Partner serwisu

Embraer E190-E2 z certyfikatem stromego podejścia

Avgeek 05.06.2021

Embraer E190-E2 z certyfikatem stromego podejścia
fot. Piotr Bożyk
Pierwszy samolot z rodziny embraerów E-Jet E2, E190-E2, uzyskał certyfikat stromego podejścia (steep approach), który jest wymagany do wykonywania operacji na lotnisku Londyn City Airport (LCY). Certyfikat Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) został przyznany 11 maja br.
Certyfikacja poświadcza, że samolotem można bezpiecznie podchodzić do lądowania na ścieżce o nachyleniu do 5,5 proc., niemal dwukrotnie więcej niż standardowe 3 proc. Tak stromo ląduje się m.in. w Londynie-City, miejskim porcie lotniczym obsługującym stolicę Wielkiej Brytanii. Z uwagi na wysokie wieżowce w sąsiedztwie lotniska, samoloty muszą szybciej niż normalnie zniżać do lądowania oraz wznosić się po starcie. System ten jest aktywowany poprzez specjalną aktualizację oprogramowania i zainstalowanie odpowiedniego przełącznika "Steep Approach" na panelu kontrolnym w kokpicie. Dzięki temu, że kokpit E190 i E190-E2 jest wspólny, piloci, którzy zostali już dopuszczeni do eksploatacji na lotnisku City Airport nie muszą przechodzić szkolenia z zakresu stromego podejścia na symulatorze.

Podczas lotów certyfikacyjnych, dane EASA potwierdziły, że E190-E2 ma najniższy poziom hałasu spośród wszystkich samolotów wąskokadłubowych nowej generacji i będzie jedynym odrzutowcem operującym na City Airport, który uzyskał certyfikat zgodności z surowymi przepisami ICAO zawartymi w rozdziale 14. Skrzydła, silniki i systemy nowego samolotu sprawiają, że samolot jest znacznie cichszy niż poprzedni E190, co dla społeczności wokół tego lotniska oznacza to, że ślad hałasu E190-E2 przy starcie jest o 63 proc. mniejszy niż obecnych E190 operujących z City Airport.

- Cieszymy się, że tego lata embraer E2 dołączy do rodziny London City. Nasza inwestycja w osiem nowych stanowisk dla samolotów o kodzie C została dokonana z myślą o tym samolocie. Dla London City jest to przełomowy moment, ponieważ będzie on w stanie obsłużyć więcej pasażerów, zaoferować większy zasięg, a wszystko to przy cichszej pracy i większej oszczędności paliwa. Dla nas jest to kolejny kamień milowy w bardziej zrównoważonym lotnictwie i z niecierpliwością oczekuję, że w nadchodzących latach zobaczymy więcej takich samolotów na naszej płycie postojowej - powiedziała Alison FitzGerald, dyrektor operacyjna lotniska London City Airport.

Ekologiczne zalety E190-E2 sięgają znacznie dalej niż jego cichsza praca. Samolot jest o 17 proc. bardziej wydajny niż jego poprzednik pod względem spalania paliwa i emisji spalin, jednocześnie znacznie poprawiając swoje osiągi - zasięg z Londynu City zwiększył się prawie dwukrotnie dzięki E190-E2 do ponad 4000 km, co pozwala na dotarcie do takich miejsc jak Istambuł, Casablanca czy Moskwa.

Możliwości operacji w Londynie-City ograniczają, poza stromą ścieżką podejścia, także krótki pas startowy. Z tego powodu tylko niektóre modele samolotów mogą być wykorzystywane do lotów z tego portu lotniczego. Obecnie niemal 45 proc. rejsów obsługują embraery 190, a kolejne 40 proc., to airbusy A220 i bombardiery Q400. Popularne są także embraery 170. Największymi samolotami regularnie latającymi do Londynu-City są obecnie airbusy A220. Zdetronizowały one airbusy A318, które latały w konfiguracji tylko z klasą biznes do Nowego Jorku-JFK. A318 zostały wycofane z floty British Airways w lipcu ubiegłego roku.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony