Partner serwisu

Czarnogóra planuje dotować loty na strategicznych trasach

Mateusz Kieruzal 19.12.2021

Czarnogóra planuje dotować loty na strategicznych trasach
fot. Piotr Bożyk
Czarnogóra wskazała trzynaście kluczowych połączeń lotniczych wykonywanych z dwóch krajowych portów lotniczych w Podgoricy i Tivacie, za które latające na nich linie lotnicze będą otrzymywać dopłaty. 12 z 13 wskazanych kierunków jest już dostępnych, lecz żaden z przewoźników oferujących loty na tych trasach nie spełnia warunków do otrzymania dotacji.
Zarząd Lotnisk Czarnogóry, czarnogórska państwowa spółka, która jest operatorem portów lotniczych w stolicy kraju – Podgoricy i nadmorskim kurorcie nad Zatoką Kotorską – Tivacie, wskazała 12 europejskich miast, które są kluczowe dla połączeń lotniczych bałkańskiego kraju.

13 strategicznych tras

Strategiczne trasy, które będą zakwalifikowane do programu dotacji ze stołecznej Podgoricy, obejmują loty do: Londynu, Paryża, Rzymu, Barcelony, Berlina, Brukseli, Dortmundu, Mediolanu, Monachium i Sztokholmu. Zarząd wskazał trasy z położonego nad Zatoką Kotorską Tivatu do Londynu, Manchesteru i Berlina jako te, które mogą otrzymać dotacje od państwa.

Nie są to przypadkowo wybrane kierunki. W rzeczywistości do prawie wszystkich miast Czarnogóra ma bezpośrednie loty, oferowane głównie przez tanie linie lotnicze, które nie spełniają wymogów otrzymania wsparcia finansowego, ze względu na brak posiadanej bazy w Czarnogórze.

Wymogi niezbędne do otrzymania państwowej subwencji

Linie lotnicze, chcące otrzymać dotację od rządu Czarnogóry za oferowanie przelotów na wskazanych trasach, będą musiały zbazować minimum jeden samolot na lotnisku w Podgoricy lub Tivacie. Drugim warunkiem będzie przewiezienie co najmniej 100 tysięcy pasażerów w ciągu jednego roku. Trzeci warunek wymaga, by loty odbywały się przynajmniej dwa raz w tygodniu.

Program wsparcia rozpocznie się 1 stycznia 2022 roku i potrwa aż do końca 2024 roku. Subwencje zawierać będą zniżki od 50 proc. do 80 proc. na opłaty lotniskowe dla przewoźników wykonujących połączenia przez cały rok. Linie lotnicze, które będą latać do wymienionych miast sezonowo, mogą liczyć na zniżki od 40 do 50 proc.

Na 12 trasach już odbywają się loty

Na trzech trasach z Tivatu (Berlin, Manchester i Londyn) loty obsługuje easyJet. Co ciekawe, są to jedyne trasy wykonywane przez tego przewoźnika z portu lotniczego położonego nad samym Adriatykiem. Z Podgoricy większość tras obsługują dwie tanie linie lotnicze – Wizz Air i Ryanair.

Węgierski przewoźnik z Portu Lotniczego Podgorica lata do Rzymu-Fiumicino, Mediolanu- Malpensy i Dortmundu, podczas gdy tanie linie z Irlandii oferują regularne rejsy do Barcelony-El Prat, Berlina-Brandenburg, Brukseli-Charleroi i Londynu-Stansted. Loty do Paryża-Orly oferują tanie linie należąca do grupy Air France-KLM – Transavia.

Z Czarnogóry nie ma obecnie bezpośrednich lotów do Monachium, które jest na liście kluczowych miast. Istnieje możliwość, że na bezpośrednie rejsy do Bawarii zdecyduje się Lufthansa. Loty może wykonywać sama Lufthansa lub jej spółka córka, zajmująca się krótkimi lotami między miastami w Europie − Lufthansa CityLine, lub tanie linie będące częścią grupy Lufthansy – Eurowings.

Szansa dla Air Montenegro?

Ogłoszony program dotacji może być szansą dla kolejnych, narodowych linii lotniczych – Air Montenegro, które zostały założone po upadku Montenegro Airlines pod koniec 2020 roku. Linie mają bazę na lotnisku w stolicy kraju. Flotę przewoźnika stanowi jeden embraer E195, który przeszedł ze starej do nowej, czarnogórskiej linii. Przewoźnik czeka na odbiór dwóch kolejnych odrzutowców Embraera. Z Podgoricy Air Montenegro wykonują loty do Frankfurtu, Belgradu i Lublany, zaś z Tivatu do Stambułu i Belgradu.

Założenia dotyczące udzielenia subwencji nie faworyzują Air Montenegro ze względu na prowadzoną przez przewoźnika ograniczoną działalność lotniczą. Dotacje otrzyma każda linia, która spełni trzy wymienione wyżej warunki. 
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo