Partner serwisu

Emirates odkładają dostawy Boeingów 777X do 2023 roku

Rafał Dybiński 30.12.2020

Emirates odkładają dostawy Boeingów 777X do 2023 roku
fot. Boeing Media
Pierwszy Boeing 777X dołączy do floty Emirates dopiero w 2023 roku - poinformowano w oficjalnym komunikacie narodowych linii lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Przewoźnik znad Zatoki Perskiej zamówił 150 samolotów tej wersji jeszcze w 2013 roku podczas Dubai Air Show. Pierwotnie pierwsza nowa maszyna producenta z Chicago miała być dostarczona w bieżącym roku.

Boeing podczas Dubai Air Show 2013 przyjął w sumie aż 259 zamówień na samoloty wersji 777X. Spodziewano się wówczas, że ich produkcja rozpocznie się w 2017 roku, a pierwsze dostawy zostaną zrealizowane trzy lata później. Wartość samej umowy z Emirates wyniosła 76 mld dolarów.

Narodowy przewoźnik Zjednoczonych Emiratów Arabskich zamówił konkretnie 115 boeingów 777-9X oraz 35 wersji 777-8X. - Zapewnią nam większą elastyczność operacyjną pod względem zasięgu, liczby pasażerów, a także oszczędności paliwa. Czekamy z niecierpliwością na wdrożenie ich do naszej floty w 2020 roku - mówił wówczas Tim Clark, prezes Emirates. Od tego momentu wszystko nie układało się już zgodnie z planem.

Poważne problemy z silnikami GE9X spowodowały przełożenie pierwszego lotu, który miał odbyć się na początek 2019 roku. Ostatecznie B777X wzbił się w powietrze dopiero dwanaście miesięcy później.

Pod koniec ubiegłego roku przewoźnik z Dubaju zdecydował się wymienić 30 maszyn wersji 777X na 30 samolotów 787-9. Następnie Clark oznajmił, że nie spodziewa się żadnych nowych 777X przed 2022 rokiem, krytykując nawet Boeinga, Airbusa i GE za opóźnienia dostaw, przekroczenie kosztów i kłopoty z kontrolą jakości. - Nie zajmujemy się samolotami, które nie działają prawidłowo - rzucił wtedy tylko lakonicznie prezes Emirates.

Dalsze opóźnienia dostaw były wynikiem wybuchu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 oraz spadkiem popytu na duże odrzutowce. Przewoźnik z Dubaju w najbliższych latach pragnie wykorzystywać jak najbardziej efektywnie swoich już 118 maszyn A380 i dopiero w dłuższej perspektywie skupi się na wydajniejszych i nowocześniejszych B777X.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony