Partner serwisu

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Aleksander Domański 11.12.2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie
fot. Wrocław Airport
Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) wytoczył Ryanairowi sprawę sądową w związku z niewypłaceniem tysiącom pasażerów należnych im, wedle CAA, odszkodowań za odwołane loty.
Irlandzkim przewoźnikiem w ostatnich miesiącach co rusz wstrząsały strajki. Choć największy wpływ na wyniki finansowe firmy miały protesty francuskich kontrolerów ruchu, a nie pracowników linii, to właśnie uziemienie maszyn z powodu obstrukcji pilotów i załóg stały się przyczyną tysięcy wniosków pasażerów o odszkodowania.

CAA – sprawa jest oczywista

Wedle Brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku z niezrealizowaniem usługi pasażerowie powinni otrzymać odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Tak stanowi prawo europejskie, a dokładniej  rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i rady – potocznie zwanym EU261. Wedle niego tłumaczenie Ryanaira, że doszło do „okoliczności nadzwyczajnych”, co zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłaty rekompensaty. CAA zbija ten argument wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

– Dotychczas jedyne pole do interpretacji prawa do tego odszkodowania dawało przewoźnikom pojęcie „nadzwyczajnej okoliczności strajku”. Nie było jasno określone, czym ta okoliczność dokładnie jest, ale obecnie, dzięki wyrokowi TSUE, jest już jasno wskazane, że strajk zorganizowany – taki jak np. aktualny strajk linii Ryanair, czyli zapowiedziany strajk związków zawodowych – wyklucza pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności” – tłumaczy mec. Elżbieta Tyszka, główny prawnik GIVT Legal platformy technologicznej GIVT, pomagającej pasażerom linii lotniczych w uzyskaniu odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty. – W rozumieniu wyroku TSUE, w przypadku strajku zorganizowanego, linia lotnicza ma czas na zmianę siatki połączeń i doprowadzenia do tego, aby loty się odbyły.

Sądy muszą ustalić „stan faktyczny”

Pozornie wszystko jest jasne. Jest wyrok TSUE, więc sprawa powinna być zamknięta. Jednak sądy we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii już wielokrotnie wydawały wyroki uznające racje przewoźnika.

– Wyroki trybunału europejskiego muszą być przede wszystkim uwzględnianie przez państwa. To w ich gestii jest stworzenie prawa zgodnego z tymi orzeczeniami. Z sądami krajowymi sprawa ma się nieco inaczej. Choć powinny orzekać zgodnie z linią orzeczniczą trybunału, to nie zawsze tak jest. Kwestią, którą podnosi Ryanair, jest brak zasadności podejmowania strajku. Linia wykazuje, że płace i ogólnie warunki pracy nie odbiegają od tego, co oferują inni przewoźnicy na terenie Unii. Sąd również bierze to pod uwagę. Każda sprawa jest inna. Najważniejszy jest stan faktyczny. Dlatego sądy nie muszą za każdy razem orzekać w ten sam sposób, zgodny z wyrokiem trybunału – powiedziała nam adwokat Jadwiga Stryczyńska, ekspert prawa lotnicze WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr spółka komandytowa.

Do Ryanaira spłynęło aż 30 proc. wszystkich tegorocznych wniosków o przyznanie odszkodowania złożonych przez brytyjskich pasażerów. W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2018 roku przewoźnik otrzymał ich 6653, ale uznanych zostało zaledwie 1347 z nich.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przewoźnicy niskokosztowi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony