Partner serwisu

Flyadeal rezygnuje z 737 MAX i zamawia A320neo

Piotr Bożyk 09.07.2019

Flyadeal rezygnuje z 737 MAX i zamawia A320neo
fot. Boeing Media
Saudyjska niskokosztowa linia flyadeal poinformowała o anulowaniu zamówienia 30 boeingów B737 MAX 8 wraz z opcjami na kolejnych 20 samolotów tego typu. Jest to już drugie anulowanie zamówienia od czasu uziemienia tych maszyn w marcu br.
W grudniu 2018 r. Boeing oraz saudyjska linia flyadeal ogłosili zamówienie na 30 boeingów B737 MAX 8 wraz z opcjami na kolejnych 20 samolotów tego typu. Kontrakt wraz z opcjami był wart prawie 5,5 mld dolarów amerykańskich. Teraz wiemy, że nie zostanie on zrealizowany. To pierwsza tak poważna deklaracja i anulacja w programie 737 MAX. Mimo, że już w marcu indonezyjska Garuda zrezygnowała z zakupu 49 boeingów 737 MAX, to teraz wiemy, że Garuda prowadzi rozmowy z Boeingiem nad zamianą anulowanego kontraktu na nowe zamówienie B787-9/10 oraz B737 MAX 10. Linia AZAL, która groziła rezygnacją z zamówienie MAX-ów, poinformowała o odroczeniu zamówienia w czasie. Icelandair również oficjalnie poinformował o zamiarze wycofania zamówienia na MAX-y, ale na razie skończyło się na samej deklaracji.

Flyadeal postawiło obecnie na airbusy A320neo. Podczas poniedziałkowej (8 lipca) konferencji prasowej poinformowano, że linia łącznie chce użytkować 50 maszyn tego typu, a zamówienie składa się z 30 samolotów i 20 opcji. Dostawy nowych maszyn dla przewoźnika mają zacząć się w połowie 2021 r. Obecnie flota flyadeal, należącego do linii Saudia, składa się z 11 airbusów A320. Linia oczekuje na dostawę kolejnych dziewięciu A320ceo (od lessorów) oraz 30 A320neo.

Saudia zamawia dla flyadeal

Podczas zakończonych w czerwcu targów Paris Air Show 2019 linia Saudia, właściciel Flyadeal, zamówiła 15 airbusów A321XLR oraz 15 A320neo wraz z opcjami na 35 samolotów tego typu. Teraz już wiemy, że samoloty A320neo nie będą latać tylko pod barwami linii Saudia, ale przede wszystkim we flyadeal. W poniedziałek (8 lipca) przewoźnicy poinformowali o tym, że część opcji zostało przekształcony w zamówienie 30 A320neo, które zaczną zasilać flotę flyadeal od czerwca 2021 r.

Problemy B737 MAX

Problemy i pytania o bezpieczeństwo najnowszego wąskokadłubowego samolotu amerykańskiego producenta zaczęły się po katastrofie boeinga 737 MAX 8 linii Ethiopian Airlines, który wykonując rejs ET302 rozbił się wkrótce po starcie z lotniska w Addis Abebie. Katastrofa drugiego B737 MAX 8 (wcześniej rozbił się MAX linii Lion Air) doprowadziła do uziemienia tych samolotów przez władze lotnicze na całym świecie. Jak długo będą uziemione te samoloty? Tego dokładnie nie wiadomo, ale źródła zbliżone do Boeinga mówiły o dwóch, a nawet w najgorszym wypadku o sześciu miesiącach, teraz pojawiają się głosy, że samoloty mogę nie wrócić do służby nawet do grudnia tego roku. Wiemy także, że pojawiły się nieprawidłowości przy certyfikacji systemu MCAS, za którą ostatecznie odpowiadał Boeing, a nie FAA. Dowiedzieliśmy się również, że piloci linii Ethiopian Airlines postępowali zgodnie z procedurami. Tak głoszą wyniki wstępnego raportu przyczyn katastrofy lotu ET302. Dokument został zaprezentowany podczas konferencji prasowej w stolicy Etiopii. W ostatnich dniach FAA poinformowało o kolejnym problemie z system MCAS, a EASA informowała Boeinga o tym, że autopilot 737 MAX nie wyłączył się w niektórych sytuacjach awaryjnych.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony