Partner serwisu

Nowe linie kolejowe do CPK. W przyszłym tygodniu ruszają ogólnopolskie konsultacje

Łukasz Malinowski 29.01.2020

Nowe linie kolejowe do CPK. W przyszłym tygodniu ruszają ogólnopolskie konsultacje
fot. Alstom/ SNCF
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała, w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego, projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Od dzisiaj dokument jest dostępny na stronie internetowej poświęconej konsultacjom.
Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK. Jest to kamień milowy w ramach przygotowań do budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. 

– CPK to nie tylko wielka zmiana na rynku lotniczym, to także prawdziwa rewolucja w podróżach kolejowych w całej Polsce. Dzięki Programowi Kolejowemu CPK walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym Polaków – powiedział premier RP Mateusz Morawiecki podczas Kongresu Rozwoju Kolei na Stadionie Narodowym w Warszawie. – W kwietniu ubiegłego roku podczas konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna pokazywaliśmy założenia Programu Kolejowego CPK i przyjętą przez rząd nowelizację rozporządzenia zawierającego wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dzisiaj pokazujemy Polakom pierwsze wyniki prac projektowych – dodał.

– Potrzebujemy przełomu technologicznego i gospodarczego opartego o nowe rozwiązania. Takim rozwiązaniem jest właśnie CPK. Dwa lata temu sądziliśmy, ze trzeba będzie tłumaczyć zasadność budowy nowego portu w Polsce, ale nie trzeba. Nasi zagraniczni partnerzy to doskonale rozumieją. Jestem przekonany, że CPK zwiększy nasz potencjał handlowy i będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki. CPK to serce strategii odpowiedzialnego rozwoju. Dzięki niemu Polska stanie się jednym z kluczowych hubów komunikacyjnych – kontynuował premier.

Wewnątrz każdego z przedstawionych dziś korytarzy linii kolejowych zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii. – Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych – wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Z nowym opracowaniem planistycznym CPK można zapoznać się od dziś na stronie www.cpk.pl. Na początku lutego w tym miejscu zostanie udostępniony formularz konsultacyjny, dzięki któremu wszyscy zainteresowani będą mogli zgłaszać swoje propozycje do opracowanego dokumentu. – Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia. To już kolejny, po zakończonych w ubiegłym roku Regionalnych Konsultacjach Strategicznych, etap dialogu CPK w sprawie dużych i potrzebnych Polsce inwestycji – podkreślił Mikołaj Wild, prezes CPK.

Inwestycje lotniskowe i kolejowe CPK są elementem rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Dodatkowo w kwietniu ub. roku rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego nowe odcinki torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut. – Wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz. – przypomniał Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.

Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony