Partner serwisu

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Emilia Derewienko 09.09.2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy
fot. LS Airport Services
Ruch lotniczy w Polsce będzie rozwijał się równolegle z powstawaniem nowych obiektów infrastrukturalnych i zwiększaniem się dostępności transportowej regionów. Największą inwestycją w tym zakresie ma być Centralny Port Komunikacyjny – Port Lotniczy Solidarność – którego otwarcie planowane jest na listopad 2027 roku. Sam obiekt, ale i Airport City, wygeneruje wiele tysięcy nowych miejsc pracy.
Lotnictwo rozwija się globalnie. Wraz z rozwojem popularności tego środka transportu, dostępności transportowej poprzez powstawanie infrastruktury oraz spadku cen biletów lotniczych, rośnie rola podniebnych podróży. Nie inaczej dzieje się także w Polsce, o czym świadczyć może dynamiczny – największy w polskiej przestrzeni powietrznej – wzrost narodowego przewoźnika, Polskich Linii Lotniczych LOT czy największej w Polsce firmy handlingowej, LS Airport Services. Jednak waga polskiego lotnictwa rozgrywa się nie tylko na polu linii lotniczych i obsługi naziemnej, ale i dostępności transportowej regionów poprzez rozwój i budowę nowych obiektów infrastruktury lotniskowej.

Najbardziej reprezentatywnym i efektownym zarazem projektem infrastrukturalnym w Polsce jest bez wątpienia Centralny Port Komunikacyjny, którego plan realizacji, zakrojony na szeroką skalę, świadczy o tym, że lotnictwo już teraz pojmowane jest w kategoriach transportu przyszłości. Otwarcie CPK ma nastąpić w listopadzie 2027 roku. Początkowa przepustowość tego portu, szykowanego na największe lotnisko w Polsce (po wygaszeniu, lub całkowitej likwidacji ruchu na Lotnisku Chopina), szacowana jest na 50 mln pasażerów rocznie. Docelowo jednak CPK będzie mógł obsłużyć nawet 100 mln podróżnych każdego roku, stając się jednym z największych hubów transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej i konkurując m.in. z lotniskiem we Frankfurcie.

Jednym z podstawowych założeń budowy CPK jest komponent kolejowy – 1,6 tys. km nowych linii kolejowych, dzięki którym możliwy byłby dojazd do megalotniska – planowanego do budowy w centralnej Polsce – z niemal każdego większego miasta w kraju w ciągu nie więcej niż 2,5 godziny. Takie scenariusze rozwoju polskiego transportu świadczą o tym, iż CPK mogłoby być spoiwem i zarazem generatorem nowych możliwości. Tym samym wzrasta konieczność zapełnienia nowych, wygenerowanych w niedalekiej przyszłości miejsc pracy. Dobitnie pokazuje to, że transport lotniczy ma znaczący i pozytywny wpływ na polską gospodarkę i cały czas zyskuje na znaczeniu.

Szacuje się, że CPK, poza potokami pasażerów z całego regionu, będzie mógł wygenerować dla obszaru zachodniego Mazowsza i Ziemi Łódzkiej do 2030 roku następujące liczby dodatkowych miejsc pracy: bezpośrednie zatrudnienie około 14,5 tys. osób, pośrednie – 16 tys., indukowane – 6,5 tys. nowych pracowników. Razem w regionie, bez wzięcia pod uwagę miejsc utworzonych w wyniku efektu katalitycznego, byłoby to co najmniej 37 tys. całkowicie nowych miejsc pracy, które będą związane z nowo powstałym portem lotniczym. Uwzględniając, że jedno miejsce pracy w sektorze lotniczym generuje średnio trzy miejsca pracy w innych sektorach, należy spodziewać się wzrostu zatrudnienia o dodatkowe ok. 110 tys. miejsc pracy.

Całkowita liczba miejsc pracy związanych bezpośrednio i pośrednio z Centralnym Portem Komunikacyjnym będzie jednak istotnie wyższa w związku z inwestycjami towarzyszącymi CPK, w tym budową EXPO, możliwą budową High Tech City oraz charakterem obiektu jako węzłowego punktu globalnej metropolii Warszawa-Łódź i krajowego systemu transportu.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony