Partner serwisu

Embraer prezentuje grafiki nowego samolotu turbośmigłowego. Dostawa w 2027 r.?

Avgeek 01.11.2020

arrow
arrow
Embraer prezentuje grafiki nowego samolotu turbośmigłowego. Dostawa w 2027 r.?
Fot. Embraer Media
Embraer prezentuje grafiki nowego samolotu turbośmigłowego. Dostawa w 2027 r.?
Embraer prezentuje grafiki nowego samolotu turbośmigłowego. Dostawa w 2027 r.?
Embraer zaprezentował w ostatnich dniach października kilka zdjęć przedstawiających koncepcję nowego samolotu turbośmigłowego, który ma wejść do służby do 2027 r.
Zdjęcia zostały opublikowane przez firmę na Twitterze i pokazują samolot turbośmigłowy, który powinien być następnym produktem brazylijskiego producenta. Zdjęcia, jak podkreśla firma, mają jedynie charakter ilustracyjny i towarzyszyły wywiadowi Rodrigo Silva e Souza, wiceprezesa ds. marketingu Embraer Commercial Aviation, dla AirFinance Journal, którego podcast dostępny jest na Spotify. Embraer już od Paris Air show 2019 snuł plany o nowym samolocie turbośmigłowym. Ostatnio można było przeczytać o tym pomyśle w naszym artykule "Embraer myśli o budowie turbośmigłowca".

Dyrektor powiedział, że szacuje, że rynek wróci do liczb z 2019 r. pod koniec 2022 roku na głównych rynkach, takich jak USA i Europa, oraz w 2023 r. na mniejszych rynkach, takich jak np. Ameryka Łacińska. W związku z tym firma zamierza w kolejnych latach wypuścić nowy turbośmigłowy samolot, a jego pierwsza dostawa miałaby nastąpić w 2027 r. Z tego powodu brazylijski producent poszukuje partnerstw wykraczających poza samych dostawców i planuje coś w stylu joint-venture, w celu zaplanowania wspólnego rozwoju nowego samolotu.

Samolot pokazany na zdjęciach wyróżnia się nowym skrzydłem, które jest znacznie większe niż te z poprzednich samolotów turbośmigłowych Embraera, tj. Bandeirante i Brasília. Kadłub wydaje się być również dość długi, co wskazuje, że samolot będzie mógł zabrać na pokład od 70 do 90 pasażerów. Koszty operacyjne, do których dąży Embraer, są o 20 proc. niższe niż te, które istnieją obecnie na rynku wśród konkurencyjnych samolotów. Producent chce także zachować ten sam poziom komfortu obecny w samolotach E-Jets, od E175 do E195. Czy uda się to Embraerowi? Historia pokazuje, że potrzeba około 4-5 lat na wprowadzenie nowej konstrukcji turbośmigłowej i około 6-7 lat na wprowadzenie zupełnie nowego samolotu odrzutowego. Jednak w obecnym i niepewnym czasie nowy samolot turbośmigłowy może być dobrym pomysłem przetrwania kryzysu.

Embraer zna się na turbośmigłowych samolotach

Należy także wspomnieć, że Embraer nie rzuca się na głęboką wodę nie posiadając umiejętności pływania. Producent wiele lat produkował samoloty turbośmigłowe. Łącznie brazylijska firma wyprodukowała 855 takich maszyn: 501 EMB-110 Bandeirante oraz 354 EMB-120 Brasilia.

Embraer 110 Bandeirrante był pierwszym brazylijski samolotem pasażerskim komunikacji regionalnej, a także pierwszym produkowanym przez Embraera. Samolot został zaprojektowany pod koniec lat 60. na zlecenie Ministerstwa Lotnictwa Brazylii. W założeniu miał być to tani samolot transportowo-pasażerski, który mógłby być wykorzystywany zarówno przez firmy cywilne jak również siły powietrzne. Głównym projektantem był francuski inżynier Max Holste. Wybudowano trzy prototypy. Pierwszy z nich, oznaczony jako YC-95, wzniósł się w powietrze 26 października 1968 roku, a pierwszy samolot seryjny cztery lata później, 9 sierpnia 1972 roku. Po wyprodukowaniu 501 egzemplarzy zakończono produkcję seryjną w 1990 r.

Kolejnym samolotem producenta był Embraer 120 Brasilia. Pracę nad tym samolotem rozpoczęto w 1979 r. 25 kwietnia 1980 r. zaprezentowano po raz pierwszy nowego EMB-120. Wybudowano łącznie trzy prototypy, z których pierwszy wzniósł się w powietrze 27 lipca 1983 r., drugi 21 grudnia tego samego roku a trzeci 9 maja 1984 r. 10 maja 1985 r. samolot uzyskał certyfikację brazylijskiej administracji lotnictwa cywilnego, 9 lipca tego samego roku certyfikację FAA, a rok później Wielkiej Brytanii, Francji i Republiki Federalnej Niemiec. W sierpniu 1985 r. dostarczono liniom lotniczym Atlantic Southeast Airlines pierwszy egzemplarz seryjny. Rok później pojawiła się wersja z mocniejszym silnikiem PW118A przystosowana do operowania z lotnisk położonych wysoko nad poziomem morza, pierwszym użytkownikiem tej wersji była linia lotnicza SkyWest. Po wyprodukowaniu 354 egzemplarzy zakończono produkcję seryjną w 2001 r.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony