Partner serwisu

Gauss (airBaltic): Rynek ukraiński był dla nas ważniejszy niż rosyjski

Mateusz Kieruzal 15.03.2022

Gauss (airBaltic): Rynek ukraiński był dla nas ważniejszy niż rosyjski
fot. airBaltic
– Oczekiwaliśmy, że rynek ukraiński i rosyjski przyniosą firmie w tym roku łącznie około 9 proc. przychodów, przy czym rynek ukraiński miał mieć większy udział niż rosyjski – odpowiedział na pytanie Rynku Lotniczego o ważność rynku rosyjskiego Martin Gauss, dyrektor generalny airBaltic.
Mateusz Kieruzal, Rynek Lotniczy: Jak ważny dla airBaltic był rynek rosyjski?

Martin Gauss, dyrektor generalny airBaltic: Przez lata firma cieszyła się uznaniem rosyjskiego rynku, ponieważ airBaltic obsługiwał zarówno ruch bezpośredni między Łotwą a Rosją, jak i dogodne połączenia przez Rygę do całej Europy. Od początku pandemii liczba lotów airBaltic oferowanych w Rosji znacznie spadła. Oczekiwaliśmy, że rynek ukraiński i rosyjski przyniosą firmie w tym roku łącznie około 9 proc. przychodów, przy czym rynek ukraiński miał mieć większy udział niż rosyjski.

Ilu pasażerów przewoziliście lotami z Rosji?

Na początku 2022 roku airBaltic wykonywały cztery loty tygodniowo do Moskwy i Petersburga. W 2019 roku przewieźliśmy ponad 500 tys. pasażerów do i z Rosji.

Czy po podjęciu decyzji o opuszczeniu Rosji airBaltic będzie latać w inne miejsca? Do jakich potencjalnych rynków?

Zespół zarządzający siecią firmy pracuje obecnie aktywnie nad oceną innych rynków i potencjalnych nowych tras w Europie w nadchodzącym sezonie letnim. Spółka może również zwiększyć częstotliwości na niektórych istniejących już trasach.

Jak oceniłby Pan szansę powrotu lotów do Rosji? 

W pewnym momencie w przyszłości wznowione zostaną loty między Europą a Rosją. Nie da się jednak przewidzieć, ile czasu może to zająć.

Czy przekierowania tras są dużym problemem?

W tym sezonie zimowym tylko niewielka liczba rozkładowych tras airBaltic jest dotknięta zmianą trasy, a wpływ ten jest nieznaczny w przypadku większości z nich. Większość lotów, których dotyczy ten problem, trwają teraz od 15 do 20 minut dłużej, a tylko niektóre z nich mogą osiągnąć czas lotu dłuższy o 50 minut.

Ceny paliwa rosną. Baryłka ropy naftowej kosztuje około 120 dolarów. Jak airBaltic sobie z tym radzi?

Już dziś airBaltic lata najbardziej wydajną flotą, oferując znaczne oszczędności paliwa. Ponadto firma zainicjowała różne projekty wydajnościowe, z których ostatnie umożliwiły nam rozpoczęcie podejść o wysokiej precyzji RNP AR na lotnisku w Rydze. Ogólnie rzecz biorąc, koszty paliwa stanowią nowe wyzwanie dla całego przemysłu lotniczego.

Czy korzystacie z hedgingu? Po jakiej cenie kupiliście paliwo?

AirBaltic zabezpiecza część swojego paliwa, jednak nie jest w stanie ujawnić konkretnych kwot. Kiedy cena ropy spadnie poniżej zaplanowanej w budżecie ceny docelowej firmy, kierownictwo firmy może zdecydować o zabezpieczeniu pewnej kwoty.

Czy macie nowe plany rozbudowy bazy w Tampere?

W maju airBaltic uruchomi nową bazę w Tampere, łącząc fińskie miasto z sześcioma bezpośrednimi destynacjami, oprócz Rygi. Będzie to pierwsza baza firmy poza krajami bałtyckimi.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony