Partner serwisu

Eurocontrol: Polskie niebo bardziej zatłoczone i zanieczyszczone. Spadek liczby opóźnień

inf. pras. oprac. ad 21.11.2019

Eurocontrol: Polskie niebo bardziej zatłoczone i zanieczyszczone. Spadek liczby opóźnień
fot. Pixabay
Eurocontrol przedstawiło dane z pięciu miesięcy tegorocznego sezonu letniego, obejmujące wyniki PAŻP w okresie od 1 maja do 30 września tego roku. W tym czasie w Polsce miało miejsce 444 639 lotów IFR, czyli o 4,3 proc. więcej niż w tym samym czasie w 2018 r. Eurocontrol przewiduje, że ruch nad Polską nadal będzie rósł i w 2020 r. wzrost wyniesie 4,1 proc. (maksymalnie 5,9 proc., minimalnie 2,1 proc.). 
Wzrost liczby lotów, spadek opóźnień

W ciągu wspomnianych pięciu miesięcy liczba lotów kontrolowanych przez PAŻP wyniosła 435 742, to o 4,3 proc. więcej niż w okresie od maja do września 2018 r. Całkowity czas opóźnień, obejmujący zarówno opóźnienia trasowe, jak i w portach lotniczych, związanych z zarządzaniem przepływem ruchu lotniczego (ATFM) przez PAŻP, czyli z wyłączeniem opóźnień po stronie linii lotniczych oraz opóźnień reakcyjnych, wyniósł 192 176. To o 4,6 proc. mniej niż w okresie od maja do września 2018 r.

Odsetek przylotów opóźnionych o ponad 15 minut we wspomnianym okresie dla Lotniska Chopina wyniósł 29 proc., to o 1 proc. mniej niż podobnym okresie 2018 r. W całej sieci europejskiej opóźnienia ruchu lotniczego w okresie od maja do września 2019 r. wyniosły 16,7 mln minut (o 9,8 proc. mniej niż w analogicznym czasie 2018 r.). Udział opóźnień PAŻP w sieci nie uległ zmianie (1,1 proc.).

Tymczasem udział PAŻP w liczbie godzin lotu w sieci w tym okresie wzrósł z 2,7 do 2,8 proc. W omawianym okresie wskaźnik złożoności, miernik określany na podstawie potencjalnych interakcji w przeliczeniu na godzinę lotu, dla przestrzeni powietrznej PAŻP wyniósł 5,3, mniej niż średnia ANSP z obszaru Eurocontrol wynosząca 7,4.

Wyniki sieci europejskiej

W okresie od maja do września 2019 r. sieć europejska obsłużyła 5,24 mln operacji lotniczych, to wzrost o 0,9 proc. w porównaniu do podobnego okresu w 2018 r. Mimo to należy zauważyć, że wskaźnik wzrostu natężenia ruchu znacznie zmalał na przeciągu wspomnianych miesięcy, ponieważ w sierpniu i wrześniu wzrost dla Europy wyniósł tylko 0,5 proc. miesięcznie. Spowolnienie wzrostu można przypisać niepewnej sytuacji gospodarczej, a także częściowo uziemieniu boeingów B737 MAX. Pomimo obaw o znaczny wzrost opóźnień, te przypisane do ATFM spadły o 9,8 proc. do 16,7 mln minut. Jeszcze szybciej, bo o 13,6 proc., malały opóźnienia trasowe, natomiast nieco wzrosły opóźnienia w portach lotniczych (+6,3 proc.), mimo spadku opóźnień lotniskowych związanych z warunkami atmosferycznymi.

Ekologia i środowisko

W sprawozdaniu zostały ujęte także kwestie środowiskowe. Jeśli chodzi o emisje CO2, to zostały ujęte dla całego lotu statku powietrznego wylatującego z danego kraju, bez przelotów i przylotów z innych krajów. Liczba odpowiedzialnych za emisje lotów w okresie styczeń – wrzesień 2019 r. wzrosła o 3,1 proc., a emisje CO2 dla Polski wyniosły 2,49 mln ton, czyli o 5,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.  

Warto dodać, że Eurocontrol bacznie przygląda się wdrożeniu mechanizmu Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA). Jest to działanie zgodne z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ONZ (ICAO). Od 2021 roku rozpocznie się pilotażowa faza globalnego mechanizmu kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla pochodzących z lotów międzynarodowych (tzw. CORSIA). Mechanizm CORSIA wymaga, aby operatorzy statków powietrznych spełniający określone kryteria od 1 stycznia 2019 roku monitorowali wielkość emisji dwutlenku węgla. 
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony