Partner serwisu

Gdańsk: Ogromna konstrukcja stalowa pod rozbudowywany terminal portu

Rafał Dybiński 21.08.2020

arrow
arrow
Gdańsk: Ogromna konstrukcja stalowa pod rozbudowywany terminal portu
fot. Gdańsk Airport
Gdańsk: Ogromna konstrukcja stalowa pod rozbudowywany terminal portu
Gdańsk: Ogromna konstrukcja stalowa pod rozbudowywany terminal portu
Gdańsk: Ogromna konstrukcja stalowa pod rozbudowywany terminal portu
Gdańsk: Ogromna konstrukcja stalowa pod rozbudowywany terminal portu
Na terenie budowy pirsu zachodniego portu lotniczego Gdańsk trwa montaż ogromnych dźwigarów stalowych, które będą tworzyły konstrukcję dachu obiektu. Dzięki rozbudowie terminalu ma się zwiększyć komfort obsługi pasażerów.
Budowa budynku pirsu zachodniego, który będzie przedłużeniem istniejącego już terminalu pasażerskiego, trwa od jesieni ubiegłego roku i ma się zakończyć w IV kwartale 2021. Jest realizowana przez Korporację
Budowlaną Doraco.

Na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i "ruszt" dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. Doraco montuje specjalne elementy zwane dźwigarami. Każdy z czterech dźwigarów składa się z pięciu części o długości 36 metrów i masie 12 ton. Dotychczas postawiono cztery elementy, a będzie ich docelowo 20 i będą montowane około miesiąca. Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Razem stworzą konstrukcję o długości 180 i szerokości 44 metrów. Jej waga wyniesie w sumie 600 ton. Konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czterema gałęziami.

- Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji – powiedział Łukasz Rudnicki, kierownik budowy Doraco.

Konstrukcje takie jak dźwigary wykorzystywane są na budowach do wykonywania przykrycia obiektów o dużej powierzchni np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych, a w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów.

Na budowie pirsu w porcie lotniczym Gdańsk wykonano dotychczas 98 proc. robót konstrukcji żelbetowej. Trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich. W najbliższych dwóch miesiącach Doraco planuje zakończenie stawiania konstrukcji stalowej i budowy zewnętrznych klatek schodowych oraz rozpoczęcie montażu fasady aluminiowo-szklanej i prac związanych z wykonaniem pokrycia dachu.

Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni (dotychczas jest ok. 45 tys. m kw.). W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych,
podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen.

Podstawowe zmiany parametrów po wybudowaniu pirsu:
- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenie linii kontroli z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej/odloty – zwiększenie przejść z 6 do 10
- punkty odprawy paszportowej/przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12
- gate’y odlotowe– zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
- odbiór bagażu– zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9. 

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Lotniska regionalne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony