Partner serwisu

„Chińska wielka trójka” spodziewa się miliardowych strat finansowych za 2020 r.

Tomasz Śniedziewski 05.02.2021

„Chińska wielka trójka” spodziewa się miliardowych strat finansowych za 2020 r.
Fot: China Southern Airlines
Linie lotnicze Air China, China Eastern Airlines oraz China Southern Airlines zakończyły 2020 r. z miliardowymi stratami finansowymi, wynika ze sprawozdań finansowych, które przesłały inwestorom na giełdzie w Hongkongu.
Pomimo, iż linie lotnicze z Państwa Środka są liderami odbudowy ruchu pasażerskiego na trasach krajowych, jak na razie dane przewozowe nie przełożyły się na finanse spółek. Złożone sprawozdania ujawniają, że wszyscy z trzech głównych przewoźników Chin zakończą 2020 r. ze stratą netto. Najwięcej pieniędzy straciły najmniejsze linie z “Wielkiej trójki” czyli Air China, podczas gdy największy przewoźnik, linie lotnicze China Southern Airlines, wychodzą z kryzysu najbardziej obronną ręką.

Air China

Linie lotnicze Air China, przewoźnik narodowy Chin, ogłosiły, iż spodziewają się straty netto za rok kalendarzowy 2020 r. w granicach 13,5–15,5 mld juanów (2,1– 2,4 mld dolarów), w porównaniu z zyskiem netto w wysokości 6,4 mld juanów wypracowanym rok wcześniej. W obowiązkowym sprawozdaniu giełdowym dla inwestorów, przesłanym do giełdy w Hongkongu, należący do sojuszu Star Alliance przewoźnik tłumaczył, że za spadkiem popytu na loty pasażerskie stoi pandemia koronawirusa.

– Operacje naszego przedsiębiorstwa napotkały na bezprecedensowe trudności i wyzwania, które przełożyły się na znaczący spadek ogólnych przychodów – czytamy w dokumencie z 29 stycznia br.

China Eastern Airlines


Także linie lotnicze China Eastern Airlines, które przed pandemią wymieniane były jako gracz z “Chińskiej wielkiej trójki” o największym potencjale, wynikającym z posiadania hubów w dwóch atrakcyjnych portach lotniczych, Szanghaj Pudong oraz Pekin Daxing, nie miały dobrych wiadomości dla inwestorów. Spodziewana łączna strata netto za rok kalendarzowy 2020 zamknie się w przedziale 9,8–12,5 mld juanów, czyli od 1,5 do 1,9 mld dolarów.

– Pomimo tego, że firma podjęła każdy możliwy wysiłek, by zwiększyć przychody i ograniczyć koszty w okresie silnego oddziaływania COVID-19, wyniki operacyjne spółki za 2020 r. i tak odczują znaczący negatywny efekt pandemii – możemy przeczytać w sprawozdaniu giełdowym. W 2019 r. China Eastern wypracowały zysk netto w wysokości 3,2 mld juanów.

China Southern Airlines

Największe pod względem wielkości floty linie należące do “Chińskiej wielkiej trójki”, China Southern Airlines, przewidują stratę netto za rok kalendarzowy 2020 w wysokości 7,9–10,9 mld juanów, czyli pomiędzy 1,2 a 1,9 mld dolarów, w porównaniu z zyskiem netto w wysokości 2,7 mld juanów wypracowanym w 2019 r. W sprawozdaniu giełdowym przesłanym inwestorom na giełdzie w Hongkongu, przewoźnik z Kantonu usprawiedliwia spodziewany ubiegłoroczny wynik gwałtownym spadkiem zainteresowania pasażerów podróżowaniem, za którym, jak łatwo się domyślić, stoi pandemia koronawirusa.

– W 2020 r. oferowanie pasażerskie jak i przewozy mierzone w pasażerokilometrach (RPK) spadły odpowiednio o 37,59 proc. oraz 46,15 proc. w porównaniu w tym samym okresem rok wcześniej – czytamy w sprawozdaniu przygotowanym przez South China Airlines.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo