Partner serwisu

CPK: Boom cargo należy wykorzystać. "Gigantyczny potencjał w Polsce"

Redakcja/inf. pras. 01.10.2021

CPK:  Boom cargo należy wykorzystać. "Gigantyczny potencjał w Polsce"
fot. LOT Cargo
Wbrew niektórym doniesieniom medialnym nie ma pomysłu zmiany koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego na ”all cargo” - zapewniają przedstawiciele Portu Solidarność.
Według Konrada Majszyka, rzecznika CPK, pasażerowie i cargo się nie wykluczają przy projekcie . – Wręcz przeciwnie. Zdecydowana większość lotniczego cargo lata pod pokładami samolotów pasażerskich. Samoloty frachtowe, tzw. all cargo, które również będą przyjmowane na CPK, odpowiadają za mniejszą część rynku – wyjaśnił Majszyk.

Najnowsze prognozy wskazują na zwiększenie roli lotniczego cargo na CPK. – Cargo od początku było w CPK planowane i było istotną częścią infrastruktury. Podobnie jak ma to miejsce w innych portach przesiadkowych w Europie. Taką informację przekazujemy też od 2019 roku stu kilkudziesięciu partnerom strategicznym, w tym przewoźnikom lotniczym, z którymi konsultujemy założenia przyszłej infrastruktury –  tłumaczy Majszyk.

Optymistyczne prognozy cargo to dobra wiadomość dla CPK

Rzecznik CPK zaznaczył, że w wyniku aktualizacji prognoz przewozowych, które na bieżąco są sprawdzane i monitorowane, te dla cargo są lepsze, niż zakładano. – W swoim czasie pokażemy szczegółowe, prognozy wykonane przez IATA, które obecnie są w fazie odbiorów. Optymistyczne prognozy cargo to jest bardzo dobra wiadomość dla CPK. Zmiany te pozytywnie wpływają na rentowność projektu – podkreślił Majszyk.

– To jest dodatkowy strumień towarów i przychodów, do przyjęcia którego będziemy gotowi, planując infrastrukturę. Ta istotna będzie projektowana i budowana od podstaw (jako tzw. greenfield), co jest ogromnym atutem naszej inwestycji – stwierdził rzecznik CPK. Według niego niewykorzystany potencjał lotniczego cargo w Polsce (niewielkie przewozy na tle hubów Europy Zachodniej) i boom cargo, który napędza m.in. COVID-19 to szansa, którą należy po prostu uwzględnić i wykorzystać, planując nową infrastrukturę.

– Polskie lotnicze cargo stanowi tylko 1 proc. europejskiego rynku. Prawda jest taka, że cargo omija Polskę, mało tego część towarów jest wywożona jako lotnicze cargo ciężarówkami do hubów w Niemczech. To pokazuje gigantyczny i niewykorzystany potencjał – kontynuował Majszyk.

Bez ograniczeń związanych z hałasem

Rzecznik CPK przypomniał, że ok. 80 proc. cargo w Polsce przechodzi przez Lotnisko Chopina w Warszawie. Atuty Portu Solidarność w obsłudze cargo w porównaniu z Lotniskiem Chopina będą m.in. takie, że to lotnisko będzie działać w trybie 24/7 i nie będzie ograniczeń związanych z hałasem.

–  Rolę obsługi cargo przez port pasażerski podkreślają np. nasi doradcy strategiczni z lotniska Incheon, które jest w czołówce obsługi światowego cargo. W 2019 roku, przed kryzysem wywołanym COVID-19, port w Seulu obsłużył 2,8 mln ton. To daje piąte miejsce na świecie – przypomniał Majszyk.

Rzecznik CPK podał również inny przykład, znacznie bliższy. Obecnie bowiem PLL LOT wysyłają do Indii pięć Dreamlinerów tygodniowo jako rejsy „all cargo”, tzn. bez pasażerów. –  Lotnicze cargo stanowi 1 proc. światowej wymiany handlowej pod względem masy, ale 35 proc. pod względem wartości. Naprawdę jest o co walczyć. To jest zagadnienie, nomen omen, ciężkiej wagi –  podsumował Majszyk.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Cargo lotnicze
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony