Partner serwisu

CPK: Rząd ma przyjąć program budowy nowych linii kolejowych jeszcze w tym roku

Jakub Madrjas 21.03.2019

CPK: Rząd ma przyjąć program budowy nowych linii kolejowych jeszcze w tym roku
fot
W maju gotowy ma być program budowy nowych linii kolejowych w ramach projektu CPK. Jego skala ma być porównywalna z KPK i PBDK. Spółka CPK zakłada przyjęcie programu przez rząd w listopadzie tego roku.
W wystąpieniu podczas Europejskiego Forum Taborowego reprezentujący spółkę Centralny Port Komunikacyjny Marcel Klinowski poinformował o aktualnych pracach nad tzw. komponentem kolejowym CPK. – Pracujemy wraz z PKP PLK nad programem wieloletnim, w ramach którego będą realizowane nowe linie kolejowe – przypomniał Klinowski. Program ma być gotowy i przekazany do konsultacji społecznych w maju, a w listopadzie planowane jest jego przyjęcie. Jak podkreślił, skala programu będzie porównywalna z Krajowym Programem Kolejowym i Programem Budowy Dróg Krajowych. Według obecnych założeń nowe linie kolejowe mają budować obie spółki – PKP PLK i CPK.

Klinowski przypomniał założenia programu: powiązanie 120 miast z CPK w czasie poniżej 2,5 godziny, dostęp do stacji kolejowej w odległości 30 km dla wszystkich mieszkańców kraju oraz model „piasty i szprych”. – Zdecydowaliśmy się na ten model, ponieważ obniża on zapotrzebowanie na tabor, zużycie energii, obciążenie środowiska i koszty transportu – mówił Klinowski.

Nowy system zasilania potwierdzony

Przedstawiciel CPK potwierdził oficjalnie informacje „Rynku Lotniczego” dotyczące systemu zasilania: wszystkie nowe odcinki sieci kolejowej o długości powyżej 50 km będą projektowane dla prędkości nie mniejszej niż 250 km/h przy systemie zasilania 25 kV AC. Ma to być pierwszy etap stopniowego przekształcania systemu zasilania większej części polskiej sieci kolejowej na system prądu zmiennego.

Wprawdzie infrastruktura zakładana jest na prędkość maksymalną 250 km/h, ale Marcel Klinowski podkreśla, że różnice w kosztach budowy linii na 250 km/h i 350 km/h cały czas się zmniejszają. – Jeżeli przewoźnicy będą chcieli korzystać z wyższych prędkości, to nie będziemy nakładać tu ograniczeń – zapewnił.

Jaki tabor dla CPK?

W zakresie taboru pierwsze szacunki PKP Intercity mówią o potrzebach rzędu 180 zespołów trakcyjnych do obsługi CPK. Chodzi o nowy tabor zarówno dla połączeń międzyregionalnych i ekspresowych, jak i aglomeracyjnych. Ma on być dostosowany do prędkości 250 km/h (200 km/h dla ekspresów aglomeracyjnych) oraz nowego systemu zasilania 25 kV. Klinowski podkreślił chęć wspomagania rozwoju krajowych producentów taboru poprzez ich udział w projekcie. – Rozwinięcie produkcji szybkich pojazdów pozwoli krajowym producentom na ekspansję na nowe rynki, także zagraniczne – przewiduje przedstawiciel CPK.

Jak podawał już „Rynek Lotniczy”, do dialogu technicznego NCBR i PKP Intercity na dostawę taboru do obsługi CPK zgłosiło się dziewięciu producentów. Obyła się już pierwsza tura spotkań. – Odpowiedź branży jest bardzo pozytywna – zapewnił. Założenia dla taboru to: prędkość nie mniejsza niż 250 km/h, pojemność ok. 400 miejsc siedzących i trzy systemy zasilania (3 kV DC, 15 kV i 25 kV AC).

Kontrowersje budzi zaplanowany system automatycznej wymiany bagażu. Jak powiedział Klinowski, producenci w dialogu przedstawili przykłady funkcjonowania takich systemów w Wielkiej Brytanii i USA, dlatego będzie on możliwy do wdrożenia. Jak dodał, na świecie można również znaleźć przykłady składów z możliwością rekonfiguracji wynikających z potrzeb handlowych lub wymiany uszkodzonych członów, co jest kolejnym przyjętym przez PKP IC i NCBiR zagrożeniem.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony