Partner serwisu

Historyczna decyzja. IATA przyjmuje cel neutralności węglowej do 2050 r.

Tomasz Śniedziewski 05.10.2021

Historyczna decyzja. IATA przyjmuje cel neutralności węglowej do 2050 r.
fot. Kevin Voblick/ unsplash
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) podczas trwającego 77. corocznego zlotu generalnego organizacji przyjęło rezolucję przewidującą osiągnięcie przez branżę lotniczą neutralności środowiskowej do 2050 r.
Rezolucja przyjęta przez największą organizację branżową w lotnictwie cywilnym jest drogą do wypełnienia postanowień Porozumienia Paryskiego przewidującego, iż ocieplanie się klimatu nie może przekroczyć 1,5°C. Najnowsza deklaracja stanowi również odpowiedź na krytykę środowisk ekologicznych podnoszących argument, iż lotnictwo w niewystarczającym stopniu angażowało się w walkę z ocieplaniem się naszej planety.


To, że kierownictwo IATA będzie dążyć do tego, by podczas tegorocznego posiedzenia generalnego organizacji przyjąć nowe, ambitniejsze cele środowiskowe, zasugerował podczas lipcowego spotkania z mediami Willie Walsh, dyrektor generalny Zrzeszenia

W ubiegłym miesiącu ten sam cel osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 r. przyjęło Stowarzyszenie Linii Lotniczych Azji i Pacyfiku (The Association of Asia Pacific Airlines - AAPA), przed pandemią reprezentujące największy rynek lotniczy świata.

Historyczna decyzja

- Linie lotnicze z całego świata podjęły historyczną decyzję zapewnienia, że latanie jest neutralne środowiskowo. Odbudowa łączności po pandemii COVID-19 będzie przebiegała na czystej ścieżce podążającej w kierunku zero emisji netto. W ten sposób zapewnimy przyszłym pokoleniom wolność by odkrywać świat, uczyć się, prowadzić wymianę handlową, tworzyć rynki, doceniać kultury i łączyć się z ludźmi z całego świata w sposób neutralny środowiskowo. Wspólnymi wysiłkami wszystkich graczy na rynku oraz ze wsparciem polityk państw, lotnictwo do 2050 r. osiągnie cel osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Głównym wyzwaniem branży lotniczej na drodze ku neutralności klimatycznej będzie realizacja celów przy jednoczesnym stale rosnącym popycie na podróże lotnicze. By sprostać potrzebom 10 mld osób, które według prognoz będą gościły na pokładach samolotów w 2050 r., konieczna będzie neutralizacja 1,8 gigaton śladu węglowego rocznie. Co więcej, realizacja celu neutralności węglowej oznacza, iż od dziś do 2050 r. konieczna będzie neutralizacja 21,2 gigaton śladu węglowego, wylicza IATA.

Głównym mechanizmem umożliwiającym podjęcie starań o realizację celów środowiskowych w perspektywie średnio i krótkoterminowej wyznacza przyjęty przez ICAO schemat kompensowania emisji CORSIA. Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie loty międzynarodowe zobowiązane są do zgłaszania poziomu produkowanych emisji. Na tę chwilę, akces do CORSIA na zasadzie dobrowolności zgłosiły 104 kraje, odpowiadające za 77 proc. globalnego ruchu lotniczego. W 2027 r. do CORSIA dołączą takie państwa jak Chiny, Rosja, Indie, Brazylia czy Wietnam, tym samym rozszerzając obowiązywanie programu do 90 proc. globalnych międzynarodowych operacji lotniczych, informuje IATA.

Droga od stabilizacji poziomu emisji do ich redukcji będzie wymagała wspólnych starań wielu podmiotów. Wszystkie instytucje zaangażowane w działanie branży, w tym rządy krajów, muszą indywidualnie przyjąć odpowiedzialność za to, jaki wpływ na środowisko ma realizacja ich polityk, ich produkty czy ich działalność. Muszą również współdziałać ze sobą by zapewnić neutralną środowiskowo łączność i by ostatecznie uniezależnić lotnictwo od paliw ropopochodnych - czytamy w stanowisku Zrzeszenia.

Wyeliminować CO2

Strategia IATA zakłada wyeliminowanie w jak największym stopniu produkcji CO2 poprzez rozwiązania wprowadzane w obrębie branży, takie jak stosowanie odnawialnych paliw lotniczych, nowych technologi budowy samolotów, wprowadzenie bardziej efektywnych operacji oraz infrastruktury, jak również rozwój zeroemisyjnych źródeł energii, takich jak elektryczności lub energii wodorowej. Emisje, które nie mogą zostać wyeliminowane u źródła, będą wyeliminowane przy użyciu środków spoza branży lotniczej, takich jak absorbowanie i przechowywanie dwutlenku węgla oraz plany kompensacji środowiskowej o potwierdzonej wiarygodności.

- Mamy plan. Skala branży w 2050 r. będzie wymagała zneutralizowania 1,8 giga ton węgla. Potencjalny scenariusz przewiduje, że 65 proc. tego będzie zneutralizowane poprzez stosowanie paliw odnawialnych. Spodziewamy się, że nowa technologia napędowa, np. energia wodorowa, przyczyni się do neutralizacji kolejnych 13 proc. Poprawa efektywności da kolejne 3 proc. Pozostała część będzie mogła zostać zneutralizowana poprzez pochłanianie i przechowywanie węgla (11 proc.) oraz kompensację (8 proc.) - przekonuje Walsh.

Zmiana energetyczna konieczna do osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto musi być wsparta pakietem rozwiązań na poziomie rządów, który koncentrowałby się na realizacji rozwiązań, które są efektywne kosztowo, takich jak odnawialne paliwa lotnicze (sustainable aviation fuel - SAF). Dostępna jest technologia do ich wytwarzania, jednak potrzebne są zachęty produkcyjne do zwiększania podaży i obniżenia kosztów tych paliw, postuluje Zrzeszenie.

Kluczowe daty

Podczas, gdy cel osiągnięcia neutralności środowiskowej do 2050 r. jest celem ostatecznym z punktu widzenia przyjętej rezolucji, IATA podzieliła się roboczym planem działania, który mógłby doprowadzić do jego realizacji. Znajdziemy w nim następujące daty:

2025 r. - Z odpowiednim wsparciem rządów, produkcja SAF ma wynieść 7,9 mld litrów (2 proc. łącznego zapotrzebowania na paliwo)

2030 r. - Produkcja SAF ma wynieść 23 mld litrów (5,2 proc. łącznego zapotrzebowania). W pełni wprowadzone są rozwiązanie instytucjonalne, takie jak ICAO Aviation System Block Upgrades czy Single European Sky.

2035 r. - Produkcja SAF ma wynieść 91 mld litrów (17 proc. łącznego zapotrzebowania na paliwo). Dostępne stają się 50-100 miejscowe samoloty o napędzie elektrycznym lub wodorowym obsługujące rynek regionalny (od 30 do 90 min lotu).

2040 r. - Produkcja SAF ma wynieść 229 mld litrów (39 proc. łącznego zapotrzebowania na paliwo) Dostępne są 100-150 miejscowe samoloty o napędzie wodorowym do obsługi połączeń regionalnych (45-120 min lotu).

2045 r. - Produkcja SAF ma wynieść 346 mld litrów (54 proc. łącznego zapotrzebowania na paliwo)

2050 r. - Produkcja SAF ma osiągnąć poziom 449 mld litrów (65 proc. łącznego zapotrzebowania na paliwo)

- Nie zabraknie osób mówiących, że stoimy przed liczbami i wyzwaniami technologicznymi niemożliwymi do spełnienia. Lotnictwo to historia spełniania tego, co było uznawane za niemożliwe i dokonywania tego w krótkim czasie. Od pierwszego lotu komercyjnego, do dostępności pierwszego komercyjnego odrzutowca minęło jedynie 35 lat. 20 lat później pojawił się pierwszy jumbo jet. Neutralność środowiskowa stanowi wyzwanie dla naszego pokolenia i dziś inaugurujemy zmiany, które są niewątpliwym wyzwaniem. Ale za 30 lat, cel ten jest do osiągnięcia dzięki ludzkiej pomysłowości, jeśli tylko rządy i cała branża będą pracowały wspólnie i będą się nawzajem rozliczać z jego realizacji - powiedział Walsh.

Pełen tekst rezolucji IATA przyjętej podczas 77. corocznego posiedzenia organizacji odbywającego się w Bostonie. 


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flygskam czyli wstyd przed lataniem
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony