Partner serwisu

Emirates z sześć razy niższą roczną stratą niż w 2021. Prawie 20 mln pasażerów

Redakcja/inf. pras. 17.05.2022

Emirates z sześć razy niższą roczną stratą niż w 2021. Prawie 20 mln pasażerów
fot. Emirates
Grupa Emirates opublikowała w piątek sprawozdanie roczne, wskazujące na wyraźne ożywienie we wszystkich spółkach. Została przywrócona rentowność dnata, która wspólnie z Emirates odnotowała znaczący wzrost przychodów w związku ze wznowieniem lotów i usług związanych z podróżami ograniczonych lub wstrzymanych w wyniku pandemii COVID-19. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2022 roku grupa Emirates wykazała stratę 1 mld dolarów w porównaniu ze stratą sześciu mld dolarów w roku poprzednim. 
Grupa przewoźnika z Dubaju osiągnęła przychody na poziomie 18,1 mld dolarów, czyli o 86 proc. wyższe w stosunku do zeszłego roku. Stan środków pieniężnych grupy wyniósł siedem mld dolarów, tj. o 30 proc. więcej niż w ubiegłym roku, przede wszystkim ze względu na wysoki popyt w kluczowych działach i krajach wywołany złagodzeniem obostrzeń sanitarnych.

– W tym roku skoncentrowaliśmy się na szybkim i bezpiecznym wznowieniu działalności wszędzie tam, gdzie zostały zniesione obostrzenia sanitarne. Ożywienie gospodarcze nabrało tempa szczególnie w drugiej połowie roku. Dzięki wysokiemu zapotrzebowaniu wśród klientów nasze wyniki finansowe znacznie się poprawiły w porównaniu z niespotykanymi dotąd stratami, jakie odnotowaliśmy w zeszłym roku. Znacząco powiększyliśmy także stan środków pieniężnych – powiedział Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.

– Zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników i klientów pozostawało jednym z głównych priorytetów w drugim pełnym roku światowej pandemii. W liniach Emirates i dnata elastycznie reagowaliśmy na zmienne warunki rynkowe i wprowadziliśmy innowacyjne produkty i usługi, aby zaspokoić potrzeby naszych klientów i zapewnić im jak najwyższą jakość obsługi – kontynuował Al Maktoum.

– Rok 2021-22 był szczególny także ze względu na obchody 50. rocznicy powstania Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gospodarza wystawy światowej Expo 2020 w Dubaju, która zaowocowała większym zainteresowaniem krajem i napływem gości z całego świata. Grupa Emirates z dumą uczestniczyła zarówno w wystawie, jak i obchodach 50-lecia ZEA – zaznaczył prezes przewoźnika z Bliskiego Wschodu.

Ponad 85 tys. pracowników

W roku 2021-22 linie Emirates otrzymały zastrzyk kapitałowy w wysokości 954 mln dolarów od największego akcjonariusza, rządu Dubaju, a grupa skorzystała ze środków w ramach różnych programów pomocowych dla branży. W związku z intensyfikacją działalności pracowników, którzy pozostawali na przestoju lub zostali zwolnieni, przywrócono do pracy, przeprowadzono także nowe kampanie rekrutacyjne w celu uzupełnienia puli talentów grupy i zwiększenia jej przyszłych możliwości. W rezultacie całkowita liczba zatrudnionych w grupie wzrosła o 13 proc. do 85 219 przedstawicieli ponad 160 narodowości.

W roku 2021-22 grupa przeznaczyła łącznie ponad 2,2 mld dolarów na nowe samoloty, infrastrukturę i najnowsze technologie, aby przygotować firmę na odrobienie strat i przyszły rozwój. Grupa kontynuowała także realizację strategii środowiskowej z naciskiem na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, odpowiedzialne zużycie zasobów oraz ochronę dzikiej przyrody i siedlisk zwierząt. W ciągu roku grupa wspierała inicjatywy na rzecz społeczności oraz akcje humanitarne i dobroczynne w różnych krajach, a także inkubatory innowacji i inne programy na rzecz rozwiązań, które pozwolą branży rozwijać się w przyszłości.

Nieustanne inwestycje w infrastrukturę i technologię

– Rok 2021-22 upłynął Grupie Emirates w znacznej mierze pod znakiem odbudowy po najcięższym roku w naszej historii. Chodzi nie tylko o przywrócenie naszej zdolności przewozowej, ale także o zwiększenie naszych przyszłych możliwości. Naszym celem jest zbudowanie lepszych i mocniejszych fundamentów, dzięki którym zapewnimy naszym klientom jeszcze lepszą jakość usług i zaoferujemy większe wsparcie społecznościom, które obsługujemy – podkreślił Szejk Ahmed.

– Spodziewamy się powrotu grupy do rentowności w roku 2022-23, i dokładamy wszelkich starań, żeby zrealizować nasze cele, jednocześnie uważnie obserwując problemy w postaci wysokich cen paliwa, inflacji, nowych wariantów koronawirusa czy niestabilnej sytuacji polityczno-gospodarczej. Nieustanne inwestycje w infrastrukturę, technologię, pracowników i partnerów pozwolą nam w dalszym ciągu oferować bezkonkurencyjne produkty i korzyści naszym klientom. Wpisując się w realizowaną przez Dubaj i ZEA strategię na najbliższe pół wieku i kolejne lata, Grupa Emirates jest dobrze przygotowana, aby działać na rzecz wzrostu gospodarczego, globalnego zaangażowania oraz ludzi i społeczności – podsumował prezes przewoźnika z Bliskiego Wschodu.

12 połączeń do USA

Całkowite oferowanie połączeń pasażerskich i cargo Emirates wzrosło w roku 2021-22 o 47 proc. dzięki stopniowemu wznawianiu lotów pasażerskich w związku ze zniesieniem ograniczeń w podróżowaniu nakładanych w czasie pandemii. Zwiększając oferowanie i liczbę obsługiwanych kierunków ze 120 na początku roku finansowego do przeszło 140 wg stanu na 31 marca 2022 roku, linie Emirates były w stanie reagować dynamicznie zgodnie z rosnącym zapotrzebowaniem pasażerów dzięki odporności zespołu i modelu biznesowego przewoźnika. W lipcu rozpoczęły loty do Miami, zwiększając liczbę obsługiwanych połączeń pasażerskich w USA do 12.

Linie Emirates wprowadziły w ciągu minionego roku flagowy samolot A380 na kolejnych trasach, aby poradzić sobie z wyraźnym ożywieniem popytu. Przewoźnik do 31 marca 2022 roku zwiększył liczbę kierunków obsługiwanych przez A380 do 29. Ułatwiając dotarcie do jeszcze większej liczby kierunków w roku 2021-22 linie Emirates zacieśniły współpracę z partnerami strategicznymi – liniami Qantas i flydubai – a także rozszerzyły porozumienia interline i code-share w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Afryce i Azji, m.in. z liniami Aeromar, airBaltic, Airlink, Azul, Cemair, Garuda Indonesia, Gulf Air, Maldivian, South African Airways i TAP Air Portugal.

Pięć ostatnich nowych A380

Ponadto linie Emirates podpisały porozumienia i rozpoczęły współpracę z partnerami w branży turystycznej w różnych kierunkach, aby pomóc w ożywieniu turystyki. W minionym roku finansowym przewoźnik otrzymał pięć ostatnich nowych samolotów A380 wyposażonych w najnowsze wykończenie kabin, m.in. fotele klasy ekonomicznej premium. Linie wycofały także dwa starsze samoloty: Boeing 777-300ER i Boeing Freighter, wobec czego flota na koniec marca składała się z 262 maszyn. Średni wiek floty Emirates utrzymuje się na niskim poziomie 8,2 roku. Księga zamówień przewoźnika nadal wynosi 197 samolotów.

Linie nadal realizują wieloletnią strategię utrzymywania nowoczesnych i wydajnych samolotów zgodnie z obietnicą marki „Fly Better”, opartą na założeniu, że młode samoloty to korzyść dla środowiska, operacji lotniczych i klientów. Dzięki znacznemu wzrostowi oferowania na większości rynków całkowity przychód Emirates w minionym roku finansowym zwiększył się o 91 proc. do 16,1 mld dolarów. Tegoroczne wahania kursów walut zmniejszyły rentowność linii o 95 mln dolarów. Całkowite koszty operacyjne wzrosły o 30 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem finansowym. Największymi składnikami kosztów przewoźnika w roku 2021-22 były koszty użytkowania (deprecjacja i amortyzacja) i paliwa, a w dalszej kolejności koszty zatrudnienia. Paliwo stanowiło 23 proc. kosztów operacyjnych w porównaniu z 14 proc. w roku 2020-21.

Wydatki na paliwo przewoźnika w stosunku do poprzedniego roku niemal się podwoiły, wynosząc 3,8 mld dolarów, na co wpływ miały większe o 66 proc. dostawy paliwa związane ze wzrostem oferowania i wyższa średnia cena paliwa, która wzrosła o 75 proc. Dzięki zniesieniu ograniczeń epidemiologicznych w podróżowaniu przewoźnikowi udało się znacząco poprawić wyniki finansowe, wykazując stratę 1,1 mld dolarów. Dla porównania w poprzednim roku strata wyniosła 5,5 mld dolarów.

Wzrost oferowania i liczby pasażerów 

W roku 2021-22 linie Emirates przewiozły 19,6 mln pasażerów (wzrost o 199 proc.) oraz zwiększyły oferowanie o 150 proc. Przewoźnik odnotował współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 58,6 proc. w porównaniu z 44,3 proc. w roku poprzednim. Powyższych wyników nie można porównywać z ubiegłorocznymi ze względu na sytuację nadzwyczajną w postaci trwającej pandemii.

Linie Emirates w dalszym ciągu inwestowały w produkty i usługi, aby oferować jeszcze lepsze doświadczenie klienta. W tym roku przewoźnik zapowiedział szeroko zakrojony program modernizacyjny, w ramach którego wyposaży 120 samolotów Boeing 777 i Airbus A380 w nowe fotele klasy ekonomicznej premium i najnowszy wystrój kabin. Ponadto linie przyspieszyły działania w sferze cyfrowej mające zwiększyć wygodę i bezpieczeństwo podróży – od szybkiej i bezpiecznej weryfikacji dokumentów dotyczących COVID-19 po więcej rozwiązań biometrycznych i bezdotykowych na lotnisku w Dubaju.

Linie Emirates nadal wiodły prym w branży dzięki działaniom dającym pasażerom większą pewność w okresie, kiedy znoszone były kolejne ograniczenia i coraz więcej osób planowało podróż. Przewoźnik przedłużył bezpłatną zmianę rezerwacji i darmowe pokrycie kosztów poniesionych w wyniku zakażenia koronawirusem dla wszystkich klientów oraz zaoferował nowe formy gromadzenia punktów w programie lojalnościowym Emirates Skywards Miles przy jednoczesnym wydłużeniu ich ważności oraz statusu członkowskiego. 

Rewelacyjne wyniki Emirates SkyCargo

W drugim roku pandemii linie Emirates SkyCargo po raz kolejny mogły poszczycić się rewelacyjnymi wynikami, generując 40 proc. całkowitego przychodu linii z transportu dzięki umiejętności szybkiej reakcji na zmiany popytu na niestabilnym rynku globalnym. Przewoźnik utrzymał przewagę w światowej branży lotniczych przewozów towarowych, skupiając się na klientach, wprowadzając na rynek innowacyjne rozwiązania oraz wykorzystując możliwości floty i siatki połączeń. Przywracając loty i oferowanie, dział cargo mądrze wykorzystywał zdolność przewozową w ramach lotów towarowych i pasażerskich, aby zaspokoić potrzeby klientów. Do 30 czerwca 2021 roku linie przywróciły ponad 90 proc. połączeń oferowanych przed pandemią.

W ciągu roku linie Emirates SkyCargo niezmiennie odgrywały ważną rolę w transporcie szczepionek przeciwko COVID-19 i zaopatrzenia medycznego do osób na całym świecie oraz umożliwiając przewóz żywności, zamówień internetowych i innych niezbędnych produktów. W czerwcu 2021 roku przewoźnik zainwestował w rozbudowę infrastruktury farmaceutycznej łańcucha chłodniczego i do marca 2022 roku przetransportował 1 mld dawek szczepionek przeciwko COVID-19.

Podczas targów Dubai Airshow 2021 linie Emirates ogłosiły inwestycję w wysokości 1 mld dolarów w zakup dwóch nowych samolotów towarowych Boeing 777 i konwersję czterech samolotów pasażerskich 777-300ER na towarowe. Ze względu na utrzymujący się przez większą część roku wysoki popyt na loty towarowe linie lotnicze cargo Emirates odnotowały rekordowy przychód w wysokości 5,9 mld dolarów, co stanowi wzrost o 27 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk z przewozu towarów w przeliczeniu na tonokilometr zmalał o 3 proc. w związku z ponownym wzrostem pojemności ładunkowej na rynku globalnym, ogólnie pozostał jednak na wysokim poziomie w porównaniu z okresem pandemii dzięki stabilnemu, wysokiemu popytowi.

Pojemność samolotów wzrosła o 14 proc. do 2,1 mln ton w wyniku rosnącej dostępnej pojemności ładunkowej w miarę wznawiania kolejnych rejsów pasażerskich w ciągu roku. Na koniec roku 2021-22 flota towarowa Emirates SkyCargo liczyła łącznie dziesięć Boeingów 777F. Hotele Emirates w ciągu ostatniego roku podwoiły przychód do 164 mln dolarów, ponownie otwierając kolejne obiekty w związku z rosnącym ruchem turystycznym i stopniową poprawą sytuacji w branży konferencyjnej.   

W ciągu roku liniom Emirates udało się zrestrukturyzować i przedłużyć różne umowy leasingu samolotów. Wsparcie leasingodawców lotniczych i partnerów finansowych w tych trudnych czasach stanowi wyraz zaufania środowiska finansowego do modelu biznesowego Emirates i perspektyw średnio- i długoterminowych przewoźnika. Oprócz 2,6 mld dolarów pozyskanych w roku 2021-22 na samoloty i ogólne cele przedsiębiorstwa, przewoźnik otrzymał już propozycje sfinansowania dwóch dostaw samolotów w roku 2022-23. Emirates zamknęły rok finansowy na dobrym poziomie 5,7 mld dolarów aktywów pieniężnych, o 38 proc. wyższym w porównaniu z 31 marca 2021 roku.  
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Statystyki pasażerskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony