Partner serwisu

MIB: Lokalizacja CPK ma priorytet względem Kolei Dużych Prędkości

Jakub Madrjas, Emilia Derewienko, Łukasz Malinowski 06.09.2017

MIB: Lokalizacja CPK ma priorytet względem Kolei Dużych Prędkości
fot. Port Lotniczy Rzeszów
Decyzja co do ewentualnej budowy Kolei Dużych Prędkości zapadnie do 2020 roku – zapowiedział podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Jak jednak dodał, jeżeli lokalizacja i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zostaną zatwierdzone, decyzja o KDP zostanie przyspieszona.
Podczas panelu dyskusyjnego, dotyczącego Kolei Dużych Prędkości oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel podkreślił, że decyzja dotycząca kształtu KDP w Polsce jest uzależniona od wyboru lokalizacji CPK. – W czerwcu MIB zorganizowało konferencję, która po raz kolejny już rozpoczęła dyskusję na temat Kolei Dużych Prędkości – przypomniał Andrzej Bittel. Jak zaznaczył, takie przedsięwzięcia jak KDP i CPK napędzają gospodarkę i mogą wspomóc rozwój państwa. Podkreślił również, że w dyskusji na temat szybkiej kolei, którą wznowił MIB, nie było głosów przeciwnych inwestycji.

Najpierw lokalizacja CPK

Na jakim etapie jest obecnie ten projekt? – Część dokumentacji planistycznej już jest przygotowana, ale będzie wymagała aktualizacji. Trzeba wziąć pod uwagę nowe uwarunkowania, jak choćby rozwój regionalnych portów lotniczych – podkreślił wiceminister infrastruktury i budownictwa. Kluczowe dla projektu będzie też jego zdaniem to, czy uda się doprowadzić sieć szybkiej kolei do Niemiec i Czech oraz to, gdzie zostanie ustalona lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W rozmowie z portalem „Rynek Lotniczy” Andrzej Bittel zaznaczył, że w przypadku wielopłaszczyznowej inwestycji, jaką jest gigantyczny port lotniczy, priorytet ma ustalenie lokalizacji lotniska. – Łatwiej jest linię kolejową odrobię przesuwać, niż zmienić lokalizację lotniska i postawić je w drugą stronę. Uwarunkowania dotyczące ulokowania lotniska: pogoda, ukształtowanie terenu, róża wiatrów, itp. powodują, że jest o wiele trudniej znaleźć dla niego dobre miejsce. Pociąg, zwłaszcza w terenie nizinnym czy równinnym, jest o wiele łatwiej poprowadzić – stwierdził wiceminister infrastruktury.

Jednocześnie zapowiedział, że decyzja o budowie Kolei Dużych Prędkości ma zapaść do 2020 roku. – Jeżeli zatwierdzona zostanie lokalizacja i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, to odpowiednio przyspieszymy tę decyzję – mówił. Jak jednak podkreślił, budowa tak wielkiej inwestycji jak CPK jest równoważna z rozbudową infrastruktury kolejowej. – CPK musi oznaczać inwestycję w nową infrastrukturę kolejową, ale niekoniecznie w KDP – podkreślił w rozmowie z portalem „Rynek Lotniczy”.

Dwa projekty cywilizacyjne

Również prezes zarządzającej infrastrukturą spółki, PKP Polskie Linie Kolejowe, Ireneusz Merchel potwierdził, że budowa linii KDP Ygrek jest uzależniona od tych czynników. – Przy zaangażowaniu sąsiednich krajów i w połączeniu z Centralnym Portem Komunikacyjnym Ygrek na pewno ma sens – stwierdził.

– KDP to projekt cywilizacyjny dla polskiego kolejnictwa. Myślę, że ostateczny model tej kolei w Polsce będzie mieszany – trochę przypominający Niemcy, gdzie KDP współpracuje z kolejami konwencjonalnymi. Taki model w Polsce pozwoliłby wykorzystać inwestycje prowadzone obecnie – dodał prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. – CPK to pierwsza odpowiedź, która pozwoliła powrócić do koncepcji KDP – podsumował.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony