Partner serwisu

CPK: Inczon i Narita miały konkurencyjną ofertę. Propozycja Seulu była tańsza

Emilia Derewienko 24.11.2020

CPK: Inczon i Narita miały konkurencyjną ofertę. Propozycja Seulu była tańsza
fot. CPK
Południowokoreańskie lotnisko Seul-Inczon zostało wybrane na doradcę strategicznego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego – ogłosiła we wtorek (24 listopada) spółka, zajmująca się budową megalotniska w Baranowie. Jak przyznali jej przedstawiciele, walka między finałowymi lotniskami: Tokio-Narita i Seul-Inczon była niezwykle wyrównana. Ostatecznie jednak wybór padł na lotnisko południowokoreańskie, oddalone od stolicy Seulu o 40 minut jazdy.
Przedstawiciele CPK podkreślali, że w przypadku polskiego lotniska będzie to zaledwie 15 minut drogi od centrum Warszawy do CPK. – Centralny Port Komunikacyjny to młoda spółka, korzystamy z najlepszych standardów, spółka działa w sposób profesjonalny. Chcemy też wspierać polski eksport do Korei Południowej – wymieniał obecny na konferencji prasowej Janusz Kowalski, wiceminister resortu aktywów państwowych.

– Jesteśmy świadkami bardzo ważnego etapu, poza procedurą dialogu konkurencyjnego, w której początkowo brało udział nieco ponad 5 podmiotów z całego świata, a do finału dostał się port Inczon i Narita. Zanim ta procedura ruszyła, przeszliśmy przez wielomiesięczne analizy i spotkania, także międzynarodowe. Konkurencja, w której oba lotniska przedstawiły zespół znakomitych ekspertów, była wyrównana. Obie strony miały możliwość przedstawienia swoich oczekiwań i przyszłej współpracy, tego jak ona powinna wyglądać. Jesteśmy przekonani, że dokonaliśmy najlepszego wyboru dla Rzeczpospolitej – mówił o wyborze lotniska Seul-Inczon na doradcę strategicznego dla CPK Mikołaj Wild, prezes spółki.

Jak dodał, początkowo najważniejszym zadaniem lotniska Inczon będzie transfer know-how i wiedzy w zakresie zarządzania portem. – To doprowadzi nas do celu, jakim jest bycie jednym z 10 najważniejszych portów lotniczych świata – podkreślił prezes Wild. Przedstawiciele CPK wybierali pomiędzy portem koreańskim i japońskim na podstawie trzech kryteriów: metodologii, realizacji zamówienia oraz ceny. Korea zaproponowała "znacząco niższą cenę" niż Narita. Poniesiony koszt szacowany jest na 3,5 mln euro na okres trzech lat.

Spółka jest również w trakcie przetargu na realizację masterplanu, od którego będzie w dużym stopniu zależał kształt techniczny inwestycji, m.in. dworzec kolejowy na terminalu. Zakłada, że do 2023 roku rodzaj współpracy i tych dzieł, które będą odbierane, radykalnie ulegnie zmianie. Cały proces jest ustrukturyzowany, aby oddzielić prace przygotowawcze od budowlanych.

– CPK to projekt, który możemy modyfikować czy reagować na sytuację. Kwestie epidemiczne na pewno będą bardziej priorytetowo potraktowane niż byłoby wcześniej. Budujemy infrastrukturę na dziesiątki lat. Na tym etapie zaawansowania projektu planujemy na 2027 rok, aby wystartował z niego pierwszy samolot – podkreślił Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. realizacji megalotniska.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony