Partner serwisu

Jak powstanie CPK wpłynie na polską gospodarkę? (cz. 1)

Emilia Derewienko, Jakub Madrjas, Aleksander Domański 11.01.2019

Jak powstanie CPK wpłynie na polską gospodarkę? (cz. 1)
fot. Michael Gaida, Pixabay
– W przypadku Niemiec, ambitny rozwój polskiego sektora transportu lotniczego niekoniecznie musi się podobać. Lufthansa na pewno wolałaby wozić polskich pasażerów w świat przez swoje huby. Ukraina także ma swoje ambitne plany rozwoju, zwłaszcza na kierunku dalekowschodnim – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Sebastian Gościniarek, ekspert lotniczy, założyciel i partner w firmie BBSG.
Rynek Lotniczy: W jaki sposób budowa CPK może się przełożyć na sytuację gospodarczą kraju i jakie mogą być gospodarcze i polityczne długoterminowe efekty realizacji tej inwestycji?

Sebastian Gościniarek, ekspert lotniczy, BBSG: Porty lotnicze wspierają rozwój gospodarczy regionu, kraju poprzez kilka czynników.

Lotniska generują nowe miejsca pracy (zgodnie z literaturą i badaniami naukowymi szacuje się, że 1 milion pasażerów rocznie generuje ok. 950 miejsc pracy na lotnisku) i w konsekwencji zwiększenie dochodów ludności. Na terenie lotniska funkcjonuje szereg działalności, które umożliwiają lotnisku funkcjonowanie. Jest to zjawisko określane mianem wpływu bezpośredniego.

Jednostki gospodarcze działające na lotnisku, poprzez zakupy dóbr i usług w ramach lokalnego łańcucha dostaw, wywierają pośredni wpływ na rozwój lokalnej i regionalnej gospodarki. Te zakupy wspierają zatrudnienie oraz dochód jednostek występujących w tym łańcuchu, tym samym oddziałując pozytywnie na cały region. Zjawisko to określane jest mianem wpływu pośredniego.

Osoby zatrudnione bezpośrednio w firmach operujących na lotnisku oraz te pracujące dla jednostek występujących w łańcuchu dostaw będą przeznaczały przynajmniej część swoich dochodów na zakup różnych dóbr i usług w krajowej gospodarce, co będzie wspierało zatrudnienie i wzrost PKB w różnych sektorach gospodarki kraju. Zjawisko to jest określone jako indukowany wpływ lotniska na gospodarkę.

Efekty bezpośrednie, pośrednie i indukowane mają wymierny wpływ głównie na sytuację regionu otaczającego lotnisko poprzez wpływy podatkowe – PIT, CIT i podatki lokalne. Jednakże to nie bezpośrednie efekty gospodarcze funkcjonowania lotniska są uważane za najważniejsze dla określenia jego wpływu na gospodarkę. Przede wszystkim, CPK będzie odgrywało rolę w poprawie dostępności naszego kraju, komunikacji ze światem. Dzięki temu będziemy mieli szansę jako kraj zająć odpowiednie miejsce w globalnej gospodarce. Efekty te określane są mianem katalitycznych.

Czy można liczyć na umieszczenie CPK w chińskim planie „Jednej drogi, jednego szlaku”?

Wydawało by się to naturalne i logiczne. Choć chiński plan skupia się bardziej na transporcie lądowym to nie sposób pominąć tak ważnego elementu infrastruktury transportowej. Zwłaszcza jeśli CPK będzie obrastać w różne przedsięwzięcia transportowe, logistyczne. A przecież taka jest ambicja i zamierzenie sponsorów tego projektu.

Czy wobec planu obsługi pasażerów z państw graniczących z Polską, kraje te powinny sprzyjać budowie CPK, czy powinniśmy się o to starać?

Jak najbardziej powinniśmy się o to starać. Ale takie wsparcie nie jest oczywiste i zależy od planów i ambicji naszych sąsiadów. W przypadku Niemiec ambitny rozwój polskiego sektora transportu lotniczego niekoniecznie musi się podobać. Lufthansa na pewno wolałaby wozić polskich pasażerów w świat przez swoje huby. Warto też zwrócić uwagę na Ukrainę, lotnisko kijowskie i UIA, które mają swoje ambitne plany rozwoju, zwłaszcza na kierunku dalekowschodnim. Czy uda się przekonać Czechów i Słowaków, którzy mają tak samo blisko do Wiednia, Zurychu, czy Monachium? To już bardziej zależy od konkurencyjności naszej oferty. I trzeba przyjąć, że CPK będzie obsługiwało pasażerów nie tylko z krajów bezpośrednio sąsiadujących z Polską. Trzeba i będziemy sięgać dalej do krajów z całego regionu Europy centralnej i Wschodniej. Dla nich to będzie korzystne bo pojawi się nowa, atrakcyjna oferta transportowa.

Czytaj drugą część wywiadu z Sebastianem Gościniarkiem.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony