Partner serwisu

El Al z kolejną pomocą finansową

Mateusz Kieruzal 05.01.2022

El Al z kolejną pomocą finansową
Fot. El Al
Izraelski rząd zakomunikował, że flagowe linie lotnicze otrzymają dodatkowe wsparcie finansowe, aby zrekompensować ponowne zamknięcie granic Izraela dla zagranicznych turystów i zakaz podróży poza kraj dla obywateli spowodowanych nowym wariantem koronawirusa – omikronem. Inne linie również otrzymają pomoc.
El Al otrzyma dziesiątki milionów dolarów pomocy publicznej od państwa i akcjonariuszy posiadających pakiet kontrolny akcji – brzmi komunikat izraelskiego Ministerstwa Finansów. Pomoc będzie udzielona na przestrzeni następnych miesięcy. Inni izraelscy przewoźnicy lotniczy nie będą wykluczeni. Arkia oraz Israir również będą beneficjentami finansowego wsparcia, które jest bardzo potrzebne, na co wskazują władze poszczególnych linii.

El Al domagały się pomocy państwa

El Al od dłuższego czasu naciskały na właściwego ministra oraz premiera Izraela, Naftaliego Bennetta, na kolejną transzę pomocy publicznej. Zarządzający przewoźnikiem nie mogli zrozumieć, dlaczego zamknięcie granic bliskowschodniego państwa trwało tak długo. Linie lotnicze nie mogły prowadzić swojej podstawowej działalności. Z kraju nie mogły odbywać się regularne pasażerskie operacje do Stanów Zjednoczonych, które są największym rynkiem dla flagowego przewoźnika. El Al przed pandemią oferował bezpośrednie rejsy do Bostonu, Miami, Nowego Jorku-JFK, Newark-Liberty, Los Angeles i San Francisco. Dreamlinery należące do El Al latały także do Toronto w Kanadzie.

– Nowy zarys wsparcia dla linii lotniczych pozwoli przezwyciężyć im pandemię, struktura kapitałowa zostanie wzmocniona dzięki pomocy publicznej i dodatkowego kapitału pochodzącego z zewnątrz – powiedział, Avigdor Lieberman, Minister Finansów Izraela.

Izrael zamknął swoje granice na początku marca 2020 roku, kiedy pojawiły się pierwsze przypadki zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2. W listopadzie 2021 roku po raz pierwszy od 20 miesięcy zostały otworzone granice dla zagranicznych turystów. Lecz pojawienie się nowego wariantu wirusa – omikronu – spowodowało rewizję decyzji, co skutkowało ponownym zamknięciem granic. – Mam nadzieję, że w nadchodzących miesiącach z powrotem otworzymy „niebo” – dodał Lieberman. Słuchając słów premiera Bennetta i ministra zdrowia Izraela, można odnieść wrażenie, że granice zostaną wkrótce otwarte, a linie będą mogły wznowić regularne operacje lotnicze.

Pierwsza pomoc w maju 2021 r.

El Al od początku największego kryzysu w branży lotniczej zwolnił 1900 swoich pracowników. Jest to 1/3 całej ilości zatrudnionego personelu. Był to warunek otrzymania w maju 2021 roku pierwszej pomocy publicznej w kwocie 210 mln dolarów. Flota samolotów należących do przewoźnika została zmniejszona z 45 do 29. Przewoźnik otrzymał również dodatkowe 30 mln dolarów od Kenniego Rozenberga, właściciela pakietu kontrolnego, z powodu strat poniesionych w zeszłorocznym sezonie letnim.

Straty powyżej 100 mln dolarów

Przewoźnik ubiegał się o kolejną pomoc publiczną, argumentując, że trwające od grudnia zamknięcie granic powoduje zwiększanie strat ponoszonych przez przewoźnika. Linie wskazywały na obowiązek ponoszenia comiesięcznych kosztów stałych, np. rat leasingowych za samoloty. Strata netto El Al za trzeci kwartał 2021 wyniosła 136,2 mln dolarów. Na przestrzeni lat był to zawsze najlepszy okres w roku. Rok wcześniej strata wyniosła jeszcze więcej, 146,6 mln. Przychód wzrósł z 39,2 mln do 253 mln dolarów, gdyż Izraelczycy w okresie wakacyjnym mogli podróżować za granicę. Przewoźnik wykonywał loty do krajów uznanych za bezpieczne m.in. Grecji, Cypru, Hiszpanii czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

El Al, po rządowej decyzji o otwarciu granic 1 listopada, zaplanował większe przychody ze sprzedaży biletów. – Musimy nauczyć się żyć z wirusem – powiedział dla i24NEWS, Stanley Morais, zastępca dyrektora ds. zagranicznych El Al.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo