Partner serwisu

Czy aplikacja GATO pomoże zbudować założenia CPK?

Kasper Fiszer 03.11.2018

Czy aplikacja GATO pomoże zbudować założenia CPK?
Samolot linii Ryanairfot. KGyST, lic. CC BY-SA 4.0
Stworzona przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego w oparciu o dane ICAO aplikacja pozwala na globalną analizę ruchu lotniczego. Autorzy programu przekonują, że może być to przydatne m.in. na etapie tworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Aplikacja została zaprezentowana podczas tegorocznego Kongresu Rynku Lotniczego.
Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z International Civil Aviation Organization przygotowało oprogramowanie pomagające w analizie rynku lotniczego. Jak przekonywali podczas tegorocznego Kongresu Rynku Lotniczego przedstawiciele ICM UW, dostarcza ono interesujących wniosków, które mogą okazać się przydatne przy konstruowaniu założeń funkcjonowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Szczegółowe dane o wielu przewoźnikach w skali świata

Aplikacja The Global Air Transport Optimisation (GATO) pozwala na generowanie raportów dotyczących m.in. ruchu na poszczególnych lotniskach, w konkretnym państwie bądź realizowanego przez określoną linię lotniczą. Łukasz Dumiszewski, lider zespołu technicznego, który przygotował program, zaprezentował kilka przykładowych raportów, które cechowały się relatywnie dużą szczegółowością, jeśli wziąć pod uwagę, jak szeroki zakres ruchu lotniczego obejmowały. Jeden z nich dotyczył linii lotniczej Ryanair. – To linia lotnicza, która przewozi najwięcej pasażerów z i do Polski – argumentował wybór prelegent.

– W 2017 r. Ryanair przewiózł ponad 123 mln pasażerów. Oferował 135 mln siedzeń. Osiągnął więc całkiem duży load factor wynoszący ponad 91 proc. – wskazywał Łukasz Dumiszewski. – Na lot oferowano 189 siedzeń. Możemy zobaczyć też najważniejsze połączenia. Topowymi są połączenia Londyn – Dublin, na których lata najwięcej pasażerów, przy czym load factor akurat na tej trasie nie jest za wysoki – zauważył.

System obejmuje także dane historyczne

Kolejnym modułem była mapa połączeń przewoźnika. – Ryanair to typowy przewoźnik europejski. Siatka jego połączeń jest bardzo gęsta, ale można zauważyć, że dominującym hubem jest London-Stansed. Siatka jest też o wiele gęstsza w Europie Zachodniej niż w Centralnej i Wschodniej, co oznacza, że jest tu miejsce do poprawy – stwierdził przedstawiciel ICM. Na oddzielnych planszach zaprezentował on sezonowość ruchu obsługiwanego przez Ryanaira. – Więcej otwartych połączeń i destynacji jest oferowanych w okresie letnim, wtedy też lata więcej pasażerów. Co ciekawe, mimo to przewoźnik potrafi utrzymać stabilny i wysoki load factor – stwierdził na podstawie wygenerowanych danych. – Jeśli otworzymy sobie natomiast podziałkę roczną, zobaczymy, że w kolejnych latach destynacji przybywa i wzrasta liczba pasażerów przy coraz lepszym load factorze – dowodził.

Podobny poziom szczegółowości miały zaprezentowane przez Łukasza Domiszewskiego raporty dotyczące ruchu na konkretnym lotnisku (Helsinki) i kraju (Polska). Zwracały przy tym uwagę możliwości łatwego porównywania np. wyników poszczególnych linii lotniczych na rynku przewozów wewnętrznych lub międzynarodowych.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony