Partner serwisu

Przejęcie Virgin Australia: Bain Capital finałowym faworytem

Rafał Dybiński 03.06.2020

Przejęcie Virgin Australia: Bain Capital finałowym faworytem
fot. Piotr Bożyk
Administratorzy zadłużonej na 4,5 mld dolarów Virgin Australia wyselekcjonowali dwóch potencjalnych nabywców podupadłej linii lotniczej. Faworytem jest Bain Capital, którego ostatnim rywalem pozostał Cyrus Capital Partners - informują Agencja Reutera i serwis "Simple Flying".
Przewoźnika z Brisbane nie przejmie już na pewno BGH Capital oraz Indigo Partners, a także Brookfield Asset Management, które odpadły na przedostatnim etapie licytacji.

Virgin Australia stała jedną z największych ofiar kryzyzu wywołanego wirusem COVID-19 w regionie Azji oraz Pacyfiku. Duże zainteresowanie jej przejęciem, nawet w trudnych czasach dla całej branży, pokazało atrakcyjność rynku krajowego subkontynentu, zdominowanego wciąż przez Qantas.

Sześć miesięcy z rzędu strat

Virgin Australia notowała straty jeszcze na sześć miesięcy przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Głównym powodem były niegospodarności w oddziale międzynarodowym. Były przewoźnik budżetowy pragnął przenieść się na wyższy poziom i rywalizować z Qantas Airways w zakresie długodystansowych rejsów dla osób podróżujących w interesach, ale poniósł klęskę. Nie pomogło nawet zatrudnienie w marcu ubiegłego roku Paula Scurraha, który obniżył koszty i zredukował zatrudnienie oraz flotę, starając się przywrócić rentowność.

Po wybuchu pandemii koronawirusa i ustanowieniu surowych ograniczeń na podróże Virgin Australia zawiesiła wszystkie rejsy międzynarodowe z wyjątkiem czarterów rządowych. Przewoźnik zredukował również drastycznie loty krajowe, a większość personelu skierował na tymczasowy urlop, aby zaoszczędzić gotówkę.

Finałowa rozgrywka z faworytem

Administratorzy przewoźnika z firmy Deloitte są zdecydowani na wybór między Bain Capital a Brookfield Asset Management. Faworytem jest amerykańska firma inwestycyjna specjalizująca się w funduszach i kredytach, do której należą już Trans Maldivian Airways. Prywatna linia lotnicza, świadcząca usługi turystyczne, działa na terenie międzynarodowego lotniska Velana w Male na Malediwach.

Bain Capital, który zatrudnił do pracy nad ofertą blisko 60 osób, ma duże doświadczenie w restrukturyzowaniu swoich przedsięwzięć, co szczególnie niepokoi 10 tys. pracowników Virgin Australia oraz działające w liniach lotniczych związki zawodowe. W razie przejęcia przewoźnika nowym prezesem zostanie Jayne Hrdlicka, który poprzednio dowodził Jetstar.

Upadającego przewoźnika może przejąć jeszcze Cyrus Capital Partners, inwestująca wcześniej w brytyjskiego przewoźnika FlyBe, który ostatecznie ogłosił bankructwo. Nowojorska firma doradztwa inwestycyjnego specjalizuje się w papierach wartościowych i kredytach.

Związki zawodowe wolały oferenta z Kanady

Nie potwierdziły się wcześniejsze przewidywania dotyczące Indigo Partners. Właściciel kilku tanich linii lotniczych, takich jak Frontier Airlines, Volaris, JetSmart, Enerjet czy Wizz Air już nie liczy się w decydującej walce podobnie jak BGH Capital. Firma z Melbourne, która w 2007 roku próbowała przejąć także Qantas, chciała reanimować zadłużoną linię lotniczą przy użyciu zaledwie piętnastu samolotów, co wywołało szczególne obawy pracowników i ich przedstawicieli w związkach.

W decydującym rozdaniu zabraknie także Brookfield Asset Management. Kanadyjska firma zarządza aktywami, koncentrując się również na nieruchomościach, energii odnawialnej, infrastrukturze i funduszach private equity. Jej główna siedziba znajduje się w Toronto, a biura w Nowym Jorku, Londynie, Rio de Janeiro oraz Sydney. Zatrudniająca 80 tys. osób Brookfield Asset Management w przeszłości rozwijała i utrzymywała swoje inwestycje, nie porzucając ich w celu uzyskania szybkiego zysku. Takie postępowanie zbliżyło z ofertą szczególnie związki zawodowe i pracowników, ale ich wysiłki w tym kierunki okazały się ostatecznie daremne.

Z walki o Virgin Australia wypadły już wcześniej Brookfield, indyjskie InterGlobe Enterprises i magnat górniczy Andrew "Twiggy" Forrest. Najmocniejsi kandydaci uzyskali bardziej szczegółowe informacje finansowe i operacyjne, a także prowadzą spotkania z grupą dostawców, związkami zawodowymi oraz udziałowców. Administratorzy zadłużonego przewoźnika są przekonani, że jego sprzedaż uda się zakończyć do końca czerwca.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo