Partner serwisu

ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO

Avgeek 18.05.2022

arrow
arrow
ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO
Fot. ATR Aircraft
ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO
ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO
ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO
ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO
ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO
ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO
ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO
Firma ATR Aircraft ogłosiła dziś (18 maja) plany dotyczące kolejnej generacji samolotów regionalnych do 2030 r. ogłoszonych pod roboczą nazwą ATR "EVO".
Nowy plan ATR-a przewiduje wprowadzenie zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz nowego silnika z napędem hybrydowym. Wszystko po to, aby zaoferować klientom kolejną generację samolotów ATR. Obejmą one innowacyjne technologie, które pozwolą na znaczną poprawę osiągów, ekonomii i zrównoważonego rozwoju. Dzięki nowemu ekologicznemu projektowi, który obejmuje nowe łopaty śmigła oraz ulepszoną kabinę i systemy pokładowe, samolot pozostanie dwusilnikowym turbośmigłowcem, który będzie mógł być zasilany w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).

- Nasza następna generacja samolotów będzie krokiem naprzód w dziedzinie odpowiedzialnego latania dzięki dalszym stopniowym innowacjom. Po wejściu na rynek nowy ATR 'EVO' utoruje drogę w kierunku dekarbonizacji lotnictwa w przyszłości. Kluczowe korzyści obejmują poprawę zużycia paliwa o 20 proc. oraz 100 proc. kompatybilność z SAF. Oznacza to, że samolot będzie emitował o ponad 50 proc. mniej CO2 niż regionalny odrzutowiec zasilany kerozyną. Przy wykorzystaniu 100 proc. SAF, jego emisja będzie bliska zeru - powiedział Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR-a.



- ATR 'EVO' będzie jeszcze bardziej ekonomiczny, z dwucyfrowymi oszczędnościami kosztów operacyjnych, osiągniętymi w szczególności dzięki niższemu o 20 proc. spalaniu paliwa i 20 proc. redukcji ogólnych kosztów utrzymania. Oznacza to, że linie mogą obsługiwać mniej uczęszczane trasy w sposób bardziej opłacalny, a społeczności lokalne mogą korzystać z lepszych połączeń, większej liczby podstawowych usług i większego rozwoju gospodarczego. Naszym celem jest dalsze oferowanie klientom i społeczeństwu coraz bardziej integracyjnego i odpowiedzialnego transportu lotniczego - powiedział Fabrice Vautier, starszy wiceprezes w ATR.

Jak podkreśla Stéphane Viala, wiceprezes ATR-a ds. inżynierii, firma wystosowała zapytanie o informacje do głównych producentów silników w celu opracowania nowego zespołu napędowego, który będzie łączył technologię silników istniejącej i przyszłej generacji. ATR 'EVO' będzie charakteryzował się lepszymi osiągami w zakresie czasu wznoszenia oraz ulepszoną kabiną, w której zastosowano lżejsze materiały pochodzenia biologicznego. W centrum naszego nowego projektu znajdzie się również możliwość recyklingu.

W najbliższych miesiącach ATR będzie intensywnie współpracować z liniami lotniczymi, producentami silników i dostawcami systemów, a celem jest uruchomienie programu do 2023 r.

Informacyjnie o ATR

Dostawa pierwszego seryjnego samolotu ATR miała miejsce prawie 37 lat temu, a dokładnie 3 grudnia 1985 r. Wtedy pierwszego ATR-a w wersji 42 otrzymała francuska linia Air Littoral. Natomiast pierwsza dostawa ATR-a 72 miała miejsce ponad 32 lat temu, a dokładnie 27 października 1989 r. Wtedy pierwszego ATR-a 72-200 otrzymała linia Finnair. Od ponad 37 lat ciągła popularność modelu ATR 72 wśród operatorów świadczy o jakości tych samolotów i wielu innowacjach, które przeszły przez trzy dziesięciolecia. Jego wszechstronność operacyjna, efektywność ekologiczna i niezrównana rentowność umożliwiły do tej pory, wraz z ATR-em 42, otwarcie średnio 100 nowych tras rocznie, z rekordową liczbą ponad 150 otwartych przez ATR-y w 2017 r. Najwięcej ATR-ów lata w Azji, bo aż 28 proc. światowej floty. Na kolejnych miejscach jest Europa (26 proc.), Ameryka Północna (15 proc.), Ameryka Południowa (12 proc.) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9 proc.).

Warto także dodać, że ATR obchodził 4 listopada 2021 r. 40-lecie swojego istnienia, świętując przełomowe wydarzenia dla lotnictwa regionalnego w ciągu ostatnich czterech dekad. Pod koniec ubiegłego roku producent poinformował o nowych silnikach Pratt & Whitney PW127XT, a także dostarczył 1600. samolot. Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają samoloty ATR-a, to zapraszamy Was do obejrzenia naszych zdjęć z linii montażu końcowego tych samolotów w Tuluzie.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony