Partner serwisu

CPK w projekcie Smart Airports. Dofinansowanie ograniczenia emisji CO2

Rafał Dybiński 13.10.2020

CPK w projekcie Smart Airports. Dofinansowanie ograniczenia emisji CO2
fot. CPK
CPK weszło w konsorcjum z lotniskami w Rzymie, Wilnie i Kopenhadze, otrzymując 12 mln euro na rozwój technologii smart city, związanej z niskoemisyjnymi lotniskami - ujawnił we wtorek Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Horała zapytany na antenie Programu I Polskiego Radia o pieniądze, które mają trafić do CPK w ramach jednego z programów unijnych, wyjaśnił, że chodzi o środki z programu Smart Horizon. – CPK weszło tu w konsorcjum z lotniskiem w Rzymie, Kopenhadze i Wilnie. To konsorcjum otrzymuje 12 mln euro na rozwój technologii Smart City, związanej z niskoemisyjnymi lotniskami – zdradził wiceminister infrastruktury.

CPK obok IATA i SAS

Unijny grant pochodzi z Ramowego Programu Badań i Rozwoju Horizon 2020 w kategorii: "Budowanie niskoemisyjnej i odpornej na zmiany klimatu przyszłości: Bezpieczna, czysta i wydajna energia". Oprócz CPK uczestnikami projektu Smart Airports zostało 15 instytucji, w tym m.in.: Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), Port Lotniczy w Kopenhadze, Duński Instytut Technologiczny (DTI), Lotnisko Rzym-Fiumicino, Lithuanian Airports (zarządca lotnisk m.in. w Wilnie i Kownie), Uniwersytet w Parmie, Uniwersytet Techniczny w Hamburgu i przewoźnik Scandinavian Airlines System (SAS).

Całkowita wysokość przyznanej dotacji to 12 mln euro, z czego prawie 500 tys. euro trafi do CPK. Do udziału w przedsięwzięciu spółka CPK, odpowiedzialna za zaprojektowanie i budowę Portu Solidarność, została zaproszona jako lotnisko partnerskie przez lidera konsorcjum, czyli Port Lotniczy w Kopenhadze. Dzięki temu CPK bierze udział w pilotażowym, innowacyjnym projekcie, który ma przyczynić się do spowolnienia zmian klimatycznych. 



– Jako spółka CPK będziemy pracować razem z partnerami z konsorcjum nad działaniami redukującymi  zużycie energii, zapewnieniem dostępu do biopaliwa lotniczego i wykorzystaniem niskoemisyjnych pojazdów obsługi naziemnej. Nowe lotnisko i zbudowany jednocześnie system kolei dużych prędkości będą korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań ograniczających negatywny wpływ transportu na środowisko – zapowiada Mikołaj Wild, prezes CPK. 

"Docelowo chcemy wyeliminować emisję CO2"

– Cieszymy się, że Komisja Europejska wybrała nasz projekt i że wraz z partnerami takimi jak CPK będziemy współpracować przy opracowywania koncepcji zrównoważonego lotniska przyszłości – wyznał Thomas Woldbye, prezes Portu Lotniczego w Kopenhadze. – Zamierzamy zapewnić infrastrukturę dla samolotów, które mogą być w przyszłości zasilane energią elektryczną, wodorem lub innymi zrównoważonymi paliwami. Jednocześnie zbadamy, w jaki sposób zasilać budynki, pojazdy i samoloty w taki sposób, żeby w docelowo całkowicie wyeliminować emisję dwutlenku węgla – dodał Woldbye.

Pełnomocnik rządu ds. CPK przypomniał również, że to kolejne środki europejskie, które udało się pozyskać dla tej inwestycji. - Wcześniej pozyskaliśmy środki na stworzenie standardów kolei dużych prędkości we współpracy z kolejami francuskimi, a także (...) na pierwszy odcinek linii kolejowej, podłączający do systemu szybkich kolei Jastrzębie Zdrój - wskazał.



Jak podkreślił Horała, CPK jest już "zakorzenione w programach europejskich i ma zdolność pozyskiwania do kraju funduszy". Wiceszef resortu infrastruktury zapewnił, że nie ma opóźnień w realizacji CPK w związku z pandemią. - Kolejne etapy przebiegają zgodnie z harmonogramem. 2023 rok jako termin rozpoczęcia fizycznego budowy i 2027 rok jako pierwsze działania portu lotniczego - podsumował Horała.

Współpraca w ramach Smart Airports potrwa cztery lata. Udział w tzw. konsorcjum kopenhaskim da spółce CPK nieograniczony dostęp do wszystkich wypracowanych rezultatów (koncepcji, założeń, rozwiązań projektowych i technologii), jak również możliwość ich wdrożenia w przyszłości. W przypadku CPK może to mieć miejsce zarówno na etapie przygotowywania master planu, jak też podczas projektowania i budowy lotniska. W Porcie w Kopenhadze w Danii wdrażane będą w pierwszej kolejności wypracowane przez konsorcjum zielone rozwiązania. Równocześnie wyniki projektu Smart Airports będą jednak adaptowane dla lotnisk partnerskich: w Polsce, na Litwie i we Włoszech. 

Projekt wpisuje się w Nowy Europejski Zielony Ład

– Wdrażanie ekologicznych, zrównoważonych paliw oraz zielona transformacja operacji lotniskowych będą wymagały dostępu do wiedzy i know-how. To właśnie w tym celu zebraliśmy profesjonalny, międzynarodowy zespół. Z niecierpliwością czekamy na tę ogólnoeuropejską współpracę  – stwierdził Lars Overgaard, business menedżer w Duńskim Instytucie Technologicznym, który kierował procesem aplikacyjnym. Projekt ma się przyczynić do osiągnięcia przez branżę lotniskową unijnych celów klimatycznych i wpisuje się w Nowy Europejski Zielony Ład (European Green Deal).  



To nie pierwsze spośród działań CPK na rzecz zrównoważonej energii. 25 września br. CPK i Polska Grupa Energetyczna podpisały porozumienie o współpracy w celu realizacji niskoemisyjnych inwestycji energetycznych. Wstępne ustalenia zakładają, że w rejonie Portu Solidarność powstanie - w zgodzie z najnowszymi wymogami środowiskowymi - nowa elektrociepłownia, która będzie zasilana gazem ziemnym ze wsparciem paneli słonecznych, czyli odnawialnych źródeł energii (OZE).

Porozumienie CPK i PGE zakłada zastosowanie trigeneracji, czyli skojarzonego technologicznie wytwarzania: energii elektrycznej, ciepła i chłodu użytkowego. Takie rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie ilości i kosztu energii niezbędnej do wytworzenia każdego z nich z osobna. Współpraca CPK i PGE oraz zakładane zastosowanie na dużą skalę OZE także wpisują się w europejską politykę klimatyczną. 

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony