Partner serwisu

Furgalski: Baranów dobrą lokalizacją, ale idea CPK dyskusyjna

Michał Szymajda, Leonard Dolecki 20.09.2017

Furgalski: Baranów dobrą lokalizacją, ale idea CPK dyskusyjna
fot. ZDG TOR/ Łukasz Patera
– Wciąż nie jestem do końca przekonany co do konieczności budowy CPK. Żal mi straconych możliwości rozwoju Lotniska Chopina. Wydaje mi się, że wspólny zarządca Lotniska Chopina i Modlina mógłby osiągnąć więcej niż nowy port lotniczy – mówi w rozmowie z portalem „Rynek Lotniczy” Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dodaje przy tym, że jeśli Centralny Port Komunikacyjny ma powstać to Baranów jest dobrą lokalizacją.
Mimo, że rząd traktuje budowę Centralnego Portu priorytetowo nadal niektórzy eksperci nie są przekonani do tego przedsięwzięcia. – Kiedy po raz pierwszy analizowano lokalizację CPK, wciąż istniała rezerwa terenu i możliwości rozwoju lotniska na Okęciu i podniesienie jego przepustowości nawet do 70 mln pasażerów rocznie – podkreśla Adrian Furgalski.

Dobra lokalizacja

Jednak prace nad projektem idą na przód. Według ostatnich informacji najbardziej prawdopodobną lokalizacją Portu Solidarność, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest gmina Baranów w województwie mazowieckim. Jak twierdzi ekspert – w tej lokalizacji lotnisko będzie mogło funkcjonować nawet bez ogromnych inwestycji w infrastrukturę dojazdową.

– Dziś lokalizacja w Baranowie ma infrastrukturę niezłą jeśli chodzi o dojazd do stolicy i nawet jeśli budowa CPK nie zbiegnie się w czasie z budową KDP, to wydaje się, ze przez pewien okres byłaby ona wystarczająca. Bowiem mamy w pobliżu Centralną Magistralę Kolejową, mamy linię łódzką. Dzisiaj, w okolicę tej lokalizacji można dojechać pociągiem nawet w 25 minut, ale dedykowane pociągi lotniskowe, mogły by dotrzeć do centrum jeszcze szybciej – mówi Adrian Furgalski.

Potrzeba KDP

Zdaniem wiceprezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR – mimo to i tak konieczne jest zadbanie o inne przedsięwzięcia komunikacyjne związane z CPK. – Biorąc pod uwagę, że decyzja w sprawie lokalizacji w zasadzie CPK zapadła, trzeba zwrócić uwagę, że wciąż nie ma ostatecznej decyzji w sprawie KDP, a bez szybkich połączeń nowy port lotniczy będzie mocno kulawy, zwłaszcza jeżeli chodzi o dojazd do innych ośrodków niż Warszawa – komentuje.

Dodatkowo odpowiednia lokalizacja może także wpłynąć na zdolność transportu towarów dzięki Portowi Solidarność. – Myślę też o autostradzie A2, która biegnie w pobliżu i o drodze krajowej nr 50, bo ona jest dziś obwodnicą dla TIRów. Jeśli weźmiemy pod uwagę plan zbudowania pełnego ringu w promieniu od 40 do 50 km od Warszawy, zyskamy dobrą bazę do uczynienia z CPK także portu cargo – mówi Adrian Furgalski.

Obecnie podawana lokalizacja, czyli gmina Baranów, leży znacznie bliżej Warszawy niż Łodzi. – Można powiedzieć, że jest pewna nierównowaga w położeniu planowanego portu lotniczego w Gminie Baranów, ponieważ będzie leżał znacznie bliżej Warszawy niż Łodzi, ale nie oszukujmy się – to Warszawa jest głównym jądrem komunikacyjnym, generującym ruch turystyczny i biznesowy. Z kolei dla pasażerów przesiadających się w hubie odległość od Łodzi i Warszawy i tak nie będzie miała znaczenia – komentuje wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Lata przygotowań

Jednak nawet przygotowywana specustawa dotycząca CPK nie spowoduje, że uda się wybudować ogromne lotnisko bez odpowiednich analiz. – To na co trzeba zwrócić uwagę – od momentu decyzji na „tak” przynajmniej 5 lat muszą trwać badania meteorologiczne. Nie można z tym pójść na skróty i one mogą wiele pokrzyżować. Od nich zależy bezpieczeństwo operacji lotniczych, tak długo trwają one na całym świecie. Nie powinno być tu co prawda zaskoczenia, ale zwracam uwagę na to, że to istotny element – informuje ekspert.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony