytu zostanie odroczona aż na za 6 lat. Finalizacja transakcji nastąpi w drugiej połowie 2021 roku – pod warunkiem jej zatwierdzenia przez Komisję Europejską.

Brytyjsko-hiszpański holding, który jest właścicielem m.in. takich gigantów jak British Airways czy Iberia, w czasie kryzysu spowodowanego koronawirusem musiał zwrócić się do inwestorów z prośbą o przyznanie 2,7 mld euro dofinansowania. Grupa zwolniła też kilka tysięcy swoich pracowników, jednak nadal była zainteresowana przejęciem Air Europa i niejednokrotnie naciskała Globalię na obniżenie ceny. Z kolei hiszpańskie linie Air Europa podczas pandemii otrzymały pożyczkę od rządu w wysokości 475 mln euro. Pieniądze zostały przyznane za pośrednictwem państwowego holdingu SEPI.

„Wierzymy, że nabycie Air Europa jest strategicznie ważne dla IAG i pozwoli grupie wzrastać, gdy branża zacznie wychodzić z kryzysu COVID-19” – napisała grupa IAG w oświadczeniu. Transakcja istotnie niesie ze sobą szereg korzyści dla IAG, począwszy od zwiększenia konkurencyjności madryckiego hubu na tle lotnisk europejskich, na zwiększeniu siatki połączeń i udogodnień dla klientów skończywszy.

Zakładając, że transakcja zostanie sfinalizowana jeszcze w tym roku, grupa przejmie Air Europa w momencie rozpowszechniania szczepionek na COVID-19 i, na co mają nadzieję chyba wszyscy uczestnicy rynku – reaktywacji lotnictwa. IAG zdaje sobie jednak sprawę z tego, że zysk netto, związany z tą transakcją, w 2021 roku będzie jeszcze minimalny.

– Bycie częścią dużej grupy jest najlepszą gwarancją sprostania obecnym wyzwaniom rynkowym, na czym skorzysta również Air Europa po zakończeniu transakcji. Cieszę się, że osiągnęliśmy porozumienie z Globalią w sprawie odroczenia płatności do czasu spodziewanego ożywienia w transporcie lotniczym – komentował Luis Gallego, dyrektor generalny IAG, ogłaszając wiadomości o przejęciu.

Władze Air Europa podkreślają, że transakcja ma sens strategiczny, aby wzmocnić konkurencyjność Madrytu jako centrum na arenie globalnej. – Włączenie Air Europa do Grupy Iberii poprawi rentowność firmy, przynosząc korzyści zarówno pracownikom Iberii, jak i Air Europa – dodał Javier Sánchez-Prieto, dyrektor generalny Iberii.

W listopadzie 2019 roku, przed kryzysem związanym z COVID-19, linie Air Europa dysponowały siecią 69 połączeń krajowych i międzynarodowych. Przewoźnik posiada obecnie flotę, składającą się z 52 samolotów, w porównaniu do 68 maszyn w końcówce 2019 roku. Linie zostały uruchomione w 1986 roku, a w 2007 roku dołączyły do sojuszu Skyteam. Ponieważ jednak British Airways i Iberia są członkami i założycielami konkurencyjnego sojuszu Oneworld, wydaje się prawdopodobne, że Air Europa opuści Skyteam po przejęciu przez IAG.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony