Partner serwisu

Bartosiak: Kolej do CPK za środki europejskie?

Roman Czubiński 24.11.2018

Bartosiak: Kolej do CPK za środki europejskie?
fot. Aerofoto Kaczmarczyk
Należy starać się o wpisanie części linii, mających obsługiwać Centralny Port Komunikacyjny, w sieć europejskich korytarzy transportowych – stwierdził podczas Kongresu 590 w Rzeszowie prezes CPK Jacek Bartosiak. Umożliwi to sfinansowanie tych inwestycji przy wsparciu funduszy unijnych. Część lotniskowa będzie natomiast mogła, według niego, zostać wybudowana na zasadach komercyjnych.
Na razie spółka celowa do spraw budowy CPK jest wciąż w fazie organizacji i tworzenia struktur. Nie ukonstytuował się jeszcze jej zarząd. – Wchodzimy w toczący się już proces planistyczny. Weźmiemy odpowiedzialność za efekty prac i będziemy je wdrażać. Musimy zebrać ludzi, by realizować zadania powierzone nam przez ustawę – powiedział Bartosiak.

Lotnisko, kolej, miasteczko – różne źródła finansowania

CPK jako węzeł intermodalny, łączący komponent kolejowy z lotniskiem i infrastrukturą towarzyszącą, będzie wymagać skomplikowanego montażu finansowego. – Czynności przygotowawcze są finansowane z budżetu państwa. Część lotniskowa zasadniczo na świecie jest opłacalna i komercyjna. Ponieważ jest to projekt fazowany i rozłożony na wiele lat, po drodze wiele może się zdarzyć, ale nie przewidujemy większych problemów z finansowaniem – stwierdził prezes spółki celowej.

Większych trudności może nastręczyć część kolejowa. – W warunkach europejskich trudno o pełną ekonomiczną rentowność kolei. Członkostwo w Unii Europejskiej pozwoli nam jednak na pozyskanie części środków z unijnych dofinansowań – wyraził nadzieję Bartosiak. Jego zdaniem nie jest wykluczone, że uda się wpisać inwestycje na przynajmniej części linii na listę prac związanych z europejskimi korytarzami transportowymi.

W całości skomercjalizowane może być za to airport city – miasto, które powstanie przy CPK, a także inne elementy infrastruktury towarzyszącej. W opinii szefa spółki CPK wiele zależy od odpowiednio przygotowanego miejscowego planu zagospodarowania, tworzonego ze zrozumieniem dla potrzeb inwestorów. Takie działania nie zostały jednak jeszcze podjęte. – Zajmiemy się tym w stosownym czasie – zapewnił Bartosiak.

Awans społeczny dla mieszkańców

Według prezesa CPK korzyści z budowy centralnego lotniska dadzą się odczuć nie tylko w sferze biznesu lotniczego i zarządzania ruchem, ale także na rzadziej dyskutowanym publicznie poziomie społecznym. – Wybudowanie lotniska i zarządzanie nim wprost przełoży się na wzrost gospodarczy i konkretne miejsca zatrudnienia. CPK powstaje między Warszawą a Łodzią, w dość biednej części Mazowsza. Warto przypomnieć, że obszar warszawsko-łódzki to – obok śląsko-krakowskiego – jeden z dwóch kluczowych obszarów demograficznych Polski. Połowa ludności mieszka łącznie w obu obszarach. Trudno więc o lepszą lokalizację – argumentował Bartosiak. Jak stwierdził, należy potraktować to jako okazję do zaktywizowania społeczności lokalnej dzięki lepszemu dostępowi do kapitału metropolii warszawskiej.

Prezes podkreślił też znaczenie szkolenia pracowników. – Jedną z kwestii kluczowych dla projektu jest właśnie budowanie kompetencji, tak by polscy pracownicy umieli zarządzać hubem lotniczym na skalę globalną, a następnie przekazywać swoją wiedzę innym. Jeśli się uda, być może za 30 lat to my będziemy budować lotniska dla innych i operować nimi – zakończył.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony