Partner serwisu

CPK: Będzie sieciowa prognoza ruchu kolejowego

Łukasz Malinowski 02.12.2019

CPK: Będzie sieciowa prognoza ruchu kolejowego
fot. CPK (Zaha Hadid Architects)
CPK opracowuje pierwszą w kraju sieciową prognozę ruchu pasażerskiego uwzględniającą wszystkie środki transportu w tym kolej. Prace realizowane są we współpracy z firmą doradczą WYG International, zakończenie planowane jest w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Będzie to możliwe dzięki prowadzonej rozbudowie istniejącego modelu ruchu PKP Polskich Linii Kolejowych o dodatkowe elementy: port lotniczy między Warszawą i Łodzią, nowe linie kolejowe w ramach Komponentu Kolejowego CPK (tzw. szprychy) i nowe połączenia drogowe potrzebne do obsługi lotniska. Wyniki prognoz pozwolą na określenie efektów realizacji Komponentu Kolejowego CPK, np. wpływu na poprawę dostępności transportowej poszczególnych regionów kraju.

– Międzygałęziowy model ruchu to bardzo istotne narzędzie inżynierskie służące m.in. do planowania inwestycji infrastrukturalnych, w tym inwestycji kolejowych. Pozwala ono między innymi na prognozowanie liczby pasażerów na liniach i stacjach kolejowych oraz określanie liczby pociągów. Zakładamy, że rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK będą „szyte na miarę” – dostosowane do przyszłych potrzeb transportowych. Model umożliwi także oszacowanie jak budowa CPK, skrócenie czasu podróży i włączenie nowych miast do sieci kolejowej wpłynie na zwiększenie liczby pasażerów na poszczególnych liniach kolejowych i w całym systemie transportowym – mówi Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji CPK.

Wykorzystywane obecnie narzędzie jest 4-stopniowym modelem międzygałęziowym, a więc obejmującym różne środki transportu, co daje możliwość uwzględniania ich komplementarności. Jednocześnie pozwala na analizy konkurencyjności porównujące transport kolejowy z transportem drogowym czy też lotniczym.

Obecny model ruchu PKP PLK został zbudowany w środowisku PTV VISUM, które jest wykorzystywane przez wielu wiodących przewoźników i zarządców infrastruktury (m.in.: w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Holandii). Model został oparty o ankietowe badanie mobilności transportowej ludności (wywiady z blisko 185 tys. osób). Dokładność wyników była weryfikowana m.in. przez porównanie do rzeczywistych danych o ruchu pojazdów i liczbie pasażerów na kolei.

W pracach nad sieciową prognozą ruchu zaangażowanych jest wiele instytucji - wykorzystane zostały m.in. informacje pozyskane od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o planowanej sieci drogowej, a także założenia rozwojowe PKP Intercity.

– Narzędzie zostanie wykorzystane przy pracach przedprojektowych i projektowych prowadzonych przez CPK, w tym do przygotowania studiów wykonalności dla nowych linii kolejowych. Znajdzie zastosowanie również przy współpracy z przewoźnikami kolejowymi oraz organizatorami transportu (np. samorządami, władzami miast). Co istotne, wykonanie prognoz ruchu za pomocą zaawansowanego modelu ruchu jest też niezbędne do aplikowania o dofinansowanie unijne dla poszczególnych projektów. Sieciowa prognoza ruchu jest kluczowym elementem analizy kosztów i korzyści, która pozwoli na wybór efektywnych ekonomicznie wariantów inwestycyjnych w ramach Komponentu Kolejowego CPK – podkreśla Majszyk.

Sieciowa prognoza ruchu obejmie cały kraj, wszystkie środki transportu i wszystkie linie kolejowe – także te, które będą budowane w ramach CPK.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony