Partner serwisu

Europejskie agencje żeglugi wzywają KE do zmian w programach unijnych

Rafał Dybiński 15.05.2020

Europejskie agencje żeglugi wzywają KE do zmian w programach unijnych
fot. Łukasz Malinowski
Bardziej elastyczne zasady i dłuższe terminy wdrożenia infrastruktury - to główne postulaty najważniejszych europejskich agencji zarządzających przestrzenią powietrzną zrzeszonych w Grupie A6 (A6 Alliance). Wspólny apel do Komisji Europejskiej i Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) jest wynikiem dramatycznej sytuacji branży lotniczej i utratą dochodów europejskich agencji służb ruchu lotniczego.
A6 Alliance podkreśla konieczność realizacji wszystkich unijnych projektów innowacyjnych i infrastrukturalnych, ale dostosowanych do realiów zmienionych przez pandemię wirusa COVID-19.

Średnio o 90 proc. zamarł ruch lotniczy nad Europą w związku z pandemią COVID-19, w bezprecedensowy sposób wpływając na całą branżę lotniczą, a w konsekwencji na działalność i przychody agencji zarządzających ruchem w przestrzeni powietrznej (ANSP). Pozbawione większości dochodów agencje mimo dramatycznej sytuacji, nie ustały w rozwoju infrastruktury krytycznej, m.in. w ramach realizowanych unijnych programów. Chcą być gotowe do obsługi ruchu po przywróceniu normalności, tak by w jak największym stopniu wspomagać europejską gospodarkę. We wspólnym stanowisku wskazują jednak, że nie uda się tego dokonać bez dodatkowego wsparcia Komisji Europejskiej.

Niezbędna większa elastyczność wymogów do sytuacji

Zarządcy europejskiej przestrzeni powietrznej zrzeszeni w Grupie A6 (A6 Alliance) wspólnie i jednomyślnie zaapelowali do Henrika Hololeia, szefa Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) oraz Dyrektora Dirka Beckersa z Agencji Wykonawczej ds. Innowacji i Sieci (INEA), wzywając do elastycznego dopasowania wymogów programów unijnych do realnej sytuacji w przestrzeni powietrznej wywołanej przez wirusa COVID-19 .

Agencje postulują m.in. wydłużenie terminów wdrożenia infrastruktury wynikających z programów i regulacji unijnych (SESAR, PCP, CP1), co ma dać czas na dostosowanie programów do bieżących potrzeb rynku lotniczego. Agencje zaapelowały też o zwiększenie poziomu płatności zaliczkowych dla współfinansowanych projektów, zwiększenie poziomu i częstotliwości płatności okresowych dla współfinansowanych projektów, optymalizację płatności za ukończone projekty, zabezpieczenie i zwiększenie poziomu dofinansowania projektów w kolejnym okresie finansowania instrumentu "Łącząc Europę" (2021–2027), zapewnienie odpowiedniego wsparcia finansowego dla działań związanych z uprzemysłowieniem, aby nie tracić tempa w zapewnianiu osiągnięć wyników SESAR, które mają na celu zwiększenie elastyczności systemów technologicznych służących bezpiecznemu i zrównoważonemu zarządzaniu przestrzenią powietrzna Europy. Jak wskazują sygnatariusze ścisła współpraca zarządców przestrzeni powietrznej z INEA i DG MOVE jest niezbędna, by mogły one utrzymać rentowność finansową w czasach kryzysu spowodowanego wirusem COVID-19 i zapewnić rozwój dla przyszłej europejskiej gospodarki.

Janiszewski: Staramy się wyjść z najtrudniejszego w dziejach lotnictwa kryzysu

- Jako członkowie sojuszu A6 zdecydowanie zgadzamy się, że powinniśmy skupić się na wspólnym działaniu z wykorzystaniem forum SESAR Deployment Manager, abyśmy mogli nadal koordynować inwestycje w celu zapewnienia nowoczesnego systemu ATM, który wspiera europejski łańcuch wartości transportu lotniczego i zapewnia korzyści europejskim obywatelom i gospodarkom, zwłaszcza gdy staramy się wyjść z tego najtrudniejszego w dziejach lotnictwa kryzysu - powiedział Janusz Janiszewski, przewodniczący Rady Sterującej Sojuszu A6 i prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. 

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo