Partner serwisu

Finnair: Listopad bardzo dobry dla frachtu, wzrost liczby pasażerów

Mateusz Kieruzal 11.12.2021

Finnair: Listopad bardzo dobry dla frachtu, wzrost liczby pasażerów
fot. Finnair
Listopad 2021 roku cechował się wyraźnym wzrostem liczby przewiezionych pasażerów przez fińskie linie lotnicze. Kolejny bardzo dobry miesiąc zanotował przewieziony fracht. W dalszym ciągu jednak pandemia ma wpływ zarówno na wyniki finansowe Finnair, jak i liczbę obsługiwanych pasażerów.
W listopadzie Finnair przewiózł 487 tysięcy pasażerów. Jest to wzrost o 472,7 proc.  w porównaniu do listopada 2020 roku. Liczba pasażerów, którzy podróżowali na pokładach samolotów Finnair była o 12,4 proc. większa od liczby pasażerów przewiezionych pasażerów w październiku tego roku (porównanie miesiąc do miesiąca nie jest w pełni reprezentatywne, gdyż listopad jest krótszy od października o jeden dzień).
Jak pandemia kształtuje przewozy?

Wpływ COVID-19 na sytuację przewoźnika z Helsinek w dalszym ciągu jest duży. Ciągle zmieniające się restrykcje dotyczące podróży do krajów, do których rejsy oferuje przewoźnik, wpływają na mniejszą liczbę przewiezionych pasażerów. Widać wzrost rezerwacji jak i wskaźnika wypełnienia miejsc na rejsach z Finlandii i Szwecji do Stanów Zjednoczonych, od momentu otwarcia przez te kraje swoich granic w listopadzie. Do
położonej w południowo-wschodniej Azji Tajlandii Finnair lata ze swojej macierzystej bazy w Helsinkach oraz ze Sztokholmu. W dalszym ciągu przewoźnik z Helsinek nie może prowadzić swojej głównej działalności opartej na przewozach pasażerów z Europy do Azji (Chin, Japonii, Korei Południowej) przez swój hub w fińskiej stolicy.

Ogólna zdolność przewozowa, liczona w fotelokilometrach (ang. ASK – Available Seat Kilometres), wzrosła w listopadzie o 397,2 proc. rok do roku i 22,1 proc. miesiąc do miesiąca. Finnair wykonywał średnio 199 lotów dziennie (wliczając w to loty cargo). Było to więcej o 151,9 proc. w stosunku do zeszłorocznego listopada oraz 15 proc. więcej niż w październiku 2021 roku. Różnica wynika z długości oferowanych lotów oraz większego wskaźnika wykorzystania samolotów.

Ruch mierzony w pasażerokilometrach (ang. RPK – Revenue Passenger Kilometres) wzrósł o 802,7 proc. w porównaniu z rokiem 2020 i 20,7 proc. w porównaniu z październikiem 2020 roku. Wskaźnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Load Factor) wzrósł o 20,7 punktów procentowych − do 46,1 proc. W listopadzie nastąpił spadek wypełnienia miejsc w stosunku do października o 0,5 punktu procentowego. ASK wzrosło w ruchu azjatyckim o 235,2 proc., europejskim o 489,5 proc., a krajowym o 103,3 proc. rok do roku. 

RPK wzrosło na trasach do Azji o 623,3%, w Europie o 1002,1 proc., a w ruchu krajowym o 157,5 proc. rok do roku. Wskaźnik wypełnienia miejsc w samolotach lecących do Azji wyniósł zaledwie 22,5 proc., a do
Ameryki Północnej − 29,5 proc. wszystkich zaoferowanych miejsc. Bardzo dobre wyniki zanotował ruch towarowy do Azji i Ameryki, gdzie przesyłki były przewożone na pokładach pasażerskich A350 i A330. PLF na rejsach Europejskich wyniósł 74 proc., a krajowych 69,7 proc. Oba wyniki były zbliżone do tych sprzed pandemii, kiedy przewoźnik notował rekordowe przewozy.

Liczba przewożonych pasażerów do Azji wzrosła o 592,4 proc., w Europie o 738,2 proc., a na rejsach wewnątrz Finlandii o 167,3% rok do roku. Nie da się policzyć wzrostów/spadków ruchu atlantyckiego rok do roku, gdyż w zeszłym roku nie odbywały się rozkładowe połączenia do Ameryki Północnej, z powodu granic zamkniętych dla podróżujących z Unii Europejskiej.

Wyniki przewozów cargo

W listopadzie zaplanowany tonokilometr na przewozach cargo wzrósł o 344 proc. rok do roku. Przychód z przewozów frachtu zanotował wzrost o 290,3 proc. Rzeczywisty wzrost tonokilometra wzrósł o 104 proc., a przychód o 80 proc. Są to wyniki lotów w pełni frachtowych, które wykonywane były na trasach Azja − Europa − Ameryka Północna. Duże zapotrzebowanie na przewozy frachtu spowodowały, że listopad 2021 roku był rekordowy pod względem przewiezionej liczby ton towarów. Wolumen przewozów cargo wzrósł o 80 proc.

Punktualność lotów Finnaira

W listopadzie tego roku 79,7 proc. lotów dotarło do miejsca docelowego o czasie. Jest to spadek o ponad 10 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem, gdzie punktualność rejsów wynosiła 91,3 proc.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Statystyki pasażerskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony