Partner serwisu

CPK: Koncepcja węzła kolejowego i ostateczna lokalizacja lotniska w tym roku

Redakcja/inf. pras. 03.03.2021

CPK: Koncepcja węzła kolejowego i ostateczna lokalizacja lotniska w tym roku
fot. CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje w tym roku objąć ponad pół tysiąca kilometrów kolejnych linii kolejowych inwentaryzacjami przyrodniczymi i postępowaniami na STEŚ oraz wskazać ostateczną lokalizację lotniska i koncepcję węzła kolejowego. Tak zapowiedział Mikołaj Wild, prezes spółki, podczas drugiej edycji wydarzenia CPKLive!
Od ubiegłego roku na zlecenie spółki CPK na ponad 500 km planowanych tras kolejowych (np. Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław) trwają inwentaryzacje przyrodnicze. Jest to niezbędny element procedury środowiskowej, poprzedzającej prace projektowe i budowlane. Już dziś inwentaryzacje toczą się na łącznym obszarze ponad cztery razy większym od powierzchni Warszawy.

Spółka CPK zakłada na najbliższy rok rozpoczęcie inwentaryzacji przyrodniczych na kolejnych 596 km planowanych linii, w tym na CMK Północ, czyli przedłużeniu Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Trójmiasta, a także nowym planowanym odcinku Kraków – Katowice, dzięki któremu podróż pociągiem między tymi miastami skróci się do 35 minut. Poniżej znajdują się nowe odcinki „szprych” CPK, które w tym roku zostaną objęte inwentaryzacjami:

  • CMK Północ: CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (szprycha nr 1)
  • Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (szprycha nr 3)
  • Katowice – Kraków, Biała Błotna – WMŚ – Chełmek (szprycha nr 7)
  • Wąsosz Konecki – Kielce (szprycha nr 7)
  • Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań (szprycha nr 9)

    Postępowania na STEŚ

    STEŚ, czyli studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, to kluczowe dokumenty poprzedzające fazę przygotowania projektu i wbicia pierwszej łopaty. Celem STEŚ jest m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu danych linii kolejowych. Już dziś trwają postępowania na STEŚ dla ponad 700 km linii kolejowych. Podobnie jak w przypadku inwentaryzacji, będzie ich więcej. W tym roku spółka CPK ogłosi postępowania na STEŚ na 489 km nowych linii kolejowych, którymi będą:

  • CMK Północ: CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (szprycha nr 1)
  • Katowice – Kraków, Biała Błotna – WMŚ – Chełmek (szprycha nr 7)
  • Wąsosz Konecki – Kielce (szprycha nr 7)
  • Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań (szprycha nr 9)

    – Celem STEŚ jest to, żeby „szprychy” kolejowe CPK zostały wytyczone w sposób jak najmniej uciążliwy dla środowiska, jak najbardziej korzystny z ekonomicznego punktu widzenia, a także, żeby jak największa liczba mieszkańców została objęta wygodnym transportem klejowym – podkreślił Mikołaj Wild, prezes CPK.

    Węzeł kolejowy i lokalizacja lotniska

    W tym roku spółka CPK określi preferowany kształt węzła kolejowego, a także jego parametry eksploatacyjne. Szacowana przez CPK łączna długość linii kolejowych doprowadzających kolej do CPK w jego bezpośrednim otoczeniu będzie dłuższa niż 100 km. To dwa razy więcej, niż wybudowano nowych tras kolejowych w Polsce po 1989 roku.

    – Chodzi o to, żeby CPK był głównym punktem na kolejowej mapie kraju. Przed nami bardzo skomplikowane zadanie. Na rozwiązanie dla węzła kolejowego będzie mieć wpływ m.in. opracowywana lokalizacja samego Portu Solidarność – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

    Port Solidarność powstanie wewnątrz terenu między miastami: Żyrardów, Sochaczew i Grodzisk Mazowiecki. Teren ten ograniczają: od południa autostrada A2, od zachodu droga krajowa nr 50, od północy wieś Pawłówek i zabudowania w miejscowościach Kaski, Regów i Gole, a od wschodu – wieś Basin i częściowo rzeka Pisia Tuczna. Dla dalszych prac wewnątrz tego obszaru potrzebna jest tzw. delimitacja, czyli szczegółowe określenie lokalizacji.

    – Jaki będzie układ pasów startowych? Na jakim obszarze – zgodnie z tzw. wariantem inwestorskim – zostanie zlokalizowana nasza inwestycja? Na te i inne pytania dotyczące lokalizacji będziemy mogli udzielić odpowiedzi przed końcem roku – oznajmił Mikołaj Wild.

    Strategia Rozwoju Regionu CPK

    Także w tym roku – równolegle do prac planistycznych, trwających inwentaryzacji przyrodniczych czy studiów STEŚ – powstanie pierwszy projekt Strategii Rozwoju Regionu CPK. Ta strategia to realna szansa na utworzenie w sercu Polski duopolis, czyli efektywnie funkcjonującego dwumiasta o zróżnicowanych funkcjach i ofercie dla mieszkańców. To też dokument, który wyznaczy kierunek rozwoju „nowego miasta” wokół portu lotniczego.

    – Integracja Łodzi i Warszawy to jeden z najbardziej istotnych elementów Programu CPK. Chodzi o stworzenie w pobliżu CPK miejsca znakomitego dla lokowania inwestycji, idealnego do pracy, pierwszorzędnie skomunikowanego – wylicza Mikołaj Wild.

    Współpraca z partnerami CPK

    Na ten rok spółka CPK zapowiedziała kolejne wspólne działania z partnerami, wśród których znajdują się m.in. LOT, PPL, PAŻP, PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe, Poczta Polska, PGE, Orlen i PFR. Z częścią z nich CPK ma już podpisane porozumienia o współpracy, a z częścią zostaną one zawarte. Oznacza to, że w tym roku grono partnerów strategicznych CPK się powiększy.
  • Podziel się ze znajomymi:
    Komentarze:
    Centralny Port Komunikacyjny
    Zobacz też
    Najnowsze wiadomości
    Polecane wiadomości
    Praca
    Bądź na bieżąco:
    © 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
    Pełna wersja strony