Partner serwisu

Horała: Polscy producenci nauczą się budować tabor dużych prędkości

Roman Czubiński 12.02.2020

Współpraca z firmami zagranicznymi przy budowie taboru dużych prędkości będzie dla polskich producentów sposobem na opanowanie nowych technologii – zapewnił na Kongresie Rozwoju Kolei pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała. W przetargach na tabor dużych prędkości mają zostać postawione wymagania co do procentowego udziału polskich komponentów.
Zarząd CPK oraz przedstawiciele władz państwowych są w trakcie rozmów z Grupą PKP, która będzie podmiotem zamawiającym tabor, a także z polskimi i zagranicznymi producentami pojazdów szynowych. – Obecnie polscy producenci nie są jeszcze technicznie w stanie dostarczyć taboru dużych prędkości. Będą więc musieli poszukać partnerów zagranicznych – przyznaje Horała.

Zamawiający będą jednak chcieli wykorzystać współpracę z bardziej doświadczonymi partnerami do poszerzenia kompetencji krajowych wytwórców. W zamówionym taborze udział części i podzespołów produkowanych w Polsce ma stale rosnąć. – W końcu polskie firmy, dzięki długim seriom i współpracy z partnerami zagranicznymi, będą mogli zaabsorbować know-how i wejść na rynek w Polsce i na świecie. Firm zainteresowanych taką współpracą jest kilka: np. w Japonii rozmawialiśmy w tej sprawie z Hitachi i Kawasaki – twierdzi Horała.

Zamawianie taboru będzie postępowało równolegle z budową i modernizacją infrastruktury. – Przedstawiamy plany komponentu kolejowego z wyprzedzeniem, aby w perspektywie 5 czy 10 lat dało się zaplanować i zbudować swoje zdolności technologiczne i produkcyjne wyjaśnia pełnomocnik.

W czasie poświęconej CPK debaty Horała zapewnił, że decydenci liczą się z potencjalnymi zagrożeniami dla inwestycji. – Przedstawimy projekt nowelizacji ustawy o CPK, która wyeliminuje część z nich. Takim zagrożeniem na pewno nie będzie jednak brak kapitału: chętni do współfinansowania zgłaszają się już dziś – stwierdził. Według pełnomocnika dużym atutem jest budowa CPK od zera (tzw. model greenfield), dająca możliwość projektowania bez oglądania się na istniejącą zabudowę i uwarunkowania starej infrastruktury. – Skorzystamy też z „renty spóźnialskiego”, stosując najnowocześniejsze rozwiązania i ucząc się na doświadczeniach innych, także tych negatywnych – zapowiedział.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony