Partner serwisu

CPK: Patrzymy z nadzieją na Daleki Wschód

Łukasz Malinowski 23.10.2020

CPK: Patrzymy z nadzieją na Daleki Wschód
wiz. mat. pras.
CPK jest przekonane, że niezależnie od tego, które z lotnisk – Seulu-Inczon i Tokio-Narita – zostanie doradcą strategicznym, wysoka jakość usług będzie zagwarantowana. Dlaczego właśnie te dwa lotniska dotarły do ostatniego etapu i czym się charakteryzują?
Dwa porty lotnicze – Seulu-Inczon i Tokio-Narita – złożyły oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dialog konkurencyjny był prowadzony od marca tego roku. Wybór doradcy ma nastąpić przed końcem tego roku, a umowa ma być podpisana na trzy lata.

– Złożenie ofert w naszym postępowaniu przez lotniska Incheon w Seulu i Narita w Tokio dobrze rokuje dla inwestycji CPK. Potrzebujemy partnera, który wie, jak duże lotnisko przesiadkowe się projektuje, jak się je buduje i jak się nim zarządza tak, żeby zarabiało, żeby gwarantowało wygodę przesiadek i żeby działało jak szwajcarski zegarek. Zarówno Narita, jak też Incheon spełniają te warunki – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Port lotniczy Seul-Inczon

Port lotniczy Seul-Inczon to główne lotnisko międzynarodowe Korei Południowej, które zostało otwarte w roku 2001 po 8 latach budowy. Decyzja o jego budowie była podyktowana znaczącym wzrostem ruchu lotniczego od końca lat 80., a zwłaszcza po Igrzyskach Olimpijskich z roku 1988. Prace nad nowym portem rozpoczęto w listopadzie 1992 roku.

Lotnisko położone jest na Yeongjong-Yongyu 52 km od Seulu (CPK ma być 37 km od Warszawy) i początkowo miało przepustowość 30 mln pasażerów. Praca prowadzono etapami: początkowo powstał terminal pasażerski i dwie równoległe drogi startowe (po 3750 m długości). Otwarcie planowano wstępnie na rok 1997, ale ostatecznie udało się to dopiero w marcu 2001 roku.

W 2002 r. rozpoczęto budowę trzeciej drogi startowej (4000 m). Po jej otwarciu w 2008 r. port zwiększył swoją przepustowość do 44 mln pasażerów i prawie 4,5 mln ton ładunków rocznie. W styczniu 2018 roku otwarty został drugi terminal. Trzy lata temu Koreańczycy rozpoczęli kolejny etap rozbudowy portu, który zakłada budowę czwartej drogi startowej i rozbudowę terminala. Zakończenie prac planowane jest na rok 2024. Port ma wtedy osiągnąć przepustowość na poziomie 100 mln pasażerów i 7 mln ton ładunków rocznie.

Stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia szybkie połączenie z centrum Seulu. Pasażerowie mają do wyboru szybkie pociągu zatrzymujące się tylko w Inchon i w Seulu. Przejazd trwa 43 minuty.

Port lotniczy Tokio-Narita

Międzynarodowe lotnisko obsługujące stolicę Japonii. Oprócz niego w Tokio działa także położona bliżej centrum miasta Haneda, która obsługuje głównie ruchu krajowych. Tokio-Narita w roku 2019 obsłużyło 44 mln pasażerów, zaś z Hanedy skorzystało ich blisko 90 mln.

Port Tokio-Narita został otwarty w roku 1978 po 12 latach budowy. O jego budowie przesądził brak możliwości rozwojowych Hanedy. W końcu lat 80. zdecydowano o rozpoczęciu drugiego etapu prac. W roku 1992 oddano do użytku nowy terminal, zaś w 2020 drugą drogę startową.

Port położony jest 65 km od centrum miasta. Z Narity do Tokio można dostać się pociągami ekspresowymi i podmiejskimi kursującymi na różnych trasach. Połączenia obsługuje dwóch operatorów: East Japan Railway Company i Keisei Electric Railway. Pociągi do i z lotniska zatrzymują się zarówno na stacji w Terminal 1 jak i w Terminalu 2.

Nadzieje na Wschodzie


Oba lotniska oferują swoje usługi doradcze na rynku, a jak podkreśla CPK do roli strategicznego doradcy potrzebny jest zarządca globalnego hubu przepustowości ponad 40 mln pasażerów rocznie, o wysokiej doskonałości operacyjnej, z doświadczeniem w obsłudze pasażerów i cargo, wreszcie z doświadczeniem w usługach doradczych w projektach międzynarodowych.

– Wybór doradcy strategicznego to bardzo ważny etap przygotowań do budowy CPK, to wręcz jeden z kamieni milowych. Dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego ogłosiliśmy w pierwszej połowie roku. Z ośmiu portów lotniczych z różnych stron świata do ostatecznej fazy postępowania zostały zakwalifikowane: właśnie Incheon i Narita. Patrzymy z nadzieją na Daleki Wschód. Którekolwiek z tych dwóch lotnisk wygra, mamy gwarancję jakości, doświadczenia i know-how – podkreśla Majszyk.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony