Partner serwisu

CPK wybrało wykonawcę prac przygotowawczych dla linii Katowice – Ostrawa

Łukasz Malinowski 15.06.2021

CPK wybrało wykonawcę prac przygotowawczych dla linii Katowice – Ostrawa
fot. Szymon Fusher/ Unsplash
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze do budowy nowej linii kolejowej między Katowicami i czeską Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei. Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.
W ramach budowy odcinka między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii kolejowej. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika. – Odcinek Katowice – Ostrawa ma dla nas szczególne znaczenie. Jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami infrastrukturalnymi. To także kluczowy odcinek Kolei Dużych Prędkości, który połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej, a tym samym przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Dzięki tej linii zapewnimy zarazem obsługę największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei, czyli Jastrzębia-Zdroju – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba.

Przedmiotem zamówienia jest tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej linii kolejowej. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum z firmą Egis jako liderem, która wyniosła 10,9 mln zł netto. O wyborze decydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 30 proc.). Zgodnie z prawem zamówień publicznych, przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione wszystkie formalności – także w ramach procedury odwoławczej. Jej zakończeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który na przygotowanie STEŚ będzie miał 10 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Dzięki tej transgranicznej inwestycji z Katowic do czeskiej Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. – Jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Mamy wspólne założenia planistyczne i projektowe. Razem z naszymi czeskimi partnerami wyznaczyliśmy potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych – mówi Mikołaj Wild.

Obaj inwestorzy ustalili, że polskie opracowanie obejmie też częściowo odcinek czeski. Żeby przyspieszyć przygotowania, zlecane przez CPK analizy będą dotyczyły też odcinka do Ostrawy. Zostaną one wykonane wspólnie z Czechami i zostaną im udostępnione. Na podobnej zasadzie CPK otrzyma dane przedprojektowe od czeskiego zarządcy infrastruktury.

Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli pierwszego fragmentu nowej trasy kolejowej Katowice-Ostrawa, odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony