Partner serwisu

Eurocontrol uzgodnił pakiet finansowy. 1,1 mld euro odroczonych opłat linii lotniczych

Rafał Dybiński 07.04.2020

Eurocontrol uzgodnił pakiet finansowy. 1,1 mld euro odroczonych opłat linii lotniczych
fot. Piotr Bożyk
Państwa członkowskie Eurocontrol uzgodniły pakiet finansowy, umożliwiający liniom lotniczym odroczenie płatności do 1,1 miliarda euro opłat za kontrolę ruchu lotniczego od lutego do maja, które będą należne z tytułu płatności na rzecz europejskiego sektora zarządzania ruchem lotniczym. Stowarzyszenie Airlines for Europe (A4E) docenia pomoc, ale uważa, że powinna być całoroczna.
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 sprawiła, że liczba codziennych lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej spadła o 90 proc. To drastyczne ograniczenie operacji prawdopodobnie potrwa jeszcze przez kilka tygodni, dlatego branża lotnicza zwróciła się do państw członkowskich Eurocontrol o wsparcie, aby poradzić sobie z nagłym i znaczącym kryzysem przepływów pieniężnych.

– Bardzo się cieszę, że nasze państwa członkowskie zatwierdziły ten niezbędny środek. Zapewni bardzo potrzebne wsparcie płynności. Wiele linii lotniczych skontaktowało się z Eurocontrol, aby potwierdzić, że nie będą w stanie poradzić sobie z płatnościami – wyznał Eamonn Brennan, dyrektor generalny Eurocontrol, organizacji zrzeszającej 41 państw członkowskich.

– Przy zmniejszeniu ruchu o 90 proc. nasze państwa członkowskie podjęły wspólne wyzwanie. To odroczenie płatności złagodzi bezpośrednie obciążenie linii lotniczych i zapewni pewność planowania finansowego zarówno liniom lotniczym, jak i instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej (ANSP), kiedy płatności będą dokonywane po ustąpieniu kryzysu – przekonuje Brennan.

– Ważne jest, aby docenić ogromne wsparcie udzielone przez nasze państwa członkowskie na ten cel, wraz z ich instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, ponieważ zapewni ono niezbędną pomoc branży lotniczej w bieżącej potrzebie – podsumował dyrektor generalny Eurocontrol.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na razie nie skomentowała uzgodnionego porozumienia. Odroczenie opłat stawia pracowników obsługi naziemnej w trudnej sytuacji, bowiem za swoją odpowiedzialną działalność nie będą pobierać wynagrodzenia w najbliższym czasie, chociaż nie mogą opuścić stanowisk pracy. Pakiet finansowy europejskiej organizacji z ich perspektywy jest dobrym rozwiązaniem tylko dla linii lotniczych. 

"Wspieranie krótkoterminowej płynności nie wystarczy"

Decyzję Eurocontrol przyjęła natomiast z umiarkowanym zadowoleniem grupa A4E. Najbardziej pożądanym rozwiązaniem dla stowarzyszenia byłoby zniesienie opłat za cały 2020 rok, a nie tylko od lutego do maja. Tylko taki krok zapewni przetrwanie branży i pomoże w jej odrodzeniu. Zamknięcie granic z powodu wirusa COVID-19 spowodowało bowiem spadek aż o 95 proc. ruchu lotniczego przewoźników, zrzeszonych w A4E. Niektórzy nawet całkowicie zawiesili działalność.

– Dziękujemy państwom członkowskim za ich ogromne wsparcie podczas tego niespotykanego kryzysu. Patrząc jednak na najnowsze wydarzenia, jasne jest, że wspieranie krótkoterminowej płynności nie wystarczy, aby zapewnić przetrwanie sektora lotniczego i zachować funkcjonowanie rynku dla pasażerów – wyznał Thomas Reynaert, dyrektor zarządzający A4E. – Dalsze środki wsparcia, w tym całoroczne zniesienie opłat ATC, zapewniłyby liniom lotniczym elastyczność potrzebną do powrotu na nogi po przejściu tego kryzysu – dodał Thomas Reynaert.

Według A4E linie lotnicze powinny być również chronione przed podwyżkami opłat w okresie "rekonwalescencji", czyli przejściowym. Ponadto obowiązkowe projekty wspierające poprawę wydajności przestrzeni powietrznej muszą być kontynuowane zgodnie z planem i przy odpowiednim finansowaniu ze strony państw członkowskich.

Airlines for Europe (A4E) to największe stowarzyszenie linii lotniczych w Europie z siedzibą w Brukseli. Organizacja w imieniu swoich członków kształtuje politykę lotniczą Unii Europejskiej z korzyścią dla konsumentów, zapewniając ciągły, bezpieczny i konkurencyjny rynek transportu lotniczego. Obecni członkowie grupy to Aegean, airBaltic, Air France-KLM Group, Cargolux, easyJet, Finnair, Icelandair, International Airlines Group (IAG), Jet2.com, Lufthansa Group, Norwegian, Ryanair Holdings, Smartwings, TAP Air Portugal, TUI i Volotea.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo