Partner serwisu

FAA: Dostawy boeingów 787 zostaną wznowione w najbliższych dniach

Avgeek 09.08.2022

FAA: Dostawy boeingów 787 zostaną wznowione w najbliższych dniach
fot. Piotr Bożyk
Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) daje zielone światło na dostawy szerokokadłubowych Dreamlinerów. Odbiory tych maszyn były zawieszone przez większą część ostatnich dwóch lat, ponieważ FAA i Boeing sprawdzały serię wad produkcyjnych. Wznowienie dostaw B787 w sierpniu na pewno wpłynie pozytywnie na branże lotniczą, która po złagodzeniu obostrzeń lotniczych podróży, bardzo szybko odradza się do poziomów sprzed pandemii.
Powrót dostaw B787 jest długo oczekiwany przez samego Boeinga oraz jego klientów, takich jak American Airlines, United Airlines czy Lufthansa, którzy nie otrzymali nowych Dreamlinerów w okresie w którym drastycznie wzrósł popyt na podróże lotnicze.

- Boeing wprowadził niezbędne zmiany, aby zapewnić, że 787 Dreamliner spełnia wszystkie standardy certyfikacji. FAA skontroluje każdy samolot przed wydaniem certyfikatu zdatności do lotu i zatwierdzeniem go do dostawy - podała FAA w poniedziałkowym oficjalnym oświadczeniu. Krótko po tym ogłoszeniu akcje Boeinga na giełdzie wzrosły o ponad 1 proc.

Pierwszą linią jaka otrzyma B787 będzie amerykański przewoźnik. American Airlines mogą otrzymać nowego Dreamlinera już w najbliższą środę lub czwartek - dowiedział się portal CNBC powołując się na osobę zaznajomioną z tą sprawą.

Dreamlinery są obecnie kluczowym źródłem gotówki dla Boeinga, ponieważ większość ceny samolotu jest płacona w momencie przekazania go liniom lotniczym lub firmom leasingowym. Jednak producent musiał zrekompensować nabywcom duże opóźnienia. Firma na początku tego roku powiedziała, że problemy z 787, w tym spadek produkcji, będą ją kosztować prawie 5,5 mld dolarów. Boeing w zeszłym miesiącu powiedział, że jest blisko mety wznowienia dostaw 787, co prezes Dave Calhoun nazwał "momentem, na który długo czekaliśmy".



FAA bada wady produkcyjne B787 od 2020 r.

- Kontrola będzie kontynuowana, dopóki nie będzie pewności, że procesy produkcji i kontroli jakości Boeinga spełniają federalne standardy projektowania – zakomunikowała w lutym Federalna Administracja Lotnictwa. Boeing boryka się z problemami produkcyjnymi B787 od ponad dwóch lat. We wrześniu 2020 r. FAA poinformowała, że „bada wady produkcyjne” w kilku wyprodukowanych już samolotach. W następstwie dwóch katastrof z udziałem B737 MAX w 2018 r. (Lion Air) i 2019 r. (Ethiopian) FAA zobowiązała się do dokładniejszej kontroli Boeinga i zmniejszenia liczby uprawnień certyfikacyjnych, które otrzymał wcześniej producent.

Boeing zawiesił dostawy 787 po tym, jak FAA zgłosiła obawy dotyczące proponowanej metody inspekcji. FAA wcześniej wydała dwie dyrektywy zdatności do lotu, aby rozwiązać problemy produkcyjne dla samolotów w eksploatacji i zidentyfikowała nowy problem w lipcu 2021 r. Boeing wznowił dostawy Dreamlinerów w marcu 2021 r. po pięciomiesięcznej przerwie, zanim ponownie je wstrzymał. Ówczesny administrator agencji, Steve Dickson, powiedział agencji Reutera w lutym, że FAA potrzebuje od Boeinga „systemowej poprawki w swoich procesach produkcyjnych”.

120 B787 czeka na odbiór

Podczas prezentacji wyników finansowych za drugi kwartał 2022 r., która miała miejsce w zeszłym tygodniu, Brian West, dyrektor finansowy Boeinga, stwierdził, że producent ma wyprodukowanych 120 Dreamlinerów i wykonuje niezbędne zadania, aby przygotować maszyny do dostaw, która nastąpią niebawem.

Jeśli chodzi o nowe samoloty, West powiedział, że Boeing, do momentu otrzymania zielonego światła od FAA i wznowienia dostaw, które pozwolą opróżnić płyty postojowe, na których są zaparkowane zbudowane samoloty, utrzymuje bardzo niski poziom produkcji nowych B787. Po wznowieniu dostaw fabryki B787 stopniowo osiągną poziom produkcji pięciu samolotów miesięcznie.

Pierwszy Dreamliner, który ma zostać dostarczony od maja 2021 r., jest przeznaczony dla American Airlines. Amerykańskie linie, które pierwotnie spodziewały się o tej porze roku posiadać 13 dodatkowych B787, z powodu braku otrzymania nowych szerokokadłubowych samolotów musiały zrewidować swój rozkład lotów dalekodystansowych. American Airlines poinformowały w zeszłym tygodniu, że w tym roku spodziewają się otrzymać dziewięć B787, w tym dwa na początku sierpnia.

Boeing w styczniu ujawnił opłatę w wysokości 3,5 miliarda dolarów, jaką musiał ponieść z powodu opóźnień w dostawach B787 i koncesji klientów, a także kolejny miliard dolarów z tytułu anormalnych kosztów produkcji wynikających z wad produkcyjnych oraz związanych z nimi napraw i przeglądów. Od momentu wejścia do służby w 2011 r. dostarczono 1006 boeingów 787. Do tej pory producent otrzymał zamówienia na 1482 takich samolotów.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony