Partner serwisu

Avolon: Boeing jest zagubiony w tym co robi

Mateusz Kieruzal 06.05.2022

Avolon: Boeing jest zagubiony w tym co robi
Fot. Boeing
Dyrektor generalny drugiego co do wielkości leasingodawcy samolotów na świecie uważa, że Boeing „zagubił się” i może potrzebować nowego kierownictwa, aby naprawić wadliwą strukturę działalności firmy. Inny wpływowy klient amerykańskiego producenta, linie lotnicze Emirates i ich prezes Tim Clark, wzywają Boeinga do „zabrania się do pracy”.
Negatywne komentarze dyrektora generalnego Avolon, Domhnala Slattery'ego, w kierunku amerykańskiego producenta stanowiły do tej pory rzadkość, gdyż leasingodawca jest dość ważnym klientem
Boeinga. Niemniej podczas kryzysu wywołanego wirusem COVID-19 anulował zamówienia na ponad 100 boeingów 737 MAX.

Przemawiając na konferencji Airfinance Journal (zgromadzenie światowych leasingodawców samolotów, którzy wspólnie posiadają większość odrzutowców pasażerskich na świecie) w Dublinie 5 maja, Slattery opisał Boeinga jako „zagubionego”. Agencja Reutera donosi, że szef Avolon miał powiedzieć, że Boeing musi zasadniczo ponownie wyobrazić sobie swoje strategiczne znaczenie na rynku. – Wymagałoby to świeżej wizji, może nowego przywództwa – dodał Slattery wskazując, że rozwiązaniem obecnych problemów Boeinga może być zmiana zarządu.

Dyrektor Avolon uważa jednak, że problemy z jakimi od dłuższego czasu boryka się Boeing zostaną w jakimś momencie w końcu zostać rozwiązane. – Wierzę, że oni to zrozumieją – wyznał Slattery.

Kryzys wywołany przez samego Boeinga

Akcje Boeinga spadły najniższego poziomu od półtorej roku w zeszłym tygodniu po tym, jak amerykański producent samolotów odnotował kwartalną stratę. Boeing ujawnił 2,7 mld dolarów dodatkowych opłat i kosztów oraz wyraził wątpliwości co do osiągnięcia docelowej ilości dostawy wąskokadłubowych samolotów typu 737 MAX. Boeing ogłosił również, że wstrzyma produkcję B777X do 2023 roku i nie sprecyzował, kiedy wznowi dostawy swojego kluczowego dwusilnikowego szerokokadłubowca – 787 Dreamlinera. Dostawy tego samolotu do klientów zostały wstrzymane ponad rok temu.

– Spalają gotówkę na bezprecedensowym poziomie. Prawdopodobnie wartość firmy spadnie. Boeing ma długą historię. Budują wspaniałe samoloty. Mówi się jednak, że pycha kroczy przed upadkiem i to właśnie wydarzyło się w Boeingu – powiedział Slattery.

Katastrofa boeinga 737 MAX 8 Lion Air w 2018 roku, a następnie katastrofa Ethiopian Airlines w 2019 roku, zapoczątkowała serię kryzysów dla Boeinga. B737 MAX był postrzegany jako konkurencyjna odpowiedź Boeinga na rodzinę samolotów airbusa – A320neo, ale zamiast tego producent oddał rynek europejskiemu producentowi samolotów. Maszyna została uziemiona na dwa lata. Naciski na regulatorów do szybkiej certyfikacji przerwały dostawy 787 i opóźniły wprowadzenie na rynek 777X. Powyższe problemy mocno wstrząsnęły reputacją jak i stabilnością największego eksportera Ameryki.

Airbus chce zwiększyć produkcję

Podkreślając nieszczęścia Boeinga, europejski rywal, Airbus, zakomunikował plany zwiększenia produkcji konkurencyjnych wąskokadłubowych odrzutowców o 50 proc. z obecnych poziomów do 75 miesięcznie w 2025 roku. Boeing zamiast zwiększania produkcji samolotów, obecnie walczy o certyfikację swojego B737 MAX 10.

Slattery wyraził obawy, że rynek może zbyt mocno przechylić się na korzyść Airbusa, jeśli zrealizuje on swoje plany produkcyjne, chociaż niektórzy leasingodawcy twierdzą, że okaże się, jak szybko Airbus osiągnie swój cel ze względu na niestabilne łańcuchy dostaw. Długoletni członek zarządu, Dave Calhoun, został dyrektorem generalnym Boeinga w 2019 roku, obiecując większą przejrzystość po tym, jak wcześniejsze podejście przedstawicieli firmy do kryzysu związanego z MAX-ami spotkało się z powszechną krytyką opinii publicznej czy amerykańskich władz.

Emirates wzywa do pracy

W czwartek Boeing ogłosił plany przeniesienia swojej siedziby z Chicago do obszaru metropolitarnego Waszyngtonu, podkreślając wysiłki na rzecz zbliżenia podejmowania decyzji do swoich klientów i organów regulacyjnych, które mają swoje siedziby w stolicy Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Obietnica Calhouna dotycząca nowego otwarcia została jednak przyćmiona przez nowe problemy związane z kilkoma kluczowymi projektami cywilnymi i obronnymi. W tym samym czasie inny wpływowy klient Boeinga, prezes linii lotniczych Emirates Tim Clark, wezwał Boeinga do „zabrania się do pracy”. Mimo to Boeing twierdzi, że radzi sobie z wieloma wyzwaniami na niezłym poziomie. Calhoun powiedział inwestorom po tym, jak w zeszłym tygodniu zarząd firmy otrzymał od akcjonariuszy wotum zaufania na kolejny okres swoich rządów, że Boeing przezwycięży nowe problemy z wojskowym trenażerem T-7 i nowymi prezydenckimi odrzutowcami – Air Force One. Dyrektor producenta samolotów jest pewny postępów prac w zakresie B787 i B737 MAX.

Leasingodawcy są większymi klientami niż linie

Leasingodawcy samolotów są obecnie największymi klientami samolotów komercyjnych. W 2021 roku Steve Udvar-Hazy, pionier w branży i dyrektor wykonawczy leasingodawcy Air Lease Corporation, wyznał że liczba wynajmowanych maszyn wzrosła do około 60 proc. wszystkich dostarczanych samolotów.

Pod koniec marca Avolon posiadał i zarządzał flotą 592 samolotów o średnim wieku sześciu lat i łącznych aktywach o wartości 30,5 mld dolarów. Jego samoloty obsługiwały 142 linie lotnicze w 62 krajach, a Avolon miał zamówienia i zobowiązania na kolejne 240 samolotów.

Avolon posiada dziesięć własnych samolotów zlokalizowanych w Rosji, w przypadku których odnotował utratę wartości w wysokości 304 mln dolarów poprzez zmniejszenie ich wartości bilansowej do zera. Leasingodawca przejął już cztery inne samoloty objęte sankcjami na Rosję.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony